Køb/salg/syn
Fra : Martini

Dato : 15-04-01 09:48

Hej NG-rødder!

Jeg skal til at sælge min MC og jeg er kommet i tvivl om nogle punkter:

1) Den skal synes af den nye ejer. Bør jeg derfor klippe pladerne på den ved
salget? Den kan jo ikke omregistreres før den har været gennem et syn.

2) Er det "nok" at afmelde den hos forsikringen for at slippe for eventuelle
ulykker den nye ejer laver? Selvom om han/hun har "min" plade på?

3) Køber vil selvfølgelig gerne have en prøvetur. Hvad skal jeg tage af
forholdsregler? Er det udelukkende et spørgsmål om tillid?

Mvh
Martin
Yamaha XT350

Fra : Claus Rittig

Dato : 15-04-01 11:27

"Martini" <tini22@hotmailXXX.com> skrev i en meddelelse

> 1) Den skal synes af den nye ejer. Bør jeg derfor klippe pladerne på den
ved
> salget? Den kan jo ikke omregistreres før den har været gennem et syn.

Klipper du pladerne, skal den nye ejer leje prøveplade for at komme til syn,
samt betale 540 kr. for en ny nummerplade. Det betyder sandsynligvis at den
nye ejer vil betale ca. 1000 kr mindre for cyklen.
Normalt lader man pladen blive, loven siger at den nye ejer har 3 uger til
at omregistrere køretøjet.

> 2) Er det "nok" at afmelde den hos forsikringen for at slippe for
eventuelle
> ulykker den nye ejer laver? Selvom om han/hun har "min" plade på?

Du kan ikke afmelde forsikringen. Lovpligtig ansvarsforsikring kan ikke
afmeldes, den termineres ved at indlevere pladen. Kasko kan opsiges, men kun
med et eller andet varsel, og det er mere end de 3 uger køber har til at
omregistrere i.

> 3) Køber vil selvfølgelig gerne have en prøvetur. Hvad skal jeg tage af
> forholdsregler? Er det udelukkende et spørgsmål om tillid?

Ja, det handler om tillid. Se hans kørekort, skriv kørekortnummeret ned, og
lav evt. en erklæring om at han forpligter sig til at betale for skader
opstået i forbindelse med prøveturen, som han skal skrive under på inden han
kører.

Rittig

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 15-04-01 13:16

Claus Rittig wrote:

> [...]
> opstået i forbindelse med prøveturen, som han skal skrive under på inden han

Evt. kan du tage udgangspunkt i de papirer man bruger ved test af brugt
MC hos forhandler.
Jeg skulle da igennem et par underskrifter da jeg testede en brugt Honda
hos Masi-motor i Holbæk.

Normalt er det også en god idé at syne cyklen selv - det giver en
mér-pris, men det kræver så tilgængæld salg inden for et år. Alternativt
kan du jo give syns-garanti.

Fra : Jan Petersen

Dato : 15-04-01 15:42

> [...]
> nye ejer vil betale ca. 1000 kr mindre for cyklen.
> Normalt lader man pladen blive, loven siger at den nye ejer har 3 uger til

Ja - du skal blot meddele at du har solgt den med plader - så har
vedkommende 3 uger til at omregistrere og kører med gældende forsikring -
uden risiko for dig.

Mvh Jan Petersen

Fra : Armand

Dato : 16-04-01 01:33

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> [...]
opsiges,
> men kun med et eller andet varsel, og det er mere end de 3 uger køber

Enhver køretøjsforsikring kan opsiges øjeblikkeligt ved salg af
køretøjet!
Men den "gamle" forsikring dækker i de andetsteds omtalte 3 uger uden
risiko for den tidligere ejer.

Tilbage står problemet, hvis vedkommende ikke har omregistreret indenfor
disse 3 uger!
I så fald er det muligt at afmelde motorcyklen "teknisk", derved at man
forelægger sagen for sit motorkontor!

> .... lav evt. en erklæring om at han forpligter sig til at betale for
> skader opstået i forbindelse med prøveturen, som han skal skrive under

> inden han kører.

Unødvendigt hvis man har hans adresse!
Man er fuldt ansvarlig for skader på lånte sager - Og en motorcykel til
test er en lånt motorcykel!!
Har man adressen, sender man blot en given regning for skades-reparation
dertil !

En af mine kammerater har måttet føle dette efter at have været igennem
retten med en sag om gensidig ansvar p.g.a. at motorcyklen trods
lovprisninger om det modsatte kom i en wobble, så køber væltede under
testen:
Sælger kunne ikke drages til ansvar for skader, svie og smerte på købers
legeme, hvorimod køber var fuldt ansvarlig for skaden på motocyklen (i
praksis "kun" sælgers selvrisiko!)
For at gøre sagen endnu mere indviklet var pågældende kun testpilot for
en kammerat der endnu ikke havde fået kørekort og derfor var den
egentlige køber. Men han kunne jo ikke på nogen måde antastes for
nogetsomhelst ansvar !!

--
Armand.