Lodret centrering af <div>??
Fra : Karina[6000]

Dato : 12-11-03 20:59

hvordan gør man det nemmest?

til vandret centrering har jeg brugt margin-left: auto; og margin-right:
auto; ..... .... ... hra dog ikke sat position på, for så virker det ik?

men tilbage til det oprindelige spm - hvordan centrerer man en div lodret?

mvh

Karina

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 12-11-03 21:53

Hejsa

> hvordan gør man det nemmest?
>
> til vandret centrering har jeg brugt margin-left: auto; og margin-right:
> auto; ..... .... ... hra dog ikke sat position på, for så virker det ik?

Internet Explorer er lidt en knold til det med centrering... så
"margin-left, margin-right: auto" virker ikke.

Tricket er at sætte "text-align: center" på DIV'ens parent. F.eks.

hejsa

Det virker så bare ikke i Mozilla m.fl. og teksten i DIV'en vil være
centreret... så man er nødt til at udvide style'n på DIV'en:

margin-right: auto; text-align: left">

> men tilbage til det oprindelige spm - hvordan centrerer man en div lodret?

Vertikal centrering kan (hvis du kender højden på din DIV) gøres på følgende
måde:

height: 1px; overflow: visible; text-align: center; background-color: red">
200px; top: -100px; left: 50%; margin-left: -150px; text-align: left;
background-color: green">
Denne grønne kasse skulle gerne være midt i vinduet

Håber det hjælper.

Mvh.
/Thomas

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-11-03 07:39

Thomas Lindgaard skrev:

> Internet Explorer er lidt en knold til det med centrering...
> så "margin-left, margin-right: auto" virker ikke.

Jo - i IE6 sat i standardsmode virker det fint (lige som
Mozilla/Opera m.fl.)

> Tricket er at sætte "text-align: center" på DIV'ens parent.

Men ovenstående trick er nødvendigt hvis man vil have ældre IE-er
med.

> Vertikal centrering kan (hvis du kender højden på din DIV)
> gøres på følgende måde:

[Snip, eksempel med negativ margen]

Tricket med negativ margen virker fint - så længe indholdet holder
sig inden for den angivne højde på boksen og browservinduet er
stort nok til at rumme boksen. Ellers kan det give ulæselige sider
fordi toppen af siden forsvinder ud af toppen af browseren (og det
er ikke muligt at scrolle derop).

Der er ikke nogen valid og fejlsikker måde at centrere lodret på i
html.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 13-11-03 08:46

> Jo - i IE6 sat i standardsmode virker det fint (lige som
> Mozilla/Opera m.fl.)

Okaj - det vidste jeg faktisk ikke...

> [...]
> stort nok til at rumme boksen. Ellers kan det give ulæselige sider
> fordi toppen af siden forsvinder ud af toppen af browseren (og det

Jep - det stiller nogle krav til siden.

> Der er ikke nogen valid og fejlsikker måde at centrere lodret på i
> html.

.... og det er lidt træls!

Mvh.
/Thomas

Fra : Lobais

Dato : 13-11-03 16:42

> .... og det er lidt træls!
Tja, sådan er det. Der er forskel, ikke bare på koden i tabel og css
design, men også på de mulige layouts. Fx. er kollone design også mest
tabel.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 13-11-03 16:41

Karina[6000] wrote:

> hvordan gør man det nemmest?
> men tilbage til det oprindelige spm - hvordan centrerer man en div lodret?

Du kan fifle med noget i retning af:

- dvs man sætter 20% af vindueshøjden af til margin i top og bund.

Hvordan forskellige browsere fordeler pladsen hvis div'en fylder mere
end de tiloversblevne 60% kan jeg ikke garantere, men jeg har lavet et
eksempel som ser fornuftigt ud på min mozilla (1.6), Opera 7.20 og
Explorer 5.5

Lidt eksperimenteren tyder på at browserne beregner vindueshøjdens
samlede størrelse ud fra det indhold som så udgør de resterende procent,
så metoden er langt fra foolproof på tværs af mange forskellige sider...

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>