Ligninger i en 8 klasse.
Fra : Rasmus A.

Dato : 14-11-03 14:09

Hej, jeg skal som vikar undervise i emnet Ligninger, men grundbogen
virker ikke særlig strukturel på dette område (Matematik-tak) og jeg
kunne godt tænke mig at hente noget andet, og noget der starter fra
bunden og så bevæger sig op, også ind omkring uligheder og linære
funktioner lyder også oplagt.
Jeg har søgt lidt på nettet uden den store succes, er der nogen af jer
lærere der kan anbefale noget litteratur/grundbog, som jeg kan kopiere
fra?

Fra : Grethe / Sportslex

Dato : 14-11-03 18:14

"Rasmus A." skrev i en meddelelse...
> [...]
> noget andet, og noget der starter fra bunden og så
> bevæger sig op, også ind omkring uligheder og

Det lyder som om, du selv har en idé om hvad, hvordan og
hvorledes. Så er det bedste altså at udarbejde sit eget
læremateriale. Den tid, hvor man blot kunne bruge én og kun én
bog, finde et fiks og færdigt materiale, som man blot kunne
kopiere, er passé.

På den anden side lyder du også som fagmatematiker, der
udelukkende ønsker at fokusere på den matematiske disciplin
"Ligninger, uligheder og lineære funktioner". Husk den praktiske
dimension, altså hvor i dagligdagen møder man disse matematiske
begreber. Og brug begreberne i praktiske sammenhænge.

Forbered dig desuden på at kunne forklare dine elever, hvorfor de
overhovedet skal lære noget om "Ligninger, uligheder og lineære
funktioner". Et for eleverne svært stof, bl.a. fordi de har svært
ved at se relevansen. Her er vi igen tilbage ved dagligdagen.

--
Bedste hilsner / Mes meilleures amitiés / Best regards
Grethe

Fra : Rasmus A.

Dato : 14-11-03 23:03

On Fri, 14 Nov 2003 18:13:32 +0100, "Grethe / Sportslex"
<grethe@hotmail.com> wrote:

> [...]
>læremateriale. Den tid, hvor man blot kunne bruge én og kun én
>bog, finde et fiks og færdigt materiale, som man blot kunne

Det har du ret i. Det er bare et lidt stor opgave for en urutineret
vikar som mig :)
Jeg savner overblikket over selve området "ligninger" så jeg ville
gerne se en måde hvordan man kunne bygge det op fra bunden. Så kunne
jeg sagtens finde på at komme med egne tiltag/opgaver undervejs.

Jeg må nok prøve at kigge i skolens andre fagbøger på mandag.
Folkebiblioteket var ikke til meget hjælp i dag. (har kun Gymnasie og
10 klasses materiale)

Taget til efterretning :)

Fra : Kurt Becher

Dato : 16-11-03 09:42

Rasmus A. wrote:
> [...]
> Jeg har søgt lidt på nettet uden den store succes, er der nogen af jer
> lærere der kan anbefale noget litteratur/grundbog, som jeg kan kopiere

Hej

Du kan finde adressen på dit lokale amtscenter her:

http://us.uvm.dk/grundskole/adresser/amtscentre/?menuid=1015

De skulle gerne have alt hvad hjertet begærer!

Check før du begynder på dit eget materiale! Det er en STOR opgave, hvis man
ikke har lang erfaring.

MVH