Andet multimedie
bentjuul 3670
problem med gradient fade i mask mellem to~
Fra : Peter T.

Dato : 14-11-03 23:48

Jeg sidder med 2 lag med et billede i hver i photoshop 7, og gerne vil fade
imellem dem fra venstre mod højre.
Jeg markerer øverste lag og vælge add layer mask - reveal all. Derefter
burde jeg med en gradient kunne lave en fade imellem de to lag. Jeg vælger
at tegne i mask i det valgte øverste lag og bruger en gradient. Her har
jeg eksperimenteret med sort-til-hvid, hvid-til-transparent osv.. Men jeg
ser intet ske og intet sker, selvom jeg vælger apply mask.

Ovenstående fremgangsmåde har jeg fundet flere steder efter en søgning i
googlegroups og jeg har også prøvet med quick mask - også uden resultat.
Samme fremgangsmåde har jeg forøvrigt også fundet i flere tutorials på
nettet.

Hvad er det lige jeg gør forkert? :/ Og er der andre måder at gøre det på?

Nåh jo. Jeg har fået det til at virke en enkelt gang. Da det skete, gik
jeg naturligvis i gang med den egentlige billedredigering, som selvfølgelig
valgte at være genstridig og har været det lige siden.

--
muh.
muh.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 15-11-03 00:10

Peter T. skrev:

> Her har jeg eksperimenteret med sort-til-hvid,
> hvid-til-transparent osv.. Men jeg ser intet ske og intet sker,
> selvom jeg vælger apply mask.

Alle farveforløb vil lave en form for udtoning, hvis ellers du sørger
for at det er lagmasken der er aktiv, inden du laver farveforløbet,
og ikke selve laget som lagmasken er tilknyttet. Det gør du ved ved at
klikke på lagmasken i lagpaletten inden du udfylder med farveforløbet.

Kan du se at lagmasken bliver fyldt, eller bliver den ved med at være
hvid? Hvis den bliver ved med at være hvid, er du så sikker på at dit
farveforløbsværktøj står til 100 % i opacitet? Hvis det står til 0,
så sker der ikke en dyt. Det kan også være fordi at værktøjet står til
en blandingstilstand som ikke resulterer i noget.
Blandingstilstand og opacitet kan du kontrollere i indstillingsmenuen
når farveforløbsværktøjet er valgt.

Madsen.

Fra : Peter T.

Dato : 15-11-03 00:24

Thomas Madsen wrote:

> [...]
> hvid? Hvis den bliver ved med at være hvid, er du så sikker på at dit
> farveforløbsværktøj står til 100 % i opacitet? Hvis det står til 0,

Lagmasken bliver ikke fyldt og farveforløbsværktøj står til 100%.

> Det kan også være fordi at værktøjet står til
> en blandingstilstand som ikke resulterer i noget.
> Blandingstilstand og opacitet kan du kontrollere i indstillingsmenuen
> når farveforløbsværktøjet er valgt.

Det er tjekket og alt *skulle* være på plads og i orden. :/

Til gengæld; når jeg så bruger quickmask, så burde det valgte layer jo stå
i 50% rødt, right? Ihvertfald kan jeg kun få det røde frem, hvis jeg
bruger Move Tool og trækker det frem fra kanterne. Og når det røde så
dækker (og det gælder for såvidt også selvom laget ikke er markeret med
rødt), så *burde* jeg kunne tage pennen og male på layeret i layermask
hvorefter det bagerste layer burde dukke op. Dette sker bare ikke. Og der
er altså ikke noget hokus pokus med billedet, da det blot er to layers med
et billede i hver, som ligger der fra scratch. Ikke desto mindre fornemmer
jeg en god og gedign fejl40 fra min side. Men spørgsmålet er blot hvor den
gemmer sig...

Fra : Peter T.

Dato : 15-11-03 00:35

Peter T. wrote:

> Ikke desto mindre fornemmer jeg en god og gedign
> fejl40 fra min side. Men spørgsmålet er blot hvor den gemmer sig...

Så dukkede den op! Mode stod til Screen i gradientbaren. Den har jeg
brugt 4-5 timer på at finde iaften... Av av for en flovert...

Fra : Thomas Madsen

Dato : 15-11-03 00:47

Peter T. skrev:

> Til gengæld; når jeg så bruger quickmask, så burde det valgte
> layer jo stå i 50% rødt, right?

Quick Mask farver som standard det som ikke er valgt, så hvis du
har en markering som løber langs med billedets kant (Ctrl + A), så
vil du ikke se den røde farve når du slår Quick Mask til for masken
er udenfor lærredet.

> Ihvertfald kan jeg kun få det røde frem, hvis jeg bruger Move Tool
> og trækker det frem fra kanterne.

Så er det fordi at du har hele billedet markeret når du går i
Quick Mask Mode, som beskrevet ovenfor. Hvad er grunden til at du
har det?

> [...]
> laget ikke er markeret med rødt), så *burde* jeg kunne tage pennen
> og male på layeret i layermask hvorefter det bagerste layer burde

Ikke imens du er i Quick Mask Mode, men du kan klikke på lagmasken,
hvis da ellers lagmasken er tilknyttet det øverst lag, og male med
sort pensel på den for at skjule dele af laget som lagmasken er
tilknyttet, så laget underneden kommer frem og det skal du gøre i
Standard Mode. Hvis du maler med hvid maler du laget frem igen.
Det er det der sker når du fylder en lagmaske med et gråtoneforløb.
Der hvor forløbet er mørkest vil gennemsigtigheden være størst.

Nå, men jeg kan forstå at det var blandingstilstanden på farve-
forløbsværktøjet som var stillet til Screen. :)

Madsen.

Fra : Peter T.

Dato : 15-11-03 01:16

Thomas Madsen wrote:

> [...]
> har en markering som løber langs med billedets kant (Ctrl + A), så
> vil du ikke se den røde farve når du slår Quick Mask til for masken

Efter lidt eksperimenteren har jeg vist fundet lidt af fidusen i quick
mask.

> Nå, men jeg kan forstå at det var blandingstilstanden på farve-
> forløbsværktøjet som var stillet til Screen. :)

Jeg har lovet mig selv at give mig selv en kvajebajer senere i aften. :)

Og tusind tak for hjælpen. Du gav mig faktisk nogle hints for at jeg kunne
fange forståelsen. :)

Fra : Thomas Madsen

Dato : 15-11-03 01:30

Peter T. skrev:

> Efter lidt eksperimenteren har jeg vist fundet lidt af fidusen i
> quick mask.

Okay.
Hvis du hellere vil have at Quick Mask farver det valgte, så kan du
dobbeltklikke på Quick Mask-ikonet og stille den til 'Selected Areas'
i stedet for 'Masked Areas'.

> Jeg har lovet mig selv at give mig selv en kvajebajer senere i
> aften. :)

God idé. ;)

> Og tusind tak for hjælpen. Du gav mig faktisk nogle hints for at
> jeg kunne fange forståelsen. :)

Det glæder mig at høre og velbekomme.

Madsen.