Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Moderne papirbilleders holdbarhed
Fra : Christian

Dato : 17-11-03 02:04

Der bliver skrevet en del for tiden om holdbarheden når talen er om
CD-R, CD-RW og hvad ved jeg.

Derimod synes jeg ikke, jeg har set noget om, hvorlænge de
papirbilleder holder, som man får lavet hos de moderne
fotolaboratorier. Vi har sikkert alle set, hvad der sker med
papirbilleder, som ikke blev skyllet tilstrækkeligt længe, eller som
på anden måde ikke blev behandlet grundigt nok på deres vej gennem de
forskellige bade. Det værste eksempel, jeg har set, er et billede af
mig og min kone, taget under middagen på en restaurant og udleveret
til os et par timer efter. Det er nu godt og vel 20 år siden, og i
dag kan man absolut ikke se, hvad det forestiller. Og det har ikke
vært udsat for dagslys, men siddet i album lige siden. Det er sikkert
så fuldt af fixér at det halve ville være for meget, og et skyllekar
har det nok aldrig set.

Jeg ved godt, at moderne papirer holde meget længere, og ikke stiller
så store krav, men alligevel. Når man for eksempel kan sende sine
billeder per e-mail og få resultatet med posten næste dag, hvor megen
omhu kan der være lagt i processen? Holder de billeder i længden?
--
czj (Remove _væk_ from e-mail address)

Fra : Peter Schrøder

Dato : 17-11-03 15:29

"Christian" skrev
> [...]
> billeder per e-mail og få resultatet med posten næste dag, hvor megen
> omhu kan der være lagt i processen? Holder de billeder i længden?

Wilhelm Research offentliggjorde en test januar 2000
som konkluderede:
Agfacolor Type 11 13 år
Konica QA Type A7 14 år
Kodak Ektacolor Portra III 14 år
Kodak Ektacolor Edge 7 and Royal VII 18 år
Fujicolor CA 60 år
Tallene illustrerer _simuleret_ display-tid inden
"mærkbar blegning" forekommer. Display er under
glas og med "gennemsnits" lysindfald på 450
lumen i 12 timer pr. dag.
Kodaks kommentar:
http://www.kodak.com/global/en/consumer/education/imageStability.shtml
En anden kommentar: