Fra Nvida til Radeon driver?
Fra : Brian Hansen

Dato : 14-11-03 19:12

Hey!

Skal til at skifter mit efterhånden gamle Ti4200 ud med et Radeon.
Men er lidt i tvivl om det er nok bare at slette Nvidia driverne under
Tilføj/fjern programmer, eller om der skal mere til?

Mvh.
Brian

Fra : SA

Dato : 14-11-03 20:37

> Skal til at skifter mit efterhånden gamle Ti4200 ud med et Radeon.
> Men er lidt i tvivl om det er nok bare at slette Nvidia driverne under
> Tilføj/fjern programmer, eller om der skal mere til?

Det er godt nok bare at køre en uninstall.
Jeg vil anbefale dig at gøre det umiddelbart før du fjerner grafikkortet
fysisk fra maskinen.

Fra : Brian Hansen

Dato : 14-11-03 20:45

"SA" <soren@SLETDETTElerskov-andersen.dk> wrote in message news:3fb52ee5$0$179$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Det er godt nok bare at køre en uninstall.
> Jeg vil anbefale dig at gøre det umiddelbart før du fjerner grafikkortet
> fysisk fra maskinen.

Okay, det vil jeg så gøre, havde også forstillet mig at det skulle gøres
lige før jeg slukker pc'en og pille kortet ud.

Mvh og takker.
Brian

Fra : Martin Johansson

Dato : 14-11-03 20:46

"Brian Hansen" <brian.hansen@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men er lidt i tvivl om det er nok bare at slette Nvidia driverne under
> Tilføj/fjern programmer, eller om der skal mere til?

Se her for en guide i at bruge Driver Cleaner
http://www.msi.com.tw/program/service/forum/thread.php?threadid=23828&sid=

Så er du sikker på at der ikke er noget der kan forstyrre.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 14-11-03 21:05

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> wrote in message

> [...]
http://www.msi.com.tw/program/service/forum/thread.php?threadid=23828&sid=

> Så er du sikker på at der ikke er noget der kan forstyrre.

Jeg har prøvet en driver cleaner og den slette alle spor efter nvidia
kortet. Det gav så et problem da jeg måtte returnere mit ati kort og
sætte mig nvidia kort i igen. Windows XP kunne ikke genkender kortet på
nogen måde før jeg fik downloaded en driver fra nvidia.com. Normalt kan
windows xp genkende nvidia kort, men driver cleaner havde slettet noget
af selv windows installationen. Ikke fedt og sidste gang jeg bruger
sådan et program!

Det skal siges at jeg startede med at køre en uninstall af nvidia
driverne umiddelbart før jeg pillede nvidia kortet ud og satte så ati
kortet i. Det har fungeret fint. Jeg brugte siden driver cleaner for at
se om det var en rest af nvidia driveren som gjorde at ati kortet ikke
virkede, men det var ikke tilfældet.

Derfor, nøjes du blot med at afinstallere nvidia driveren via kontrol
panelet og skift så kortet ud med et ati kort og installer så ati
driveren. Det vil virke ganske fint og uden problemer.

mvh Bernhard

Fra : Martin Johansson

Dato : 14-11-03 23:24

"Bernhard Ege" <bernhardNOSPAM@ege.cc> skrev i en meddelelse
[SNIP]
> [...]
> windows xp genkende nvidia kort, men driver cleaner havde slettet noget
> af selv windows installationen. Ikke fedt og sidste gang jeg bruger

Hmm det lyder interesant.
Det ser du til at den har fjernet win xp's indbyggede nvidia driver.
Men den burde dog stadig ligge i den backup windows har af hele driver
databasen.
Ja det er windows, så det hele er der mindst to gange.

> [...]
> panelet og skift så kortet ud med et ati kort og installer så ati
> driveren. Det vil virke ganske fint og uden problemer.

Det kan man gøre.
Men man risikerer at der bliver efterladt noget som kan forstyrre.
Dette kan føre til ustabilitet. Som udmænter sig i: spontane reboots,
bsod's, grafikfejl og andet morsomt.
Ydelsen kan også være nedsat.
Det er jo også kendt at Ati's og nVidia's drivere ikke kan lide hinanden.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 15-11-03 01:28

> [...]

> databasen.
> Ja det er windows, så det hele er der mindst to gange.

Jeg ved godt at windows xp (og nogle andre) har backup af driver filer,
men dem har cleaneren også slettet. .inf filer er der vist ikke backup
af. Anyways, jeg havde i hvert fald en dårlig oplevelse...

Windows Update kunne ikke engang tilbyde en nvidia driver på trods af
kortet sad i. Det er åbenbart en ret vigtig fil som den driver cleaner
har slettet (og som jeg så derfor ikke har mere). Kan selvfølgelig køre
en repair installation men det er vist lige lidt for meget at gøre ud af
det nummer.

> [...]
> bsod's, grafikfejl og andet morsomt.
> Ydelsen kan også være nedsat.
> Det er jo også kendt at Ati's og nVidia's drivere ikke kan lide

Well, på min pc har driverne intet imod hinanden. Faktisk har jeg ikke
engang afinstalleret ATI driveren og maskinen er 100% stabil og alt
kører som det skal. Jeg tror faktisk ikke der er risiko for at der
bliver efterladt noget med mindre man har brugt uofficielle drivere
hvori der kan være forskellige problemer. Og selv der skulle det være en
smal sag at afinstallere uønskede drivere. Device Manager er din ven.
Den har jeg selv gået igennem for uønskede drivere (f.eks. da jeg
skiftede bundkort uden at geninstallere windows).

mvh Bernhard

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 15-11-03 14:15

> [...]
> windows xp genkende nvidia kort, men driver cleaner havde slettet noget
> af selv windows installationen. Ikke fedt og sidste gang jeg bruger

Har absolut ingen problemer haft med Driver Cleaner og jeg har brugt det
mange gange...

Morten Holberg Nielsen

In an interstelaaarrr buuuurrssst im baaack to saaaveeee the uuuunivereerse!

Fra : Brian Hansen

Dato : 14-11-03 21:24

Takker for hjælpen, det bliver til en simpel Tilføj/fjern af Nvidia,
har også planer om at køre en format C: inden for den nærmeste fremtid,
bare ikke lige nu, så det passer mig enormt at det kan køre alligevel.

Men nu vi er ved emnet, hvordan ligger det lige med selve driveren til det nye kort;
er der kommet en nyere som kan anbefales, ved så endnu ikke hvad version
den medfølgende er da det først er på trapperne, men måske i ved det,
kortet er et Gigabyte 9800 PRO 128 MB'?..

Mvh.
Brian

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-11-03 21:36

"Brian Hansen" <brian.hansen@newmail.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> ikke hvad version den medfølgende er da det først er på trapperne, men
> måske i ved det, kortet er et Gigabyte 9800 PRO 128 MB'?..

www.ati.com

Catalyst 3.9 er nyeste, men jeg vil nok anbefale 3.7 da jeg syntes at det
er den mest stabile uden problemer i spil.

Dog kan det være at nyeste fungerer hos dig, og det er ikke så svært at
afinstallere og installere en ældre driver.

--
Bjarke Andersen

Fra : Martin Johansson

Dato : 14-11-03 23:28

> "Brian Hansen" <brian.hansen@newmail.dk> crashed Echelon writing

> www.ati.com
>
> Catalyst 3.9 er nyeste, men jeg vil nok anbefale 3.7 da jeg syntes at det
> er den mest stabile uden problemer i spil.

Jeg har ikke umiddelbart haft problemer med 3.9.
Men teksten i diverse spil ser underlig ud.
Bla. i BF1942.
3.7 er nok det bedste valg.

Fra : Brian Hansen

Dato : 15-11-03 06:53

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> wrote in message news:3fb556d3$0$27370

> Jeg har ikke umiddelbart haft problemer med 3.9.
> Men teksten i diverse spil ser underlig ud.
> Bla. i BF1942.
> 3.7 er nok det bedste valg.

Hmm, nok en god ide så. Men hvor finder man lige den?
www.ati.com, kan jeg umiddelbart kun finde v.3.9?
Nogen der ved om det er v. 3.7 der følger med kortet,
for så behøver jeg ikke at lede efter den?

Men er i det hele taget stadig i tvivl mht. v. nogen mener
at 3.9 som er den nyeste er den bedste og andre at det
er v.3.7? Er der egentlig ikke en der hedder v. 3.8?

Mvh.
Brian

Fra : Sune Storgaard

Dato : 15-11-03 07:58

Brian Hansen mumbled his insignificant opinion in:

> Hmm, nok en god ide så. Men hvor finder man lige den?
> På www.ati.com, kan jeg umiddelbart kun finde v.3.9?
> Nogen der ved om det er v. 3.7 der følger med kortet,
> for så behøver jeg ikke at lede efter den?

http://www.ati.com/support/products/radeonwinxppreviousdrivers.html
Hvis du tager 3.7 så husk også controlpanelet, det er kun fra 3.8 og frem
det hele er samlet i en pakke.

> Men er i det hele taget stadig i tvivl mht. v. nogen mener
> at 3.9 som er den nyeste er den bedste og andre at det
> er v.3.7? Er der egentlig ikke en der hedder v. 3.8?

Jeg ville snuppe 3.9'eren og se om ikke det spiller fint. Ellers kan du
begynde at lege med de andre bagefter.

Fra : Brian Hansen

Dato : 15-11-03 09:08

"Sune Storgaard" <speg-fjern@mail.dk> wrote in message news:3fb5ce71$0$30084$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> http://www.ati.com/support/products/radeonwinxppreviousdrivers.html
> Hvis du tager 3.7 så husk også controlpanelet, det er kun fra 3.8 og frem
> det hele er samlet i en pakke.

Okay, takker.

> Jeg ville snuppe 3.9'eren og se om ikke det spiller fint. Ellers kan du
> begynde at lege med de andre bagefter.

Det gør jeg da bare, har også hentet den. Så må tiden vise..

Mvh.
Brian

Fra : SA

Dato : 14-11-03 23:54

> [...]
> den medfølgende er da det først er på trapperne, men måske i ved det,
> kortet er et Gigabyte 9800 PRO 128 MB'?..

Bruger enhver lejlighed til at promovere de lækre omega drivere fra:
www.omegacorner.com

Fra : Bernhard Ege

Dato : 15-11-03 01:37

> nye kort;
>
> Bruger enhver lejlighed til at promovere de lækre omega drivere fra:
> www.omegacorner.com

Nu er det jo altså bare ganske alm. catalyst drivere med andre default
indstillinger så den helt store forskel er der jo ikke.

Overdriver han ikke sin Jesus tilbedelse lidt?

mvh Bernhard

Fra : SA

Dato : 15-11-03 03:07

> Nu er det jo altså bare ganske alm. catalyst drivere med andre default
> indstillinger så den helt store forskel er der jo ikke.

Så vidt jeg ved optimerer han også nogle low level indstillinger som du
ellers skulle have fat i rivatuner eller lign. for at gøre efter.
Derudover er der nogle andre ting , såsom radclocker og refreshforce bundlet
sammen med og så er det bare at trykke install, så spiller det hele.

> Overdriver han ikke sin Jesus tilbedelse lidt?

Det kan man nok mene. Jeg finder det nu ikke generende, jeg lader bare være
med at følge hans links på hjemmesiden.