ATI 9800 Pro....hvilket mærke skal jeg køb~
Fra : Ukendt

Dato : 16-11-03 11:10

Skal ud og investere i subj. Er det hip som hap, hvilket mærke jeg køber,
eller er f.eks. Gigabyte eller Sapphire at foretrække? Og i så fald,
hvorfor?

Michael, Fyn
Husk at rette min mail adresse

Fra : Christian Spøer

Dato : 16-11-03 12:59

> Skal ud og investere i subj. Er det hip som hap, hvilket mærke jeg køber,
> eller er f.eks. Gigabyte eller Sapphire at foretrække? Og i så fald,
> hvorfor?

Det er hip som hap. Der er ingen mærkbar ydelsesforskel på producenterne. De
går alle efter reference-designet fra ATi, derfor den bitte forskel. Der
hvor der kan være forskel er i driverne fra den enkelte producent. Der kan
f.eks være overclocking features og små andre forskelle. Men det kan du
alligevel også få med omega drivere: http://www.omegacorner.com/
Så vælg ud fra hvilke ekstrafunktioner (tv-in/out osv.) dit kort skal have,
og find det billigste.

Mvh
Christian

Fra : Henrik Dissing

Dato : 17-11-03 16:46

On Sun, 16 Nov 2003 12:58:51 +0100, Christian Spøer wrote:

>Det er hip som hap.

Mon dog? Det er i hvert fald min erfaring at der kan være ganske stor
forskel på kvaliteten af f.eks. køler/blæser, og for de fleste er det en
vigtig kvalitetsparameter om kortet støjer som en jetmotor efter et par
måneders brug eller om det bare kører og kører uden at give generende lyd
fra sig.

Det ville også overraske mig om der ikke var synlige forskel på skarpheden
af 2D display i meget høje opløsninger. Her er jeg dog på mere gyngende
grund.
--
Venlig hilsen
Henrik Dissing

(e-mail: hendis AT post DOT tele DOT dk)

Fra : Christian Spøer

Dato : 17-11-03 19:50

> [...]
> vigtig kvalitetsparameter om kortet støjer som en jetmotor efter et par
> måneders brug eller om det bare kører og kører uden at give generende lyd

Det er rigtigt. Men her kan det vist bedst betale sig at købe et standard
kort, og montere en Zalman køler selv, efter hvad jeg har erfaret her i
gruppen. Sapphire sælger dog passivt kølede versioner af deres kort
(ultimate serien).

> Det ville også overraske mig om der ikke var synlige forskel på skarpheden
> af 2D display i meget høje opløsninger. Her er jeg dog på mere gyngende
> grund.

Det tror jeg tilgengæld ikke. Det er ATi's reference-design i ca. 99% af
tilfældende, så der er ingen forskel.

I RAM'en ak nder dog være relativt store forskelle. Men det er jo kun
interessant hvis man skal overclocke.

Mvh
Christian

Fra : Anders Lorentzen

Dato : 16-11-03 14:25

Michael wrote:
> Skal ud og investere i subj. Er det hip som hap, hvilket mærke jeg
> køber, eller er f.eks. Gigabyte eller Sapphire at foretrække? Og i så
> fald, hvorfor?

Det billigste!
De yder alle næsten ens, og da du har 2 års reklamations ret har du ikke
noget at frygte mht. stabilitet og problemer i fremtiden.
Hvis du skal overclocke kortet, kan der være stor forskel på hvilke
RAM-chips der sidder på kortet, nogle kan køre hurtigere end andre. Der er
sikkert nogle andre der har været igennem dette, så mon ikke de kan give et
svar?

mvh
Anders