Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital til papir og aspect ratio
Fra : Edvard Christofferse~

Dato : 14-11-03 13:40

Beklager hvis dette spørgsmål er stillet for nyligt...

Jeg har endnu tilgode at få lavet digitale billeder til papirbilleder. Jeg
har forsøgt at indsamle viden om emnet og er strandet ved problemet omkring
højde-bredde forholdet. Mit kamera kan ikke stilles til 2:3 og er derfor i
tvivl om hvordan billederne bliver beskåret, hvis man vælger papirbilleder i
10x15 cm. Er det forskelligt efter hvilken operatør man vælger?

Kan det være en fordel selv at ændre billedbeskæringen inden man sender
billedet, og er der forhold her man skal være særligt opmærksom på?

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-11-03 17:21

Edvard Christoffersen wrote:

> [...] hvordan billederne bliver beskåret, hvis man vælger
> papirbilleder i 10x15 cm. Er det forskelligt efter hvilken operatør
> man vælger?

Ja, men det normale er at hele billedet[1] udskrives. Man får så enten
et 10x15cm billede med hvide kanter eller et 10x13,3cm billede.

Jeg mener at have set nogen amerikanske services hvor det digitale
billede beskæres, men det sker pr. automatik så der kan sagtens blive
klippet er par hoveder.

> Kan det være en fordel selv at ændre billedbeskæringen inden man
> sender billedet,

Hvis du vil have 10x15cm og ikke 10x13,3cm så er det. Du får så også
muligheden for selv at rette på kompositionen af billedet, hvis den
ikke var helt god til at starte med.

I stedet for at være ked af at dit kamera ikke kan tage billeder i 3:2
kan du jo sætte et stykke tape på LCDet så da ca. passer med det
størrelsesforhold - så har du noget at gå efter og har stadig det fulde
billede at beskære på, hvis du rammer lidt udenfor når du tager
billedet.

> og er der forhold her man skal være særligt opmærksom på?

Sørg for at du kun beskærer. Nogen programmer vil vældig gerne ændre
størrelsen af billedet for dig, men det vinder du ikke rigtig noget
ved[2], mens billedet sagtens kan blive dårligere af det.

Nogen udskrivningsservices tilbyder værktøjer der gør det nemt at
beskære, Pixum.de er et af dem.

[1] Minus en anelse på de lange kanter grundet unøjagtighed.
[2] Okay, jeg har ikke noget håndfast at bygge dette på, men det er mit
indtryk at udskriftsstedernes udstyr er udmærket til at interpolere
billeder - det er dog værd at eksperimentere hvis man vil have store
udskrifter hvor der skal ske megen interpolering.
--
JPEGCrops 0.6.5 beta - Tabsløs beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/