Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farveægte?
Fra : John Poulsen

Dato : 15-11-03 00:19

Hejsa NG.

Jeg har hørt at man kan/skal købe filtre for at få det mest naturtro
billede - dvs. tættest muligt de "ægte" farver..???

Jeg har en Canon G3'er og vil gerne vide om jeg skal/kan med fordel købe
en konverter (hvillken slags)? og hvilke(n) filter/filtre anbefales i
givet fald??

Hvis spørgsmålet ikke er formuleret tydeligt nok, skriv det her i
gruppen og jeg vil prøve at tydeliggøre spørgsmålet.

John

Fra : KNL DtP

Dato : 15-11-03 00:48

"John Poulsen" <john@nosp.am> skrev i en meddelelse

> Jeg har hørt at man kan/skal købe filtre for at få det mest naturtro
> billede - dvs. tættest muligt de "ægte" farver..???

Farver skifter udseende i forskelligt lyskilder. F.eks. ser et stykke
(neutral) hvidt papir gult ud i lyset fra en alm. 60 w pære, mens det
virker blåligt i en skarp middagssol. Vore øjne har det dog med at tilpasse
sig de forskellige lyskilder, og så bestemmer vores hjerne at papiret nu
engang er hvidt. Desværre virker det ikke helt sådan med film og
digitalkameraer.

For at opnå at det hvide papir nu også bliver hvidt på billedet, indstiller
man farvetemperaturen efter lydkilden. Så "filtrerer" kameraet selv
farvestikket fra, så motivets farver kommer til at fremstå som i
virkeligheden.

> Jeg har en Canon G3'er og vil gerne vide om jeg skal/kan med fordel købe
> en konverter (hvillken slags)? og hvilke(n) filter/filtre anbefales i
> givet fald??

Hvis du bruger film, så vil det ofte være en fordel at have nogle filtre,
som kan konvertere lysets farve fra f.eks. lysstofrør (grønligt) til daglys
(hvid). Med digitalkamera er du fri for dette og behøver ikke købe noget
specielt filter.

Jeg kender ikke lige G3'eren, men den må have en række
indstillingsmuligheder som Tungsten (glødepære), Daylight, Flash ect. Prøv
og tage nogle billeder i samme belysning med forskellige indstillinger, og
se så hvilken der giver det bedste (dvs. mest farveægte) resultat. Måske er
det også en funktion, hvor du manuelt kan sætte hvidebalancen. Så kan du
lave en måling på et stykke hvidt papir i den aktuelle belysning, hvorefter
kameraet indstiller sig efter dette.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : enrico

Dato : 15-11-03 08:43

Jeg har et Minolta colormeter til salg samt alle de Kodak Wratten
filtre, der er nødvendige. Med dette udstyr kan du måle dig frem til
lysets farve, og kompensere for det.

Nu må man jo ikke sælge i denne gruppe, men udstyret er ikke helt
billigt.

I sin tid gav jeg 6000 + moms for colormeteret, samt en anseelig sum
for filtrene.

Hvis der er nogen interesserede kan I maile mig direkte.

-enrico