Myten om de 3 liter vand!
Fra : Jakob Munck

Dato : 13-11-03 10:31

Ca. 60 % af menneskets krop består af vand, så der er ikke noget mærkeligt i
at vi skal have væske for at overleve. Spørgsmålet er bare hvor meget. I en
del slankebøger og vejledninger kan man læse, at man skal drikke op til 3
liter vand om dagen, og alene dette krav skulle være tilstrækkeligt til at
skræmme en del mennesker - ikke mindst mænd - fra at begynde en kur. Når
denne væskemængde suppleres med den væske man får ind gennem kaffe, te,
sodavand, mælk og madvarer i øvrigt, bliver det let til ca. 5 liter i alt,
og da stort set den samme mængde væske skal ud gennem urinen, så betyder det
at man skal afgive 5 liter urin om dagen. For mænd over 40 år - typisk med
forstørret prostata - er blæren i stand til at rumme 200 - 700 milliliter
urin, og det vil sige at man skal på toilettet mellem 7 og 25 gange om dagen
(og natten). Jo højere alder man har, jo flere gange vil det være.

Men sagen er, at det slet ikke er nødvendigt at drikke 3 liter vand om
dagen, hvis man har stillesiddende arbejde og ikke dyrker særlig motion.
Nyrerne producerer urin for at opretholde væske- og saltbalancen og for at
komme af med forskellige affaldsstoffer, og til det formål skal man afgive
ca. én liter urin i døgnet (Iflg. professor, dr.med. Jørgen Norling, 2003).
Da der ikke - som det ofte hævdes - er indikationer på at væske indtaget som
te eller kaffe i væsentligt omfang virker væskefordrivende (Per Brændgaard
Mikkelsen, 2003) eller af andre årsager ikke skulle tælle med i
væskeregnskabet, er der grund til at reducere kravene til at drikke vand
betydeligt. En normal mand på 80 kg. har behov for ca. 3 liter væske i
døgnet og en person på 100 kg. har behov for ca. en halv liter mere. Hvis
man ikke dyrker særlig motion og hvis man spiser frugt, grøntsager og
drikker mælk, kaffe og/eller te, er der stor sandsynligvis for at man ad den
vej får al den væske man har brug for. Drikker man vand ud over dette, så er
det slet ikke sundt. Myten om at det skulle "udrense" kroppen yderligere,
har ingen dækning i ernæringsvidenskaben, og ud over at belaste organismen
uhensigtsmæssigt giver for megen væske store gener ved de mange toiletbesøg.

Derfor må vandmyten afvises. De fleste mennesker kan tabe sig helt uden at
drikke postevand, og en slankekur betyder ikke at man uafladeligt skal sidde
på toilettet. Heller ikke selv om man er en mand over 40 år.

v.h.

Jakob Munck

Fra : Helle [4550]

Dato : 13-11-03 18:06

"Jakob Munck" <admin@seniorxxgroup.dk> skrev i en meddelelse
En normal mand på 80 kg. har behov for ca. 3 liter væske i
> døgnet og en person på 100 kg. har behov for ca. en halv liter mere. >
> Jakob Munck

Jeg har lige fået at vide, af en fysioterapeut, at 1,2 liter er nok. Det er
hvad nyrerne har brug for.
Hun fortalte, at inkontinens kan forekomme ved overdreven
vand/væskedrikkeri. Man skal tisse ca. hver 3. time i de vågne timer. Hvis
man skal tisse oftere end det, og der ikke er tale om blærebetændelse, slap
blære eller andre sygdomme, så drikker man simpelthen for meget.

mvh Helle

Fra : Jakob Munck

Dato : 13-11-03 23:20

> [...]
slap
> blære eller andre sygdomme, så drikker man simpelthen for meget.

Du har naturligvis fuldkommen ret, og det var noget vrøvl jeg skrev, og i
modstrid med artiklens øvrige indhold. En almindelig mand kan nøjes med ca.
1 liter væske om dagen, og det får man let gennem kaffe, te, æbler,
grøntsager o.a. Dyrker man ikke sport er det unødvendigt at drikke ekstra
vand, men man har selvfølgelig lov at erstatte noget af teen eller kaffen
med rent vand, hvis man synes at det er spændende.

jm

Fra : Jakob Munck

Dato : 14-11-03 07:23

Et eksempel på hvor denne vildledning om vand formidles er DDV's nyeste
kostplan (s. 15), hvor der står "Der bør drikkes mindst 2 l vand dagligt",
hvilket - iflg. adspurgte konsulenter - skal forstås sådan at dette skal
drikkes ud over den væske man i forvejen indtager via programmet (mælk,
kaffe, grønstsager etc.).

jm

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 14-11-03 08:30

> Et eksempel på hvor denne vildledning om vand formidles er DDV's nyeste
> kostplan

"Vildledningen" formidles rigtig mange steder - også blandt læger,
sygeplejersker, diætister og andre fagfolk. Så det er langt fra underligt,
at DDV og andre følger trop. "Drik masser af vand/væske" er et råd, du kan
se mere end 117 forskellige steder.

Emnet har i øvrigt været oppe i denne gruppe i juli - i forbindelse med, at
nyhederne (DR1 eller TV2) bragte et indslag om, at mange (især ældre)
drikker for meget vand og derfor kommer til at lide af inkontinens.

Mvh. Lisbeth

Fra : Splinten

Dato : 14-11-03 13:28

"Lisbeth Jacobsen" <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3fb48598$0$3732$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> nyhederne (DR1 eller TV2) bragte et indslag om, at mange (især ældre)
> drikker for meget vand og derfor kommer til at lide af inkontinens.

Nu er der meget andet end inkontinens der kan være problematisk i forb. med
"stort" vandindtag. Mange -også fede mennesker- har muligvis anden sygdom at
slås med og får derfor en stærk medicinering. For at rense nyrerne for
medicinbivirkninger kræves der ofte at der drikkes mindst 3-4 liter væske
dagligt.

splinten

Fra : Helle [4550]

Dato : 14-11-03 14:25

"Splinten" <dband@nomail.ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> slås med og får derfor en stærk medicinering. For at rense nyrerne for
> medicinbivirkninger kræves der ofte at der drikkes mindst 3-4 liter væske

Ja, det er klart, at der kan være gode grunde til at drikke meget vand.
Eksempelvis, hvis man har blærebetændelse, så er det da en god idé at få
"skyllet systemet igennem".
Men hvis man iøvrigt er rask, så er det altså ikke nødvendigt med 3-4 liters
væskeindtag dagligt.

mvh Helle

Fra : Bo Larsen

Dato : 15-11-03 18:53

Er der nogen der har tænkt den tanke at alle der har med slankekure at gøre,
hvor der er penge med i spillet,måske ikke er rigtig interesseret i a t man
taber sig thi så mister de jo en kunde.
Midt råd til alle der vil tabe sig lidt.Tag det lidt med ro .gå en eksta
tur.cykel lidt længere.Tag med ungerne i svømmehallen.spis lidt mindre end
man plejer.Nu vil jeg være pervers: nyd din sult.
Vandet: hvis jeg synes at min sult bliver for slem drikker jeg noget vand og
spiser lidt frugt. det plejer at hjælpe på sulten.
At drikke 3 liter pr dag i en eller anden kur gør at det næsten ikke kan
lade sig gøre at tabe sig.
Så jeg er meget enig med hvad Jacob Munck skriver.
Med de bedste slankehilsner
Bo Larsen

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 15-11-03 20:38

"Bo Larsen" <boheinrich@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
gøre,
> hvor der er penge med i spillet,måske ikke er rigtig interesseret i a t

Du kunne også anlægge den betragtning, at for hver deltager der taber sig
med succes, kommer der måske 2-3 nye kunder til.

> Midt råd til alle der vil tabe sig lidt.Tag det lidt med ro .gå en eksta
> tur.cykel lidt længere.Tag med ungerne i svømmehallen.spis lidt mindre end
> man plejer.Nu vil jeg være pervers: nyd din sult.

Tror ikke det er helt nok, hvis man har mange kilo at tabe.

> At drikke 3 liter pr dag i en eller anden kur gør at det næsten ikke kan
> lade sig gøre at tabe sig.

Hvorfor/hvordan?

Mvh. Lisbeth

PS: Vil du ikke være så flink ikke at medtage HELE det indlæg du svarer på.
Hvis kun medtager det mest nødvendige og tillige svarer under
citatet fylder indlæg ikke mere end højst nødvendigt og de er nemmere
at læse.

Her står der mere om at citere:

Fra : Jakob Munck

Dato : 16-11-03 05:45

> [...]
gøre,
> hvor der er penge med i spillet,måske ikke er rigtig interesseret i a t

Jo, de vil gerne have at man taber sig, for ellers får de ikke flere kunder,
men til gengæld gør det ikke så meget hvis man tager det hele på igen, når
man har forladt kuren. DDV og de andre systemer har derfor masser af
gengangere, som har tabt i vægt men taget det hele på igen.

Årsagen til de vanvittige vand-krav er især det, at slankefirmaer drives af
kvinder, som generelt har en større blære end mænd, da de ikke lider af
prostata. Derfor forstår man f.eks. på DDV slet ikke hvorfor 2 - 3 liter
vand er urealistisk.

Men nu har vi sagkundskabens ord for det, så derfor skal man bare glemme de
kvindelige pseudo-slankeeksperters dårlige råd.

Bortset fra det, så kræver det som regel skarp disciplin at følge en diæt i
længere tid, så derfor kan DDV alligevel være udmærket, bare man ikke følger
deres usunde og skadelige vand-filosofi.

jm

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-11-03 10:59

> [...]

> man har forladt kuren. DDV og de andre systemer har derfor masser af
> gengangere, som har tabt i vægt men taget det hele på igen.

Derfor? Forstår ikke rigtig, om du mener, at det er "DDV og de andre
systemer", der er skyld i, at folk tager det tabte på igen og kommer
tilbage? Jeg vil da mene, at det er folks eget ansvar.

Har du tænkt over, at årsagen til, at mange tager det tabte på igen blandt
andet er, at de ikke motionerer? Motion, hvis man vel at mærke gør det
rigtigt, øger jo muskelmassen og øger dermed energibehovet. Taber man sig på
en sådan måde, at det mindsker både fedtdepoter og muskelmasse, bliver det
derimod sværere og sværer at holde vægten.

> Årsagen til de vanvittige vand-krav

Det er jo ikke et KRAV - men en anbefaling. Og folk kan fint vælge at se
bort fra det, hvis det passer dem dårligt at drikke meget vand.

> [...]
> kvinder, som generelt har en større blære end mænd, da de ikke lider af
> prostata. Derfor forstår man f.eks. på DDV slet ikke hvorfor 2 - 3 liter

Blærens størrelse har intet med prostata at gøre. Hvis mænd har en
forstørret blærehalskirtel (prostata) er der tale om, at den klemmer på
urinrøret og kan dermed gøre det svært at komme af med urinen - uanset hvor
stor/lille urinblæren er.

Den med at drikke meget vand er ikke opfundet af slankefirmaer. Det er en
anbefaling, der i mange, mange år har været fremherskende i
sundhedssystemet - uanset man skulle tabe sig eller ej. Og de fagfolk, der
har anbefalet det (og stadig gør det!) er både mænd og kvinder.

Anbefalingen kommer også fra mange andre end slankeguruer.... helsekostfolk,
kosmetologer, idrætsfolk m.fl. anbefaler også folk at drikke meget.

> Men nu har vi sagkundskabens ord for det, så derfor skal man bare glemme
de
> kvindelige pseudo-slankeeksperters dårlige råd.

Der er ikke tale om, vi NU har sagkundskabens ord for det. Der er intet nyt
i det.

Undrer mig iøvrigt over, at du i dette indlæg langer ud efter DDV's
anbefaling vedrørende væskeindtag og betegner dem som
pesudo-slankeeksperter. I går skrev du nemlig i et andet indlæg:

"Jeg anbefaler De danske Vægtkonsulenter, som er professionelle, effektive
og ikke kræver motion."

> Bortset fra det, så kræver det som regel skarp disciplin at følge en
> diæt i længere tid, så derfor kan DDV alligevel være udmærket, bare
> man ikke følger deres usunde og skadelige vand-filosofi.

Hvad er det usunde og skadelige ved deres vandfilosofi?

Hvis det ikke ligefrem giver problemer med irriterende og generende
tissetrang, er der da vist ikke noget skadeligt og usundt ved det. Mig
bekendt kan folk derfor roligt drikke præcis så meget vand, som de har lyst
til og trives med. Der findes endda tilfælde (sygdom) hvor det stadig er
anbefalelsesværdigt at drikke meget.

At det for nogle mennesker er NOK at drikke 1,2-1,5 liter vand om dagen
betyder ikke, at det er nok for alle og i alle tilfælde! Og det betyder
heller ikke, at det ligefrem er usundt eller skadeligt at drikke mere.

I øvrigt finder du stort set ikke nogen slankekure, hvor det ikke anbefales
at drikke en masse væske. Men det er slet og ret en anbefaling, der er mange
år gammel - det er en indgroet anbefaling i sundhedssystemet. Anbefalingen
er ikke mere udbredt i slankekredse end i lægelige kredse.

Der er således ikke nogen grund til at klandre den ene mere end den anden i
den sag.

Prøv at hoppe ind på Netdoktor... på denne side:
http://www.netdoktor.dk/madogkrop/kostguide/persopl.htm#PersOpTop

Her vil en beregning nå til det resulatet, at en 30-årig mand på 185 cm, 85
kilo med et moderat aktivitetsniveau har behov for 3,5 liter væske om dagen.

Det har han sandsynligvis også. Og det er så dette "væskebehov" som mange
fejlagtigt tror er ensbetydende med, at han skal DRIKKE 3,5 liter væske.

Og deraf er de mange overdrevne anbefalinger sikkert kommet - fordi mange
glemmer, at vores "væskebehov" ikke kun tilfredsstilles via det vi drikker.

Jeg er selv en af dem, der har været plaget af, at jeg ikke kan drikke alt
det, jeg har troet, var nødvendigt. Og hvis det endelig "lykkes" mig, har
jeg trælse problemer med at skulle tisse hele tiden - både om dagen og om
natten. Jeg har dog aldrig opfattet det som et KRAV fra nogen, at jeg SKULLE
drikke en masse. Så jeg drikker, som jeg har lyst til.....

Mvh. Lisbeth

Fra : Jakob Munck

Dato : 16-11-03 22:44

> Derfor? Forstår ikke rigtig, om du mener, at det er "DDV og de andre
> systemer", der er skyld i, at folk tager det tabte på igen og kommer
> tilbage? Jeg vil da mene, at det er folks eget ansvar.

Naturligvis er det folks eget ansvar, men da slankefirmaerne kun tjener på
folk der er ved at tabe sig og ikke på folk har der har tabt sig, så gør de
ikke noget særligt for de sidstnævnte, og derfor kommer disse mennesker da
(stort set) heller ikke til f.eks. DDV's møder.

> Har du tænkt over, at årsagen til, at mange tager det tabte på igen blandt
> andet er, at de ikke motionerer? Motion, hvis man vel at mærke gør det

Det har vi vist diskuteret før, og det er lige så forkert nu, som da du
sidst fremførte det. Vægt har lige så meget med motion at gøre, som det har
med ens hårfarve - altså intet.

> Det er jo ikke et KRAV - men en anbefaling. Og folk kan fint vælge at se
> bort fra det, hvis det passer dem dårligt at drikke meget vand.

Ja, desværre fremføres vand-filosofien som om det er en faktor, som er af
betydning for om folk taber sig. Det har jeg selv hørt mange gange på
DDV-møder. Og det får mange - især mænd - til at opgive.

> [...]
> forstørret blærehalskirtel (prostata) er der tale om, at den klemmer på
> urinrøret og kan dermed gøre det svært at komme af med urinen - uanset

OK, du har ret, men da forstørrelse af prostata kommer samtidig med at
blærens størrelse forringes hos mænd og de derfor hyppigere må lade vandet,
så er filosofien om at man skal drikke 3+ liter vand døgnet helt gal og i
høj grad til skade for et normalt liv.

> [...]
> sundhedssystemet - uanset man skulle tabe sig eller ej. Og de fagfolk, der
> har anbefalet det (og stadig gør det!) er både mænd og kvinder.

Muligvis, men den person der stærkest advarer mod denne vand-overtro er en
mand, nemlig prof. dr.med. Jørgen Nordling. Læs f.eks. Helse, 11/2003.

> [...]
> pesudo-slankeeksperter. I går skrev du nemlig i et andet indlæg:
>
> "Jeg anbefaler De danske Vægtkonsulenter, som er professionelle, effektive

At DDV er gode er ikke det samme som at de er perfekte. De lider -
desværre - af vandovertroen, og hvis ikke man lærer at se bort fra dette
element i deres program, tror jeg at udsigten til at gennemføre en vellykket
kur er meget lille.

> Hvad er det usunde og skadelige ved deres vandfilosofi?

Læs Jørgen Nordling, ovennævnte artikel. 25 daglige toiletbesøg er ikke
godt.

> tissetrang, er der da vist ikke noget skadeligt og usundt ved det. Mig
> bekendt kan folk derfor roligt drikke præcis så meget vand, som de har
lyst
> til og trives med.

Præcis. Og det er i de fleste tilfælde en del mindre end 3 liter.

> [...]
> fejlagtigt tror er ensbetydende med, at han skal DRIKKE 3,5 liter væske.

Sandsynligvis er tallet for højt, men det afhænger af, hvad man forstår ved
et "moderat" aktivitetsniveau.

> Og deraf er de mange overdrevne anbefalinger sikkert kommet - fordi mange
> glemmer, at vores "væskebehov" ikke kun tilfredsstilles via det vi
drikker.

Korrekt, og så bliver de ydermere bildt ind (f.eks. hos DDV) at kaffe og te
ikke tæller med i dette væskregnskab (hvilket er helt galt), da disse skulle
være vanddrivende (hvilket også er helt galt).

> natten. Jeg har dog aldrig opfattet det som et KRAV fra nogen, at jeg
SKULLE
> drikke en masse. Så jeg drikker, som jeg har lyst til.....

Fornuftigt.

jm

Fra : Per

Dato : 16-11-03 23:03

On Sun, 16 Nov 2003 22:44:13 +0100, Jakob Munck wrote:

snip

> [...]
> ikke noget særligt for de sidstnævnte, og derfor kommer disse mennesker da
> (stort set) heller ikke til f.eks. DDV's møder.

Firmaerne lever vel til dels også af deres ry, så de burde have en vis
interesse i at det der siges om dem er positivt.
Hvad de så gør for folk har jeg ingen erfaring med, det kan godt være
markedet er så stort at det er lige meget hvordan de opfører sig.

--
MVH Per
http://megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=109968

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-11-03 00:04

> Det har vi vist diskuteret før, og det er lige så forkert nu, som da du
> sidst fremførte det. Vægt har lige så meget med motion at gøre, som det
har
> med ens hårfarve - altså intet.

Så du tror med andre ord ikke, at en muskuløs krop forbrænder mere, end en
mindre muskuløs? Og heller ikke på, at man kan øge sit kalorieforbrug ganske
voldsomt ved at motionere. Vel at mærke øge det både mens man motionere og
efter....

> Ja, desværre fremføres vand-filosofien som om det er en faktor, som er af
> betydning for om folk taber sig. Det har jeg selv hørt mange gange på
> DDV-møder. Og det får mange - især mænd - til at opgive.

Hvis der ikke skal mere til for at få folk til at opgive, mon så ikke de
tilhører den kategori du beskriver som folk uden viljestyrke. Det lyder
nemlig som en bekvem undskyldning at give op bare fordi nogen synes, man
skal drikke en masse vand.

Men jeg har i øvrigt aldrig hørt eller læst den undskyldning før du nænvte
den. Og jeg ville også have svært ved at tage et menneske alvorligt, der
afviser at gå på kur med den begrundelse, at han/hun ikke gider drikke så
meget vand. *G*

> så er filosofien om at man skal drikke 3+ liter vand døgnet helt gal og i
> høj grad til skade for et normalt liv.

Hvordan er det til skade for et normalt liv?

> Muligvis, men den person der stærkest advarer mod denne vand-overtro er en
> mand, nemlig prof. dr.med. Jørgen Nordling. Læs f.eks. Helse, 11/2003.

Han er nu ikke den eneste, der taler imod *S*

> At DDV er gode er ikke det samme som at de er perfekte.

Nej.. men fatter ikke lige, at man den ene dag kalder dem professionelle og
den næste dag pseudo-slankeeksperter.

> [...]
fra dette
> element i deres program, tror jeg at udsigten til at gennemføre en

At drikke masser af vand ødelægger bestemt ikke folks kur.

> Læs Jørgen Nordling, ovennævnte artikel. 25 daglige toiletbesøg er ikke
> godt.

Øhhh... jeg skal altså LANGTFRA rende på toilet 25 gange selvom jeg så
drikker 3 liter vand på en dag *S*

> Sandsynligvis er tallet for højt, men det afhænger af, hvad man forstår
ved
> et "moderat" aktivitetsniveau.

Jeg tror ikke der er grund til at betvivle, at 3.5 liter vand er behovet for
en mand af den størrelse.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jakob Munck

Dato : 17-11-03 04:42

> [...]
ganske
> voldsomt ved at motionere. Vel at mærke øge det både mens man motionere og

vægttab har at gøre med forholdet indtag og forbrug. Hvis man kun laver
regneskab ved at se på udgifterne, så så siger det intet om en virksomhed,
og når man gør denne fejl m.h.t. kalorier, så siger det intet om
mulighederne for vægttab.

> [...]
> afviser at gå på kur med den begrundelse, at han/hun ikke gider drikke så

Normalt får man ikke at vide hvad de reelle årsag til at foldk (især mænd)
stopper på DDV's kure. Det er fordi DDV's konsulenter generelt ikke har
nogen forståelse for mandens problemer. Derfor er prognosen for vægttab for
mænd hos DDV generelt lavere end for kvinder. Dette gælder især for mænd
over 40 år.

> Hvordan er det til skade for et normalt liv?

Fordi man konstant har vandladning.

jm

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-11-03 08:33

> [...]

> regneskab ved at se på udgifterne, så så siger det intet om en virksomhed,
> og når man gør denne fejl m.h.t. kalorier, så siger det intet om

Jeg er slet ikke uenig med dig i, at vægttab handler om forholdet mellem,
hvad man indtager og bruger. Det er dit argument MOD at motionere, jeg ikke
kan fået øje på.

Du har ret i, at man KAN tabe sig uden at motionere.
Men det kan ikke anbefales at gøre det.

Handler din modstand mod motion ikke bare om, at du slet og ret ikke har
viljestyrke til at komme i gang med at motionere og derfor forsøger at bilde
dig selv (og andre?) ind, at det ikke gør nogen forskel, om man taber sig
uden motion eller ej?

> Normalt får man ikke at vide hvad de reelle årsag til at foldk (især mænd)
> stopper på DDV's kure.

Hvor kender DU forklaringen fra?

> [...]
lavere end
> for kvinder. Dette gælder især for mænd over 40 år.

Har konsulenterne større forståelse for mænd UNDER 40?
Og i øvrigt... forståelse for folks problemer opnår man ved at høre om dem.
Og mon ikke mændene udmærket er i stand til at fortælle om deres problemer
på forståelig måde?

> Fordi man konstant har vandladning.

Ikke nødvendigvis! Hvor tit du løber på toilet afhænger af mange andre ting,
end hvor meget du drikker. Den væske vi indtager kommer jo ikke kun som
urin.

Min gamle far drikker fire liter om dagen! Det har hans læge fået ham bildt
ind, at han behøver. Og han har det stående i kander i køleskabet, så han
har tjek på mængden! Men han render ikke specielt meget på toilet. Han havde
problemer med at skulle løbe om natten. Det fixede han selv ved ikke at
drikke ret meget efter aftensmaden er indtaget.

Såååå.... at drikke meget vand er ikke nødvendigvis et problem. Men er
det... så drikker man bare mindre. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-11-03 18:36

> [...]
> regneskab ved at se på udgifterne, så så siger det intet om en virksomhed,
> og når man gør denne fejl m.h.t. kalorier, så siger det intet om

Se nu ved jeg en del om regnskab, især virksomhedsregnskaber. Og uanset
hvordan du vender og drejer det, så afhænger resultaterne ALTID af både
indtægteer og udgifter. Store indtægter kan bære store udgifter uden at
bundlinien ender i rødt, mens små indtægter kræver små udgifter for at
bibeholde den sorte farve.

Overføres dette til mad, så kan man altså spise mere, hvis man motionerer
frem for hvis man ikke gør. En maratonløber kan spise mange flere kalorier
end kontormusen, som altid bruger bilen. Desuden er der faktisk den lille
krølle på den menneskelige maskine, at hvis den rør sig meget, så fungerer
apetitreguleringen bedre, og kroppen vil søge hen mod lavere vægt for at få
et mindre energibehov ved de store udfoldelser.

Altså gør motion en pokkers til forskel uanset om du tror det eller ej.

Mvh Maria

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 17-11-03 08:23

"Jakob Munck" <admin@seniorxxgroup.dk> wrote in message

> Det har vi vist diskuteret før, og det er lige så forkert nu, som da du
> sidst fremførte det. Vægt har lige så meget med motion at gøre, som det
har
> med ens hårfarve - altså intet.

Det er en påstand, som du endnu ikke har formået at argumentere for på
fornuftig vis - sandsynligvis fordi det ikke kan lade sig gøre.

> OK, du har ret, men da forstørrelse af prostata kommer samtidig med at
> blærens størrelse forringes hos mænd og de derfor hyppigere må lade
vandet,

Siger hvem? blæren størrelses mindskes da ikke med alderen SVJV...

> Læs Jørgen Nordling, ovennævnte artikel. 25 daglige toiletbesøg er ikke
> godt.

Så må man lære at klemme sammen... dels er der ingen, der siger, at 3 liter
vand skulle give anledning til 25 toiletbesøg, og dels er der ikke noget der
tyder på, at det er skadeligt at gå på toilettet - højst lidt irriterende,
hvis det sker for tit.

Jeg kunne godt tænke mig, at du opregnede faremomenterne ved at drikke meget
vand, det har du nemlig ikke gjort endnu, du har blot sagt at DDV er nogle
papho'der og at det er noget skidt at drikke vand for så skal man tisse.

- Mikkel
--
Mikkel Gybel Jensen, stud. med.
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Jakob Munck

Dato : 17-11-03 08:40

> Siger hvem? blæren størrelses mindskes da ikke med alderen SVJV...

Læs Norling, Helse 11/2003

> [...]
der
> tyder på, at det er skadeligt at gå på toilettet - højst lidt irriterende,

Ja, men det kan være du vil synes det er sjovt. Men de fleste der har prøvet
det har den modsatte opfattelse.

> [...]
> papho'der og at det er noget skidt at drikke vand for så skal man tisse.

Læs Norling.

jm

Fra : Per

Dato : 17-11-03 12:54

On Mon, 17 Nov 2003 08:40:08 +0100, Jakob Munck wrote:

> Læs Norling, Helse 11/2003

Lige et link
http://www.helse.dk/artikler/detail.asp?id=1022

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 17-11-03 17:03

> Læs Norling, Helse 11/2003

Artikelen er læst - og jeg må sige, at jeg er stærkt forbløffet over de
konklusioner, du er nået frem til.

For det første står der i artiklen, at man skal producere 1 liter urin i
døgnet. Og det vil for nogle menneskers vedkommende sige, at de kan nøjes
med at drikke en liter væske - mens andre skal drikke mere. Nogle måske
meget mere.

Der står intet om "3 liter vand og 25 daglige toiletbesøg".
Der står intet om, at det er hverken skadeligt eller farligt at drikke meget
vand.
Der står heller intet om, at det er hverken usundt, skadeligt eller farligt
at drikke mere vand end nyrerne behøver til deres proces.
Der står intet om, at det ødelægger slankekuren at drikke meget vand.

Og så er der iøvrigt alt det, artiklen IKKE nævner med en lyd, men som
faktisk KAN være ganske relevant i slankesammenhæng.

Nogle har eksempelvis erfaret, at det at drikke et glas vand kan "stille
sulten". Eller - at det at drikke et glas saftevand uden sukker kan stille
hungeren efter noget sødt.

Hvis sådanne råd betyder, at de spiser mindre eller indtager mindre sukker,
tillige taber sig og iøvrigt ikke er plaget af vandforbruget, så er der
ingen grund til at lade være med at drikke løs.

I hvilket omfand det at drikke vand så rent faktisk har den effekt, at det
stiller sulten, aner jeg ikke. Men har DDV erfaringer med, at det er
tilfældet for mange, er der endog ganske god fornuft i at anbefale folk på
slankekur at drikke meget vand.

Mvh. Lisbeth

Fra : Jakob Munck

Dato : 18-11-03 07:39

> [...]
> døgnet. Og det vil for nogle menneskers vedkommende sige, at de kan nøjes
> med at drikke en liter væske - mens andre skal drikke mere. Nogle måske

Ja, det afhænger af aktivitetsniveau, det tror jeg de fleste af os har
fattet. Men gentag det hellere 5-6 gange mere for en sikkerheds skyld.

> Der står intet om "3 liter vand og 25 daglige toiletbesøg".

Nej 3 liter vand advarer han mod, det troede jeg du havde fattet.

Nordling skriver at blæren rummer ned til 200 ml og at væske ind er ca. det
samme som urin ud. Når man drikker 3 liter og får 2 liter på anden vis, kan
man selv udregne resultatet. Er det for svært for dig, må du låne en
regnemaskine.

> [...]
farligt
> at drikke mere vand end nyrerne behøver til deres proces.

Nordling henvender sig til normaltbegavede, og disse ved at man skal sove og
at man sover bedre når man ligger i en seng end når man sidder på et toilet.
At du så åbenbart har den modsatte opfattelse må man blot tage til
efterretning.

> Der står intet om, at det ødelægger slankekuren at drikke meget vand.

Nej for artiklen handler om prostata ikke om slankekure, så det er ikke så
mærkeligt.

jm

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 18-11-03 08:15

> Nej 3 liter vand advarer han mod, det troede jeg du havde fattet.

Nej. Han advarer ikke mod at drikke 3 liter vand.
Han advarer for den sags skyld ikke engang mod at drikke mere end
nødvendigt.
At gøre det KAN for NOGLE være irriterende - men så er den vist heller ikke
længere.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 18-11-03 19:42

"Jakob Munck" <admin@seniorxxgroup.dk> wrote in message

> Nej for artiklen handler om prostata ikke om slankekure, så det er ikke så
> mærkeligt.

Jeg tror du overtolker artiklens konklusioner en smule...

- Mikkel

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 17-11-03 18:19

"Jakob Munck" <admin@seniorxxgroup.dk> wrote in message

> Læs Norling.

Nej, jeg gider ikke drøne på biblioteket fordi du kommer med nogle påstande,
som ikke umiddelbart finder belæg i fysiologien - så må du kunne argumentere
lidt for det, istedet for blot at henvise til én artikel.

- Mikkel

Fra : Per

Dato : 17-11-03 18:29

On Mon, 17 Nov 2003 18:19:07 +0100, Mikkel Gybel Jensen wrote:

> [...]
> som ikke umiddelbart finder belæg i fysiologien - så må du kunne argumentere
> lidt for det, istedet for blot at henvise til én artikel.

Det klares også lige derfra hvor du sidder nu
http://www.helse.dk/artikler/detail.asp?id=1022

--
MVH Per
Billede af Molly: http://megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=109968
Fjern Box ved svar på mail.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 17-11-03 20:32

"Per" <per.dk@mailBox.dk> wrote in message

> Det klares også lige derfra hvor du sidder nu
> http://www.helse.dk/artikler/detail.asp?id=1022

Jeg ved det... så godt dit indlæg EFTER jeg havde svaret Jakob - takker.

Iøvrigt giver jeg Lisbeth fuldstændig ret - det er i hvert fald ikke i
Norlings artikel Jakob kan hente noget ammunition til at forsvare sin sag.

- Mikkel

Fra : Per

Dato : 17-11-03 12:33

On Mon, 17 Nov 2003 08:22:42 +0100, Mikkel Gybel Jensen wrote:

> [...]
> vandet,
>
> Siger hvem? blæren størrelses mindskes da ikke med alderen SVJV...

Det med at blæren skulle blive mindre har jeg heller ike hørt, men en
forstørret prostata gør at blæren ikke tømmes ordentligt og så skal den
tømmes oftere.

Fra : Ninett Green

Dato : 20-11-03 08:59

> [...]
>ikke noget særligt for de sidstnævnte, og derfor kommer disse mennesker da
>(stort set) heller ikke til f.eks. DDV's møder.

Nu ved jeg af gode grunde ikke hvordan DDV arbejder med deres "færdige"
deltagere men for mit eget vedkommende gør jeg ret meget ud af mine
guldmedlemmer - de der har opnået deres målvægt og holder den. De fortjener
da samme opbakning som de der stadig arbejder for at komme ned i vægt og
rent teknisk set fra min side motiverer det også både de nye og de andre
medlemmer at se, der er andre, der KAN komme ned i vægt og holde det.

Så guldmedlemmerne - de FORGYLDES!

Mange hilsner

--
Ninett Green
NLP Psykoterapeut® & tilknyttet Weight Watchers

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-11-03 18:52

"Ninett Green" <nospam-ninett@greenshus.dk> skrev i en meddelelse

> Nu ved jeg af gode grunde ikke hvordan DDV arbejder med deres "færdige"
> deltagere men for mit eget vedkommende gør jeg ret meget ud af mine
> guldmedlemmer

Citat fra de overordnede regler for brug af Usenet siger følgende:

"Enhver form for køb/salg/bytte-annoncering uden for markedsgrupperne
er uønsket. Indlæg, der alene eller i overvejende grad har til formål
at reklamere for, tilbyde eller på anden måde promovere et produkt
eller en tjeneste, hvori afsender har økonomiske eller anden særlige
interesse, tillades ikke uden for de kommercielle grupper."

Dit indlæg er ikke konkret svar på et konkret spørgsmål. Du misbruger blot
en debat til at promovere dit hjertebarn

Du er velkommen til at deltage i debatten, men gør det hellere ved at
bidrage med andet end selvforherligende reklame.

Mvh. Lisbeth

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-11-03 20:12

> Dit indlæg er ikke konkret svar på et konkret spørgsmål. Du misbruger blot
> en debat til at promovere dit hjertebarn

Der var rejst et spørgsmål omkring hvorvidt slankeklubberne gør noget for de
medlemmer, der har tabt sig, og det svarer Ninett på. Og HUN skjuler jo ikke
hvem hun er, eller hvor hendes interesser ligger. Indlægget er derfor inden
for rammerne.

Og jeg kan i øvrigt fortælle, at DDV har samme holdning til deres medlemmer.
Kommer man på et af deres møder, og et "æresmedlem" er tilstede, så bliver
det kommenteret fra konsulentet side med megen stolthed, at det altså kan
lade sig gøre at tabe sig og holde vægten. Det er jo dybest set den bedste
reklame for produktet/livstilen.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-11-03 09:26

> Der var rejst et spørgsmål omkring hvorvidt slankeklubberne gør noget for
> de medlemmer, der har tabt sig, og det svarer Ninett på.

En debat - med meninger for/imod/omkring om et emne - bør ikke være nok
til, at en producent/forhandler etc. må gribe tråden og poste reklame om SIT
produkt. Der ville i givet fald være ret mange indlæg i diverse gruppe, der
ville legalisere reklameindlæg for dit og dat.

Der er i dette tilfælde rejst tvivl om, hvad slankeklubberne gør for
medlemmer, der har tabt sig.
Der er udtrykt meninger om det. Det er blevet debatteret. Men der er ikke
eksempelvis blevet spurgt: "Hvad gør de forskellige slankeklubber for de
medlemmer, der har tabt sig?"

> Og HUN skjuler jo ikke hvem hun er, eller hvor hendes interesser ligger.

Nejda. Sørme gør hun ikke. Men jeg er usikker på, hvad du vil sige med det?

Det at fortælle hvem man er og hvor ens interesser ligger, legaliserer jo
ikke i sig selv at man reklamerer. Det er oplysninger, der skal med, når man
svarer på konkrete spørgsmål om et bestemt produkt, man har økonomisk eller
anden særlig interesse i.

Mvh. Lisbeth

FUT: dk.admin.usenetregler

Fra : Nette

Dato : 17-11-03 11:45

"Jakob Munck" skrev i en meddelelse
> Men sagen er, at det slet ikke er nødvendigt at drikke 3 liter vand om
> dagen, hvis man har stillesiddende arbejde og ikke dyrker særlig motion.

Som min gamel læge altid har sagt:

Er ens urin altså mørkegult, så mangler man væske, er den helt gennemsigtig,
så har man drukket rigeligt.

På den måde kan man selv holde øje med, hvad lige præcis ens egen krop har
brug for.

Dette blev også nævnt i et tvindslag i sommers, som handlede om ældre og
deres manglende vandindtagning på varme sommerdage. Ældre har ofte det
problem at de render rundt i det samme tøj hele året og derfor sveder meget
om sommeren i lange bukser, nylonstrømper, skjorter osv.

Nette