Jeg er tæt på at give op.
Fra : Christensen

Dato : 15-04-01 10:24

jeg har tabt mig fra 171,4 til 105kg.
Når det går mig skidt, begynder jeg at overspise, og det har medført et 12
kg forøgelse af min vægt.
Jeg skal starte i proffesionel hjælp d. 9/5, for jeg tømmer ALT i mit
køleskab, med endu større isolering til følge for mig selv. jeg er flov over
mit problem, bange for at åbne mig og (nok en gang) blive latterliggjort,
eller "bare" blive mødt med en uforståelighed fra mine omgivelser, grundet
mit alkoholiske forhold til mad, Jeg havde sgu ellers fået opbygget en
knaldgod disciplin, kunne ovenikøbet støtte og være der for andre i det
motionsinstitut, hvor jeg ivrigt træner 3 x pr. uge. Men min usikkerhed
overfor bl.a. det modsatte køn (selvom jeg er en rigtig pæn fyr, er jeg
frygtelig genert, og vi "skal" jo være supermænd, kig bare på diverse
kontaktsite´s (ofir, dating m.m.)), gør nok også sit her, samt mine
problemer med at sige fra, og ikke tage det så nært, hvad folk mener om mig
og min person, eller mit liv. Jeg orker ikke mere at stå alene med mit
problem, og jeg erkender at jeg har brug for en rigtig god ven, der vil
kunne bruge mig positivt og kunne støtte mig, det skal jo være en 2-vejs
"kommunikation" så jeg vil selvfølgelig også være en god ven for dig, eller
måske er i en gruppe, hvor jeg kunne falde til????? Jeg VIL ned på de 90
kilo, som er mit mål, jeg VIL!!!! Men jeg har brug for en af jer derude, er
i der, og lad mig endelig vide, hvad jeg kan gøre for jer, stort og dejligt,
varmt knus, til jer ALLE. "Ludvig"

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 15-04-01 11:40

"Christensen" <leif_1967@christensen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> i der, og lad mig endelig vide, hvad jeg kan gøre for jer, stort og

Hej Ludvig
Her har du min mening og den er ikke professionel men din situation ligner
lidt min. Jeg tror ikke på at fedme hos de fleste mennesker har noget med
arv eller stofskifte at gøre men derimod hvordan du har det og det syntes
jeg dit eksempel er et godt udtryk for.
Det er jo ikke svært at tabe sig hvis man finder den balance der skal til
for at man også har det godt under sit vægttab, hvis det mislykkes er det
fordi man ikke fandt denne balance og man havde det dårligt under sit
vægttab.
Som jeg læser din historie så fandt du denne balance og har præsteret et
vægttab som mange ville være misundelige på. Det som jeg kan genkende er at
du på din vej ned til de 105 kg få mere og mere overskud og derfor begynder
at forlange mere og mere af dig selv. Når man har vejet 171,4 kg og så
kommer ned på 105 kg ja så må man fanme se godt ud.
Du skriver at du har brug for hjælp og at vi skal lade dig vide hvad du kan
gøre for os - Det er her jeg tror det går galt for det har du ikke overskud
til. Hvis du skulle have overskud til dette samtidigt med at du skal ned på
90 kg så skal du have det godt og det har du ikke og det kan man se fordi du
er begyndt at overspise.
Jeg mener du skal nulstille, Fuck dating, fuck at hjælpe andre før du har
kontrol over dit eget liv. Find ud af hvad det var der gjorde at du tabte de
første MANGE kilo og vend tilbage dertil også selvom det var lidt kedeligt
men jeg mener du må vente med det sjove indtil du har kontrol.
Det er min overbevisning (også selvom mange ikke vil indrømme dette) at vi
fede mennesker er fede fordi vi ikke på en eller anden måde har det godt og
har opdaget at lige fra vi begynder at tænke på at spise til vil har spist
har det godt. Det er denne sygdom man selv skal helbrede (eller med
professionel hjælp) ellers vil man køre i den berømte jojo effekt.
Måske er du blevet overmodig har taget for mange ting på dig måske er du
begyndt at fejle i de ting du foretager dig, du er så begyndt at få det
dårligt igen og derfor tømmer du køleskabet.
Håber du kan bruge noget af det jeg skriver eller er det jo bare nuller og
et´taller som kan smides væk.

Henrik

Fra : Katjastrofen

Dato : 15-04-01 16:12

> [...]

> dårligt igen og derfor tømmer du køleskabet.
> Håber du kan bruge noget af det jeg skriver eller er det jo bare nuller og

Vil først starte med at sige tillykke til Ludvig for det enorme vægttab ! -
Det er fandeme flot :) - Hvad der så er lidt kedelig, er at du ikke formår
at overføre denne fantastiske formåen til noget selvværd og deslige.. og at
du ikke kan få det sidste på plads kilomæssigt, når du har fået sådan et
flot skulderklap - som du har idet du har kunne smide så mange kilo! - Det
er noget du skal arbejde på! :)

Gør måske lidt som Henrik siger ang at nulstille! - Sig at nu starter du
igen .. og så hav en kæmpe belønning [af den ikke spiselige *gG*] - når du
nå dit mål! - Jeg tror 100 på du nok skal nå det! - Du har vist du netop
kan og at du har viljen og motivationen, hvis du ønsker det! og samtidig har
overskudet - Og derfor er det bare at tage den tid det nu tager, inden du
går igang igen .. [en lille pause - er sgu okay] og så finde balancen og så
igang igen :) - Som Sagt - jeg tror sgu på du kan gøre det!

Nu en lille kommentar til Henrik
Jeg kan selvfølgelig ikke gå ind og sige at du mener noget forkert.. og
Dog -jeg er dybt uenige i nogle ting du plæderer og konkluderer dig frem
til.

Du kan da ikke benægte arvens betydning [og sige generne ingen betydning
har] - Skal vi nu også fornægte at DNA har en betydning og hvad med
arveegenskaber og deslige er noget fup ? - og hvad mener du med... at det
derimod er et utryk for hvordan man har det ? - Altså har man det dårligt -
så bliver man overvægtig ?? - Hvad med lige at komme med noget fagligt her,
som beviser den påstand. Jeg mener, jeg er hverken blevet vanrøgtet,
mishandlet eller andet groteskt, som barn, alligevel har jeg altid været
svært overvægtig.. Kigger jeg på hele min familie.. så er samtlige nærmest
overvægtige - på nær min far.. men han er altså adopteret skulle jeg til at
sige *GG* - erhm han er min pap-far.. så hans gener har jeg altså ikke
rigtigt nogle af. - Fedme skyldes flere forskellige faktore - men du kan
altså ikke bare sige, at man er fed, fordi man har det dårligt..

Jeg er enig med dig i ... at det jo i teorien ikke er svært at tabe
sig -hvis man har viljen, styrken og motivationen - og lyst til et surt liv
*gG* - Men samtidig.. spiller der andre ting ind... Jeg tror faktisk det er
vigtigt man har det godt med sig selv [det er jo altid vigtigt] - men når
man skal på kur - man skal have noget positivt energi - fordi - er alting
trist og gråt.. jamen så får man bare endnu et nederlag, og så kan det hele
sgu være ligemeget! :)

Kort sagt, man skal sgu være god ved sig selv - ikke være bange for at ændre
livsstil - både fysisk og psykisk - Man skal reflektere over hvad der sker,
når der sker nedsætning af ens vægt, og især, når man har smidt så meget som
ludvig - Det er klart - han har tabt en hel person næsten.. hans identitet
er fuldkommen ændret.. han er ikke længere den store store ludvig -men en
helt anden person - og der kan ens psyke sgu have svært ved at følge med!
[Går selv med en angst, om når jeg engang får tabt mig alle de kilo jeg
ønsker at komme af med, vil en helt anden person dukke frem] Jeg føler
faktisk at for hvert kilo jeg taber - taber jeg noget af min identitet - på
en negativ måde ... Og samtidig er jeg jo pave stolt af mig selv :)

Hmm.. darn dette blev jo en længere afhandling! - uden en desideret rød
tråd.. og en masse tastefejl som jeg ikke har tid til at rette *GG* - Men
håber det kan bruges lidt

Fra : Christensen

Dato : 16-04-01 11:01

Tak for breve og respons, jeg har fået lidt at jobbe med, kh Ludvig

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 16-04-01 13:53

Det er altid spændende at læse folks historier, men kunne I ikke
allesammen nøjes med at citere det der svares på i det forgående
indlæg, ellers får vi de her 500 liniers beskeder, som ingen gider
læse.

Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient biochemistry
e-mail: m.gybel@earthling.net, ICQ: 9821906

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 16-04-01 08:13

> Jeg tror ikke på at fedme hos de fleste mennesker har noget med
> arv eller stofskifte at gøre
Stofskiftet spiller i hvert fald ingen rolle (med mindre man lider af en
sygdom). Hvilestofskiftets størrelse bestemmes primært af én størrelse:
fedtfri vægt - eller mere konkret: muskelmassen. To personer med samme
muskelmasse vil stort set have samme hvilestofskifte selvom den ene kan veje
50 kg mere end den anden.
Lars Klingenberg
stud.scient. i idræt
[lklingenberg@ifi.ku.dk]