Andet multimedie
bentjuul 3670
Fra Indesign -> Word :-(
Fra : Misser007

Dato : 17-11-03 12:34

Hejsa

Jeg har sadt og lavet et brevpapir i InDesign 2, og det viser sig, at dette
stykke top-grafik skal ind i en Word brev skabelon, så man slipper for-
først at skulle skrive brevpapiret ud, og derefter skrive breve ud derpå,
brevene skal skrives direkte i skabelon-filen.

Så mit spg. er, hvordan jeg fra Indesign -> Word får det eksporteret, så det
kommer til at virke der også. Jeg har prøvet mig frem. Har prøvet at
eksportere som PDF, det bliver tæske-grimt, når man skriver det ud fra Word,
trods det er gemt i Print-kvalitet. EPS bliver lige så grimt, så jeg føler
jeg er lidt på den...

Plz. hjælp.

--
Trine (8500 Grenå)

Mobil: Samsung E700
Teleselskab: TDC

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-11-03 12:59

"Misser007" <misskat@F-J-E-R-Nmail.dk> skrev i en meddelelse

> Plz. hjælp.

Word kan som du har oplevet have det temmelig vanskeligt med vektorgrafik, -
hvorfor forstår jeg ikke, men det har jeg vænnet mig til med
Microsoft-produkter...

Jeg har før løst lignende problemer ved at lave grafikken som en tiff (eller
et andet bitmap format). Grafikken skal jo ikke skaleres, når den først er
placeret i Word, så bitmap-formater er OK (bortset fra, at de fylder en hel
del, hvis de skal mailes).

1) Eksporter fra INdesign som eps.
2) Åben eps-en i Illustrator, Photoshop el. lign, og gem herfra som en
mellem eller høj-opløselig tiff.

Du er nødt til at eksportere hele siden som eps fra Indesign, men det
overskydende kan jo beskæres fra senere i processen.

/Per

Fra : Misser007

Dato : 17-11-03 13:53

> [...]
>
> Du er nødt til at eksportere hele siden som eps fra Indesign, men det
> overskydende kan jo beskæres fra senere i processen.

Tusind tak. Eneste problem er bare, at farverne bliver ændret totalt, det er
lidt ærgeligt. Hvad der er en Cyan i InDesign og printes ud er en farve og
en anden farve ved udprint fra Word. Desværre. Men tak, det fungerer
udemærket.

--
Trine (8500 Grenå)

Mobil: Samsung E700
Teleselskab: TDC

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-11-03 14:02

> [...]
> lidt ærgeligt. Hvad der er en Cyan i InDesign og printes ud er en farve og
> en anden farve ved udprint fra Word. Desværre. Men tak, det fungerer

Du skal sørge for at farverne sættes til RGB, enten i INDesign eller
Illustrator/Photoshop.
Word går helt banan hvis den får en CMYK-farve.

men at justere således, at farven altid bliver den samme fra alle maskiner
til alle printere lader sig ganske enkelt ikke gør. Derfor vil der være
variationer i i logofarve mv. fra gang til gang, men det må man leve med med
denne teknik.

/Per

Fra : Misser007

Dato : 18-11-03 09:29

> [...]
> til alle printere lader sig ganske enkelt ikke gør. Derfor vil der være
> variationer i i logofarve mv. fra gang til gang, men det må man leve med

Ja tak, men kvaliteten er så ringe, når det skrives ud fra word, det ser ud
som om at farvemætningen ikke er helt OK. Og så er bogstaverne/logo'et
uldent i kanterne, og det er meget ærgeligt. Jeg har prøvet at lave det i
Illustrator, og udskrive det derfra (naturligvis i CMYK), der er det perfekt
i både farver -samt skarphed i kanterne. Så eksporterer jeg det til BMP, TIF
osv. for at se om det gør nogen forskel. Eksporterer det i 300 DPI, så det
burde da være ok. Så udskriver jeg på vores gode printer, hvor man kan vælge
driver PCL eller PS, hvor PC naturligvis er den bedste løsning.

Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, det er simpelthen ikke godt nok.

--
Trine (8500 Grenå)

Mobil: Samsung E700
Teleselskab: TDC

Fra : Lars E. Knudsen

Dato : 18-11-03 11:00

Hej Trine

"Misser007" <misskat@F-J-E-R-Nmail.dk> wrote in message

> [...]
> driver PCL eller PS, hvor PC naturligvis er den bedste løsning.
>
> Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, det er simpelthen ikke godt nok.

Jeg forstår ikke helt Per's argumentation omkring Word og vektorgrafik.

Mig bekendt fungerer WMF- og EMF-formaterne fortrinligt i Word.
Al clip-art, der følger med Office-pakkerne er i WMF-format.

Du nævner, at du har printet fra Ilustrator.
Prøv at eksportere brevtoppen fra Illustrator til WMF-formatet og hent den
fil ind i Word.

Lars E. Knudsen
DTP-Consult

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-11-03 11:12

"Lars E. Knudsen" <larsNOSPAM@dtp-consult.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg forstår ikke helt Per's argumentation omkring Word og vektorgrafik.

Jeg har bare rigtigt uheldige erfaringer med eget-produceret vektorgrafik,
der skal ind i word. Kvaliteten er mildt sagt svingende.
Om det er outputtet fra Illustrator eller words måde at håndtere det på, den
er gal med skal jeg ikke kunne sige, men pænt bliver det ikke.

Det bedste og mest stabile resultat får jeg som regel med eps, men det
virker så tilsyneladende ikke i dette tilfælde.

Hvis du har et hint til hvordan det skal gøres 'rigtigt' så sig endelig
frem, - metoden med bitmaps er lidt noget kludder.

/Per

Fra : Misser007

Dato : 18-11-03 12:01

> Hvis du har et hint til hvordan det skal gøres 'rigtigt' så sig endelig
> frem, - metoden med bitmaps er lidt noget kludder.

Hej Per

WMF er formatet der virker...Men ellers tak for dine forslag.

--
Trine (8500 Grenå)

Mobil: Samsung E700
Teleselskab: TDC

Fra : Per Christoffersen

Dato : 18-11-03 12:06

> Hej Per
>
> WMF er formatet der virker...Men ellers tak for dine forslag.

Så må jeg overveje, om det er mig, der er noget galt med og ikke
programmerne

Jeg har faktisk lige lavet endnu en prøve på en eps og en wmf, og wmf-en ser
stadig forkert ud.

/Per

Fra : Misser007

Dato : 18-11-03 12:01

> [...]
>
> Du nævner, at du har printet fra Ilustrator.
> Prøv at eksportere brevtoppen fra Illustrator til WMF-formatet og hent den

Hejsa Lars

Orv, tak skal du have. Det var simpelthen bare FORMATET...Det ser
knald-hamrende godt ud, tusind tak!

--
Trine (8500 Grenå)

Mobil: Samsung E700
Teleselskab: TDC

Fra : Lars E. Knudsen

Dato : 18-11-03 12:51

Hej Trine - og Per

"Misser007" <misskat@F-J-E-R-Nmail.dk> wrote in message

-SNIP-

> [...]
>
> Hejsa Lars
>
> Orv, tak skal du have. Det var simpelthen bare FORMATET...Det ser

Det var godt.

Siden Per svarede har jeg netop haft testet det på følgende måde:

Lavede et brevpapirhovede i PageMaker.

Eksporterede som PS-fil. (kunne også have været højopløst PDF)

Hentede PS-filen ind i CorelDRAW som "fortolket PostScript" (kunne også have
været PDF)
Eksporterede fra CorelDRAW til "WMF-formatet"
Hentet det ind i Word. (97 - i dette tilfælde)
Og med perfekt resultat - også i farverne.

For sjov dobbeltklikkede jeg på illustrationen for at åbne Word's interne
grafik editor (vektorbaseret) og kunne ændre farverne på alle del-elementer.

Trine - du har så nok brugt Illustrator - men der er WMF-filteret også i
orden.

Lars E. Knudsen
DTP-Consult

Fra : emj

Dato : 18-11-03 15:47

On Tue, 18 Nov 2003 09:29:06 +0100, "Misser007"
<misskat@F-J-E-R-Nmail.dk> wrote:

>Ja tak, men kvaliteten er så ringe, når det skrives ud fra word, det ser ud
>som om at farvemætningen ikke er helt OK.

Under formatering af billeder i word, kan du vælge, at du ikke vil
have nogen ændringer og at du ikke ønsker nogen komprimering
Hilsen emj

--
http://home2.inet.tele.dk/elje/galleri/

Fra : Thomas Madsen

Dato : 18-11-03 18:06

Per Christoffersen skrev:

> Jeg har bare rigtigt uheldige erfaringer med eget-produceret
> vektorgrafik, der skal ind i word. Kvaliteten er mildt sagt
> svingende.

Du er ikke alene, hvis det da ellers er en trøst. :)

Madsen.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-11-03 08:51

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Du er ikke alene, hvis det da ellers er en trøst. :)

Lidt...

Men jeg tager det nu ikke så personligt hvis et Microsoft-produkt ikke
opfører sig som forventet.

/Per