Skærme
Fijala 3554
Hvad skal jeg dog købe?
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 13-11-03 22:10

Hejsa

Jeg har ikke fulgt så meget med inden for tft verdenen, så søger derfor lidt
råd fra de kloge :)

Der er bare total mange skærme på markedet, så det er svært at blive klog
på, hvad der er bedst?

Jeg har læst lidt om de forskellige paneler, og konstateret at S-IPS skulle
være bedst?

Mine krav:
Pris maks 5000 kr
Stilfuldt design
Kvalitet
Størrelse 17-19"
Gerne S-IPS panel
Gode farver og lys

Jeg har før haft en Samsung 172T, som jeg købte da den lige kom frem. Den
opfyldte alle mine krav, og var også god nok til mit spillebehov. Så jeg
havde egentlig tænkt lidt på 173T, kan det mon gå helt galt?

Hvad med Sony's tft skærme? Deres design ser super lækkert ud....

Hvis det skal være med IPS panel, hvad kunne så anbefales?

På forhånd tak
Hans

Fra : hamish

Dato : 14-11-03 23:50

"Hans Mouridsen" skrev d. 13-11-03 22:10 dette indlæg :
> [...]
>
> Hvad med Sony's tft skærme? Deres design ser super lækkert ud....
>
> Hvis det skal være med IPS panel, hvad kunne så anbefales?

Hej Hans.

Jeg kan anbefale dig at gå ind på hjemmesiden

www.prad.de

(der skulle være anerkent, og iøvrigt refereres til af mange herinde,)
og kigge på deres tests. De er godt nok på tysk, men selvom jeg ikke er
nogen ørn til det, så fik jeg alligevel meget ud af denne side. Endte
med at købe en Viewsonic VP181b, der havde nogle virkeligt gode
testresultater og endvidere har IPS panel fra Philips. Vær iøvrigt
opmærksom på, at du ikke umiddelbart kan sammeligne resultaterne mellem
skærme med IPS paneler og skærme med MVA/PVA paneler. IPS skærme vil
f.eks. have en langt højere (d.v.s. "dårligere")
refresh-rate/opdateringshastighed, ligesom kontrasten er væsentlig
lavere. Men lad dig ikke snyde. IPS panelerne er bygget helt anderledes
op, helt anden teknologi, hvorfor tallene ikke kan sammenlignes. Hvis du
f.eks. læser testen vedr. vp181b vil du se, at den får bedømmelsen
"meget god" (højest) til lejlighedsspillere, og "god" (næsthøjest) til
hardcore-spillere. Og det selvom den har en refreshrate på 30ms og en
kontrast på bare 350:1. Det store problem er bare, at fabrikanterne ikke
skilter med hvilke paneler der sidder i skærmene (LG som eneste
undtagelse jeg kender til....). Men i prad.de test fremgår det på flere,
om ikke alle, skærmene.

Ville gerne fortælle lidt mere om min egen ny skærm, men har først
hentet den idag, så om den lever op til forventningerne må den nærmeste
fremtid vise.

Held og lykke.

M.v.h. Hamish.

http://www.kandu.dk/

Fra : hamish

Dato : 14-11-03 23:50

> [...]
>
> Hvad med Sony's tft skærme? Deres design ser super lækkert ud....
>
> Hvis det skal være med IPS panel, hvad kunne så anbefales?

og så glemte jeg lige at sige, at jeg købte skærmen hos office-it,
Marielundvej 30 i Herlev, for 5.085,-

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 15-11-03 08:38

Hej

Jeg er brændt lidt varm på Sony's nye HX73/S, den er virkelig bare for
lækker. Den har nok ikke IPS panel, da den er opgivet til 16mS, og kontrast
ti 500:1. Jeg har før haft en SM 172T, og den var okay til mig, så mon ikke
Sony'en lever op til mine krav...:)

/Hans

Fra : Brian Luckow

Dato : 16-11-03 20:33

Nu vi snakker om Sony's HX73/S, er der så nogen der kender til en side hvor
man kan læse en test af dens storebror, nemlig HX93/S? Jeg har nemlig ikke
kunne finde noget som helst. Eller er der måske nogen her der ligefrem ejer
en??
Sony'en er opgivet til 800:1 i kontrast, hva' dælme har den for et panel,
for det lyder godt nok højt.

Mvh., Brian Luckow