Office XP pro
Fra : Jørgen

Dato : 15-11-03 18:01

Når jeg laver en index/indholdsfortegnelse, kommer der den nydeligste liste
frem, som står i alfabetisk rækkefølge, men hvordan får jeg den til at stå
side for side, jeg kunne lave dem i den gamle office, men har problemer i
den nye

På forhånd tak
Jørgen S

Fra : pre

Dato : 15-11-03 20:01

Et indeks (stikordsregister) kommer frem som felter (XE) i alfabetisk orden,
efter ønske i en eller to spalter. Der er mange formaterings muligheder.
Indholdsfortegnelsen (TOC) er ét "simpelt" felt som dog kan formateres
indenfor visse grænser. Det er muligt at indsætte ekstra (TC) felter. Skriv
"Felt koder: TC" i spørgefanen i Words hjælpetekster. Der kommer
vejledninger og eksempel.

Begge lister respekterer normal sideopdeling. Jeg har ikke kunnet
fremprovokere den fejl du beskriver, men hvad sker der ved en manuel
opdeling?
pre

Fra : Jørgen

Dato : 15-11-03 23:58

Ikke Noget, jeg har lavet den manuel, men ville godt lære for en gangs skyld
hvordan man generer listen som eks

Emnevalg: …………………………… 3

Problemformulering: ……………………. 3

Form: …………………………………….. 3

Thule eskimoerne …………………… 4

Polarforskeren Knud Rasmussen ………. 5

Thule: ……………………………………… 5

Tvangsflytningen af Thule eskimoerne …. 6

Ankomsten til Qaanaaq: ………………… 7

Thule – fangernes sag endnu engang …….. 8

Hilsen
Jørgens S

Fra : pre

Dato : 16-11-03 09:17

Det er åbenbart en indholdsfortegnelse. Den gør du allernemmest ved at
sætte markøren hvor fortegnelsen skal begynde og så trykke Ctrl+F9. Så får
du to Tuborgparanteser og imellem dem skriver (eller kopierer) du teksten
herunder (dog ikke de to krøllede paranteser).

{ TOC \o "1-3" \h \z \u }

Marker feltet og tryk F9. Højreklik feltet og vælg den kommando der skifter
mellem tekst og kode.

Hvis der intet sker så er det fordi der mangler en overskriftstypografi ved
de tekster der skal vises i listen. Find en af teksterne, sæt markøren i
eller ved teksten og brug rullefeltet helt til venstre i formateringslinien
indtil du ser teksten Overskrift 1. Klik nu så lionien ændres. Marker og
tryk F9, accepter at hele registeret opdateres.

Feltet med Tuborgparanteserne kan gemmes og genbruges på andre tekster. Kom
igen for at se hvordan man egentlig tilrettelægger en tekst til at vise en
god fortegnelse.

Fra : Jørgen

Dato : 16-11-03 20:58

Tak for hjælpen, nu lykkedes det, efter 3 - 4 forsøg.
Så nu må jeg lige lege lidt med det, indtil det sidder fast.

Fra : pre

Dato : 16-11-03 21:55

Den bedste måde at lege på er at fylde nogle sider med dummy tekst. Sådan:
Skriv på en blank side
=rand(9)
Tryk så F4 nogle gange til der er 3-4 sider.

Skriv øverst:
Et forsøg
med curseren stadig i/ved linien klik på pilen der sidder til højre for
Typografi-vinduen, længst til venstre på formateringslinien. Vælg Overskrift
1.
Skriv nogle flere overskrifter på siderne Oversigt, Kapitel 1, Afsnit 1,
Afsnit 2, Kapitel 2.
Brug de tre viste Overskrifter, derved kommer der samtidig logiske
indrykninger i listen. Kommer der en der er forkert kan det rettes
bagefter.

For nu at få feltet frem gå til Funktioner/Referencer/Indholdsfortegnelser.
Der er kun nogle få ting der skal fyldes ud. (Som regel bruger man
standarden med 3 overskrifter og tilhørende indrykninger, men der er
mulighed for 9).

Til sidst kommer listen frem hvor markøren står. Er der fejl i noget kan
alt ændres, ikke i listen men i selve hovedtesten. Derefter opdatering som
før.

Når alt sidder rigtig fast er der lige muligheder for skrifttyper, farver.
Du kan også se på Indsæt felt/TOC. Ved at hente spørgsmålstegnet foroven og
klikke det ned på linien med TOC kan du få netop den rette hjælpetekst frem,
der er så også forklaring på hvordan feltet styres.