Fast skrue
Fra : Jens Nielsen

Dato : 15-04-01 17:58

Hej med jer - det dæksel der dækker kæden er sat fast med en skrue som er
rustet fast - hvad er den bedste måde at få denne skrue løsnet på, da jeg er
lidt bange for at ødelægge kærvel.

Hvad gør jeg hvis/når kærvel er ødelagt?

På forhånd tak.

mvh
Jens

Fra : Henning Jensen

Dato : 15-04-01 18:47

Du kan måske bruge en skrueudtrækker (en slags skrue med links-gevind). Jeg
har for nylig købt et sæt i OBS for 10 eller 20 kr. Med den lykkedes det mig
at få løsnet en skrue i bremsevædskebeholderens dæksel, selvom kærven var
helt kaput. Hvis du bor i Århus, må du gerne låne en af mig.

m.v.h.
Henning

Fra : Ole Mogensen

Dato : 15-04-01 19:22

NÆÆÆÆ , brug en slagskruetrækker , hvis kærven er ok.Det
var det først værktøj jeg købte , da jeg fik min gamle BSA
, suk,snif, Hvor bor du ?.
Jeg bor i Lyngby.

Ole

--
ole.mogensen@fysik.dtu.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-04-01 23:20

Ole Mogensen <ole.mogensen@fysik.dtu.dk> skrev i en
> NÆÆÆÆ , brug en slagskruetrækker , hvis kærven er ok.Det
> var det først værktøj jeg købte , da jeg fik min gamle BSA
> [...]

Man kan også specialslibe en skruetrækker (kun ved kærvskruer). Den skal set
fra siden blive lidt tyndere på de første 2-4 mm, så der dannes en skarp
kant der ligesom gnaver sig indad i stedet for at blive skubbet udad. Man
behøver da ikke at trykke indad og kan vride hårdere uden at den smutter.
Ellers hjælper varme eller et hårdt slag først, eller slagskruetrækker som
nævnt ovenfor.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : JR

Dato : 15-04-01 21:06

Jens Nielsen <jensnielsen@mail.tele.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:9bck83$ir0$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> lidt bange for at ødelægge kærvel.
>
> Hvad gør jeg hvis/når kærvel er ødelagt?

Sig det bare, du _har_ ødelagt kærven, ikke? Det tænkte jeg nok!

Man kan af og til få en stjerneskrue ud ved at starte med at give den et pænt hårdt slag med en flad ting. Det kan løsne
den lidt i aluminiumet og samtidig bringe lidt stål ind i kærven igen.

Dernæst er en slagskruetrækker alle pengene værd. Den har sparet mig for mange dyre værksteds-udborings-regninger
(faktisk alle).

God fornøjelse

JR

Fra : Brian

Dato : 16-04-01 09:33

Hammer og mejsel.

Det lyder til at du skal skifte skruen igen.Da jeg skilte bol d´oren ad, var
der flere skruer der var rustet fast.

MAn sætter en skarp mejsel skråt ind på skruen, og slår derefter i den
retning som skruen skal løsnes i.Der har virket i alle tilfælde for mig.
Denæst sætter du en ny rustfri skrue i.

Hilsen BRian.Som skal ud og samle kværn idag.

--

Fra : Armand

Dato : 16-04-01 14:36

Brian <brian.W@mail.stofanet.dk> skrev i en

> Denæst sætter du en ny rustfri skrue i.

- - - - - Hvis gevind er grundigt indsmurt i molykote-fedt, ligesom alle
andre gevind du kommer forbi under dit skrueri på modellen!!

--
Armand.
(der personligt hælder til slagskruetrækkeren, og i fald at dette ikke