Hvilken HD skal jeg vælge
Fra : Sophus Vørsing

Dato : 13-11-03 00:13

Kære Gruppe,

Jeg står overfor at skulle udvide nogle raid 1 og raid 5 arrays, 12 diske i
alt, på nogle ældre Proliant 800 / 5500 servere.
Jeg kan se på edbpriser at det ikke kan betale sig at købe 18 GB 10K diske i
forhold til 36 GB 10K modellerne da prisforskellen er minimal.
Bør jeg gå efter det diskfabrikat der har længst garanti, eller er der også
andet jeg bør tage med i betragtningerne?
Er der eventuelt lavet en test af de forskellige fabrikater mod hinanden?

Er der nogen af jer der har prøvet om det fungerer at tage de gamle 9 GB
diske ud af Compaq hotswap kassetterne og erstatte dem med 36 GB i stedet
for? Jeg synes jeg kan se i Compaqs tekniske specifikationer at controllerne
understøtter op til 36 GB diske. (Smartarray 2SL og 3200)

Hvis en controller har flere kanaler er der så nogle anbefalinger hvordan
man bør fordele diskene?
Bør man eksempelvis holde styresystemets spejlede diske på en kanal og raid
5 arrayet på en anden kanal?
Hvis man eksempelvis har 2 kanaler til et raid 5 array bør man så fordele
diskene på kanalerne?
Hvad med et raid 0/1 array (2 striped diske der er mirrored med 2 andre
striped diske) er der nogle anbefalinger her?

Andre gode råd/overvejelser?

Med venlig hilsen

Sophus Vørsing
Greve, København