/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Motorolie YamahaYZF600R
Fra : Johnny S


Dato : 15-04-01 18:01

Hej

Jeg har et lille problem med min Yamaha YZF600R omkring gearskifte fra 1 til
anden gear. Jeg ved at mange cykler lider af disse lidt klonk "metal" lyde
under gearskift. Specielt ved skift fra 1 til 2 fordi gearene ligger så tæt.
Jeg har spurgt forhandleren om dette er normalt på denne model, og fik
svaret ja. Forhandleren har tidligere forsøgt med forskellige typer af
motorolie uden afhjælpning på denne model. Det er ikke skadeligt for
gearkassen, men dog irriterende. Jeg ved at cyklen kører med Bel-Ray EMS
syntnetic, men ikke hvilken viskositet. Den findes både som 10W-50, 0W-40 og
SAE SW-60. Er der nogle som har tilsvarende problemer med denne model, og
evt afhjulpet problemet med en anden type olie. Cyklen har til en
orientering kørt 11.000km.

mvh Johnny
Yamaha Thundercat



 
 
Janus (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Janus


Dato : 15-04-01 18:47

Det er helt almindeligt. Det gør min FZR 600 også (samme motor). Jeg kører
med 10w/60 og har kørt med 20w/40, der er ingen forskel, klonk har der
været mellem 1 og anden og klonket er der stadig. Det er en lorte gearkasse,
og det er der ikke meget at gøre ved ; ((( Generelt er yamaha gearkasser
dårlige, jeg rammer endda tit og ofte fri-gear mellem 1. og anden, men det
må man bare lære at leve med

Janus



Johnny S <jnslr@mail.tele.dk> skrev i en
news:9bcjrh$h7j$1@news.inet.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg har et lille problem med min Yamaha YZF600R omkring gearskifte fra 1
til
> anden gear. Jeg ved at mange cykler lider af disse lidt klonk "metal" lyde
> under gearskift. Specielt ved skift fra 1 til 2 fordi gearene ligger så
tæt.
> Jeg har spurgt forhandleren om dette er normalt på denne model, og fik
> svaret ja. Forhandleren har tidligere forsøgt med forskellige typer af
> motorolie uden afhjælpning på denne model. Det er ikke skadeligt for
> gearkassen, men dog irriterende. Jeg ved at cyklen kører med Bel-Ray EMS
> syntnetic, men ikke hvilken viskositet. Den findes både som 10W-50, 0W-40
og
> SAE SW-60. Er der nogle som har tilsvarende problemer med denne model, og
> evt afhjulpet problemet med en anden type olie. Cyklen har til en
> orientering kørt 11.000km.
>
> mvh Johnny
> Yamaha Thundercat
>
>



Morten Christensen (15-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Christensen


Dato : 15-04-01 19:58


"Janus" <janusz@kampsax.dtu.dk> wrote in message
news:9bcms9$ida$1@eising.k-net.dk...
> Det er helt almindeligt. Det gør min FZR 600 også (samme motor). Jeg kører
> med 10w/60 og har kørt med 20w/40, der er ingen forskel, klonk har der
> været mellem 1 og anden og klonket er der stadig. Det er en lorte
gearkasse,
> og det er der ikke meget at gøre ved ; ((( Generelt er yamaha gearkasser
> dårlige, jeg rammer endda tit og ofte fri-gear mellem 1. og anden, men det
> må man bare lære at leve med

Min SkruZuki har det på lige nøjagtig samme måde.
En enkelt gang i mellem - i dag har den gjort det 2 gange - nøjes den med
kun at stille sig i frigearet mellem 1. og 2. gear - og så kan det nok være,
at de gamle damer løfter stokken over de mange vindinger ))
Hold kæft, hvor er det pinligt, når man pludselig sakker bagud fra et
lyskryds, men kun luden "overhaler" de andre ;P


--
Have a good ride...
Morten, Københavnstrup
GSX600F ('91)
ICQ 112100518



Armand (16-04-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-04-01 01:34


Johnny S <jnslr@mail.tele.dk> skrev i en
news:9bcjrh$h7j$1@news.inet.tele.dk...

>
> Jeg har et lille problem med min Yamaha YZF600R omkring gearskifte fra
1 > til anden gear.............
> Jeg har spurgt forhandleren om dette er normalt på denne model, og fik
> svaret ja.............
> Er der nogle som har tilsvarende problemer med denne model,

Det er lykkedes Yamaha at lægge nogle gedigne traktor-gearkasser i
deres femventilede motorer
Men først og fremmest er en korrekt kædeopspænding en betingelse for at
få nogle glidende gearskifts!
På DMC's hjemmeside, under FAQ'en, finder du en beskrivelse af det
ultimative kædeopspændings-check. - Læg ud med at nærlæse det og om
nødvendigt få din kædeopspænding optimeret!

Dermæst tror jeg personligt at du vil kunne få væsentligt mere ud af at
få fin-trænet eller genopfrisket din gearskifte-teknik, end at du vil
kunne vinde ved brug af en anden motorolie!
På DMC's FAQ, er der endvidere en beskrivelse om hvorledes man skifter
gear uden brug af kobling! Du behøver dog ikke at gå SÅ radikalt til
værks; men bruger du de skrevne tricks tilsammen med koblingen vil dine
gearskifts blive væsent mere lydefri!

Prøv det - prøv det!

Link: www.dmc-org.dk - FAQ'en er at finde iblandt "knapperne" i
venstre side!

--
Armand.





Jesper Pedersen (17-04-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Pedersen


Dato : 17-04-01 20:03


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:9bdemd$sr6$9@news.cybercity.dk...

> På DMC's FAQ, er der endvidere en beskrivelse om hvorledes man skifter
> gear uden brug af kobling! Du behøver dog ikke at gå SÅ radikalt til
> værks;

Radikalt? det er bare et spørgsmål om tilvænning. Under normal "halv-frisk"
kørsel bruger jeg aldrig koblingen ved op-skift - jeg får et meget mere
lydsvagt og glidende skift uden. Kun ved sløv by kørsel er den i brug da det
ellers gerne resulterer i nogle knapt så successfulde skift

Jeg har ikke prøvet på andres MC'ere, så det kan selvfølgelig bare være at
min gearkasse er specielt samarbejdsvillig (RD350 '88).



Armand (17-04-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 17-04-01 22:54


Jesper Pedersen <jesper_p@mail1.stofanet.dk> skrev i en
news:bm0D6.7$lU.3023@news101.telia.com...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:9bdemd$sr6$9@news.cybercity.dk...
>
> > På DMC's FAQ, er der endvidere en beskrivelse om hvorledes man
> > skifter gear uden brug af kobling! Du behøver dog ikke at gå SÅ
radikalt til
> > værks;
> Radikalt? det er bare et spørgsmål om tilvænning. Under normal
"halv-frisk"
> kørsel bruger jeg aldrig koblingen ved op-skift ........

Vi er absolut enige; men koblingsfri gearskifte lyder umiddelbart
temmeligt
radikalt, og jeg gav jo ikke linket for at skræmme manden fra vid og
sans i samme åndedrag!!

--
Armand.





Kai Harrekilde-Peter~ (18-04-2001)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 18-04-01 09:36

"Johnny S" <jnslr@mail.tele.dk> writes:

> Hej
>
> Jeg har et lille problem med min Yamaha YZF600R omkring gearskifte fra 1 til
> anden gear. Jeg ved at mange cykler lider af disse lidt klonk "metal" lyde
> under gearskift. Specielt ved skift fra 1 til 2 fordi gearene ligger så tæt.
> Jeg har spurgt forhandleren om dette er normalt på denne model, og fik
> svaret ja.

Og det kan jeg vel bare bekræfte (suk). Det er en af 'Kattens
småproblemer, idet det også har tendens til at "æde" 2. gearet, hvis
man ikke passer på.

Det som *skulle* hjælpe, er et FactoryPro Shift Kit til en lille tudse
(plus arbejdsløn). Jacob Hornemann har fået lagt et sådant shiftkit i
sin 'Kat, og jeg får det lagt ind om små 10 dage.


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@exbit.dk> Opinions are mine...

Johnny S (20-04-2001)
Kommentar
Fra : Johnny S


Dato : 20-04-01 14:43


Kai Harrekilde-Petersen <khp@exbit.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:80ae5emwpy.fsf@orthanc.exbit-technology.com...
> "Johnny S" <jnslr@mail.tele.dk> writes:
>
> > Hej
> >
> > Jeg har et lille problem med min Yamaha YZF600R omkring gearskifte fra 1
til
> > anden gear. Jeg ved at mange cykler lider af disse lidt klonk "metal"
lyde
> > under gearskift. Specielt ved skift fra 1 til 2 fordi gearene ligger så
tæt.
> > Jeg har spurgt forhandleren om dette er normalt på denne model, og fik
> > svaret ja.
>
> Og det kan jeg vel bare bekræfte (suk). Det er en af 'Kattens
> småproblemer, idet det også har tendens til at "æde" 2. gearet, hvis
> man ikke passer på.
>
> Det som *skulle* hjælpe, er et FactoryPro Shift Kit til en lille tudse
> (plus arbejdsløn). Jacob Hornemann har fået lagt et sådant shiftkit i
> sin 'Kat, og jeg får det lagt ind om små 10 dage.
>
>
> Kai
> --
> Kai Harrekilde-Petersen <khp@exbit.dk> Opinions are mine...

Johnny S

> Dette FactoryPro Shift kit, hvad indeholder det og hvor kan man anskaffe
sig et henne?. Jeg er da lidt ked at at Armand ikke nærer større tiltro til
mine evner som kører, men muligvis han har ret. Cyklen skifte bedre hvis man
giver den nogle omdr, og normalvis kører jeg rimeligt afslappet. Ellers et
godt link til justering af kæde, jeg vil ontrolle/justere den nærmere..måske
det hjælper lidt.

Kai, kan du ikke sende mig en mail såfald det afhjælper dit problem.

mvh Johnny S.








Kai Harrekilde-Peter~ (20-04-2001)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 20-04-01 14:54

"Johnny S" <jnslr@mail.tele.dk> writes:

> Dette FactoryPro Shift kit, hvad indeholder det og hvor kan man anskaffe
> sig et henne?

FactoryPro importeres af Holtug MC. Jeg har dog bestilt det direkte
hos Lydmuren, som skal montere det for mig.

> Kai, kan du ikke sende mig en mail såfald det afhjælper dit problem.

Will do.


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@exbit.dk> Opinions are mine...

Christian Jensen (20-04-2001)
Kommentar
Fra : Christian Jensen


Dato : 20-04-01 15:12

Kai Harrekilde-Petersen wrote:
>
>
> FactoryPro importeres af Holtug MC. Jeg har dog bestilt det direkte
> hos Lydmuren, som skal montere det for mig.
>
> > Kai, kan du ikke sende mig en mail såfald det afhjælper dit problem.
>
> Will do.

Kan du ikke poste her i stedet. Jeg er nemlig også interesseret.

Christian
Nybagt YZF600R-ejer

Kai Harrekilde-Peter~ (21-04-2001)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 21-04-01 14:44

Christian Jensen <chrjen@cphling.dk> writes:

> Kan du ikke poste her i stedet. Jeg er nemlig også interesseret.

Det skal jeg gøre.

> Christian
> Nybagt YZF600R-ejer

Tilykke. Så var indoktrineringen^Wudbredelsen af evangeliet altså
ikke helt splidt


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp@exbit.dk> Opinions are mine...

Armand (21-04-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-04-01 02:44


Johnny S <jnslr@mail.tele.dk> skrev i en
news:9bpe4l$8ct$2@news.inet.tele.dk...
>
> .............Jeg er da lidt ked at at Armand ikke nærer større tiltro
til
> mine evner som kører, men muligvis han har ret.

Til dine evner??
Undskyld hvis det er hvad du opfattede!
Nej det var til din skifterutine
Hvem har lært dig sekvensen i at skifte gear? Og er den ikke: "kobl ud -
skift - kobl til" ?? - I så fald er det en forkert rutine du bruger!
Det hurtigste og dermed bedste gearskifte opnåes ved initialt at belaste
gearpedalen endog temmeligt hårdt inden at man kobler ud, hvorved at
næste gear falder lynhurtigt på plads i det øjeblik at man kobler ud!

Mange iblandt min omgangskreds, nogle endda med særdeles mange km på
CV'et, bruger stadig gearskifteteknikken fra deres hedengangne Puch
3-gear, og har kunnet få en solid "Ahaa.oplevelse" (TM) ud af den her
nævnte teknik, hvilket er grunden til at jeg "ikke nærede større tiltro
til dig"

>....................Ellers et godt link til justering af kæde, jeg vil
> kontrolle/justere den nærmere..måske det hjælper lidt.

Jup!
Korrekt kædeopspænding er et must for et lydefrit gearskifte !!

--
Armand.






Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408694
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste