Avgift
Fra : Erik Eriksson

Dato : 15-04-01 13:13

Hej,

Av ren nyfikenhet undrar jag vad som gäller för utlänningar angående
avgiften på bilar och motorcyklar i Danmark. Om jag som svensk skulle flytta
till Danmark, kan jag då behålla min bil svenskregistrerad? Om inte, hur
kontrolleras det? Att man blir tvungen att betala mer än dubbelt så mycket
för bilar etc är nog den största anledningen att jag, som motorintresserad,
aldrig skulle få för mig att flytta över sundet...

MVH, Erik Eriksson

Fra : Morten Christensen

Dato : 15-04-01 17:00

"Erik Eriksson" <erik.eriksson@nospam.rocab.se> wrote in message
> [...]
> för bilar etc är nog den största anledningen att jag, som
motorintresserad,
> aldrig skulle få för mig att flytta över sundet...

Så længe du beholder dit statsborgerskab, kan du om du vil, flytte helt til
Koala Lumpur, uden at skulle betale så meget som en eneste krone i ekstra
afgift. Og det er dermed også lige så lovlig, at du som svensker kører rundt
i din svensk indregistrede bil - sålænge at du altså beholder dit svenske
statsborgerskab.

Jeg mener dog, at der måske så kan være noget om, at du kun må være her i
begrænset tid ad gangen - nogen der kan svare på det - eller er jeg helt
galt i byen?

--
Have a good ride...
Morten, Københavnstrup

Fra : origo@earthling.net

Dato : 16-04-01 00:14

"Morten Christensen" <morten@mummitrold.dk> wrote in message

> Jeg mener dog, at der måske så kan være noget om, at du kun må være her i
> begrænset tid ad gangen - nogen der kan svare på det - eller er jeg helt
> galt i byen?
Det har intet som helst med statborgerskap å gjøre. Har man fast bopel i
Danmark, skal man betale avgift. Man kan dog kjøre et utenlandskregistret
kjøretøy i opptil et år etter at man flytter hertil, og man kan få en
gunstig ordning mht avgift, hvor der betales 1% av avgiftssgrunnlaget i de
første 3 år man er her i landet. Etter 3 år skal man enten betale den
resterende avgift, eller også skal platene leveres.

JS