Andet multimedie
bentjuul 3670
[photoshop/image ready] gamme mange billed~
Fra : Thomas Damgaard

Dato : 17-11-03 14:50

Hej,

Er det muligt i photoshop at åbne en masse billeder, fx. en hel mappe med
alle .psd filer i mappen og så automatisk gemme alle som "Save for web"?
Det har jeg tit haft brug for.
Det har bare ikke lykkedes for mig at lave en batch action der kan gøre det
for mig.
Kan I hjælpe mig?

Thomas Damgaard

Fra : KNL DtP

Dato : 17-11-03 16:52

"Thomas Damgaard" <tdn@sprex.dk> skrev i en meddelelse

> Kan I hjælpe mig?

Du kan lave en såkaldt Action, som du kan afspille igen og dermed gentage
bestemte funktioner:

Åben et tilfældigt billede. Find Action-fanebladet (ligger ofte sammen med
History). Vælg New Action og giv den et navn. Tryk på Record.

Foretag nu evt. rettelser (f.eks. Auto Levels, Image Size, Unsharpen Mask).
Vælg herefter Save For Web...

Indstil nu om det skal være PNG, GIF eller JPG og hvilken kvalitet der skal
anvendes. Hvis det er JPG, så synes jeg personlig er 65 givet et ganske
godt forhold mellem kvalitet/filstørrelse, når billedet er til web.

Vælg Save, smid billedet i den rigtige mappe, men uden at ændre filnavnet.
Billedet får nu samme navn, som den oprindelige fil. På den måde undgår du
at billederne overskriver hinanden.

Når du har gemt billedet under et nyt navn stopper du Action'en. Du kan nu
køre Action'en fra menuen File > Automate > Batch og f.eks. køre den på en
hel mappe - helt uden at røre en finger.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk