Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skærm/printer-kalibrering
Fra : Ole Larsen

Dato : 12-11-03 19:48

Med farve- og gråkile ser det ud som om min skærm "står" fint. Men printer
jeg ud, bliver det væsentligt rødere. Printer er HP psc 1210. Hvad kan jeg
(om noget) gøre ?

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Jan Petersen

Dato : 12-11-03 20:19

Du kan bruge en ICC profil

Mvh Jan Petersen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-11-03 20:27

Ole Larsen wrote:

> ....cut.... Hvad kan jeg (om noget) gøre ?

Løsningen hedder ColorSync, det sikrer præcis styring af far-
verne i et digitalt workflow, det er et must i alle grafiske
produktioner, det er standard på Mac'er, men det skal købes
til PC'er...

Og det virker kun, hvis dit hardware skærm, printer, scanner
o.s.v. understøtter ColorSync, der skal findes eller kunne op-
rettes en ColorSync profil til de enkelte enhedder.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 12-11-03 23:34

Niels Ebbesen skrev:

> Løsningen hedder ColorSync, det sikrer præcis styring af far-
> verne i et digitalt workflow, det er et must i alle grafiske
> produktioner, det er standard på Mac'er, men det skal købes
> til PC'er...

Hvor CMM'en¹ hedder ColorSync i MacOS, hedder den ICM i Windows.
Det CMM'en gør, er at holde styr på hvilke farveprofiler der hører
til hvilken enhed og derudover tager den sig af konverteringerne
imellem de forskellige enheder², så farverne bliver "oversat"
korrekt eller i det mindste så korrekt som muligt. Uden korrekte
farveprofiler kan CMM'en ikke lave en korrekt "oversættelse" og
så er det sådan set underordnet om CMM'en hedder ColorSync, ICM
eller Adobe ACE.

¹ Color Management Module eller Color Management Engine (CME),
er der også nogen der kalder det.

² Til og fra de programmer som er delvist farvestyrede i og med
at de ved hvad farvestyring går ud på, men de har ikke deres egen
CMM og er derfor pisket til at bruge styresystemets.

Forskellen på MacOS og Windows, hvad farvestyring angår, er at
langt størsteparten af programmerne til MacOS (og specielt til
OS X) er farvestyrede. De ved med andre ord hvad de skal bruge
de profiler til som ColorSync fortæller dem at de skal bruge,
så hvis ens farveprofiler til de forskellige enheder ellers er
nøjagtige, så vil man temmelig sikkert også se korrekte farver
i både browsere, billedfremvisere og hvad man ellers har af
programmer installeret, hvis man da ellers har farvestyring
slået til i disse programmer.

På Windows-platformen er sagen en anden. De fleste programmer
aner ikke hvad de skal bruge hverken ICM eller farveprofiler
til, så de sender bare data direkte til skærmen uden nogen form
for farvekorrigering. Internet Explorer til Windows er f.eks.
en af den slags programmer, men hvis man installerer et
farvestyret program på Windows-platformen, så er man fuldt ud
lige så godt sikret rent farvestyringsmæssigt, som hvis man
brugte MacOS og ColorSync. (Farveprofiler kan i øvrigt frit
udveksles imellem MacOS og Windows, da både ColorSync og ICM
følger ICC-standarden).

Hvis man kører med fuldt farvestyrede programmer som f.eks.
Adobe Photoshop, Adobe Illustrator eller Adobe InDesign, er
der ingen forskel på om man kører Windows eller MacOS hvad
farvestyring angår. Disse programmer bruger (som standard)
hverken ColorSync eller ICM som CMM, da de har deres egen.
Det eneste de som standard kan finde på at bruge ICM eller
ColorSync til, er at hente information om hvilke enheder
der bruger hvilken farveprofil.
Konverteringen imellem de forskellige enheders farveprofiler
foregår via Adobe ACE (Adobe Color Engine), som er Adobes
egen CMM, så medmindre du specifikt beder disse programmer
om at de skal bruge ColorSync, ICM eller noget helt tredje
som CMM i stedet for Adobe ACE, så vil de fungere 100 % ens
på begge platforme.

> Og det virker kun, hvis dit hardware skærm, printer, scanner
> o.s.v. understøtter ColorSync, der skal findes eller kunne op-
> rettes en ColorSync profil til de enkelte enhedder.

Man bliver snydt så vandet driver hvis man smider et par tusinde
ekstra ud for en enhed med et ColorSync-klistermærke på siden
fordi man tror at kun enheder med sådan et klistermærke kan
farvestyres. :)
Hvis man har værktøjerne til at kalibrere og profilere med, og
her tænker jeg ikke på et browservindue med en gråkile, men
derimod et colorimeter eller spektrofotometer til at kalibrere
enheden til en kendt standard og derefter en profilering af den,
som resulterer i en farveprofil som beskriver enheden, så kan
de fleste enheder nu farvestyres.

Farveprofiler som bliver leveret med til enheden³ er sjældent
noget værd, så i de fleste tilfælde bliver man nødt til selv
at lave dem. Det skal dog siges at de papir-profiler som Epson
leverer med til deres større inkjet-printere (Epson Stylus Color
2100, 7600 og 9600 f.eks.) er ret præcise, så hatten af for det,
men de fleste er stadig enige om at det optimale er at lave dem
selv. Firmaer som basICColor og GretagMacbeth laver hardware og
software-løsninger til at kalibrere og profilere både skærme,
printere og scannere med.

³ Englænderne/Amerikanerne kalder det for Canned Profiles.
Altså profiler på dåse og alene ordet fortæller vel noget om at
de ikke nødvendigvis er særlig præcise.

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 12-11-03 23:34

Ole Larsen skrev:

> Med farve- og gråkile ser det ud som om min skærm "står" fint. Men
> printer jeg ud, bliver det væsentligt rødere. Printer er HP psc
> 1210. Hvad kan jeg (om noget) gøre ?

Hvilket program printer du ud fra?

Madsen.