PSTN
Fra : Martin Kiefer

Dato : 12-11-03 11:03

Hej

Er der en af jer der kender standarden for PSTN. Jeg er godt klar over hvad
PSTN står for, men selve definitionen af standarden??

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-11-03 16:31

"Martin Kiefer" <news1@kiefer.dk> skrev i en meddelelse
> Er der en af jer der kender standarden for PSTN. Jeg er godt klar over
hvad
> PSTN står for, men selve definitionen af standarden??

PSTN er et begreb, som dækker over en række standarder.
Hvad er det præcist du vil have en standard for?
Analoge linjer omtales mere præcist som POTS, men selv dette er ikke et
entydigt navn for en standard

Fra : Martin Kiefer

Dato : 12-11-03 19:04

> PSTN er et begreb, som dækker over en række standarder.

Det var egentlig det jeg frygtede.

> Hvad er det præcist du vil have en standard for?

Måske nærmere en grundig forklaring med henvisninger til gældende standarder
for pstn.

> Analoge linjer omtales mere præcist som POTS, men selv dette er ikke et
> entydigt navn for en standard

Når jeg søger lidt på google synes jeg at mange blander disse to begreber
sammen og det er utrolig svært at finde dokumentation på begreberne, mange
tager jo udgangspunkt i at "man" ved hvad det er. (nok fordi de er så
almindelige)

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Pongo

Dato : 12-11-03 19:38

Martin Kiefer wrote:
> "Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det var egentlig det jeg frygtede.

> Måske nærmere en grundig forklaring med henvisninger til gældende
> standarder for pstn.

Som Martin er inde på, så dækker begrebet PSTN (Public Switched
Telephone Network) jo meget bredt. Jeg ved ikke om begrebet PSTN
egentlig er defineret mere nøjagtigt. Der er vel tale om det man på
dansk kunne kalde "Det offentlige telefonnet". PSTN kan så ses i
modsætning til private telefonnet (Omstillingsanlæg), fast opkoblede
punkt-til-punkt eller punkt-til-multipunkt forbindelser og til diverse
IP Telefoni-tjenester eller andre pakkekoblede datatjenester.
Der findes jo flere typer netværk indenfor PSTN. F.eks ISDN, GSM, POTS.
Hver af disse er så beskrevet i en lang række standarder, der beskriver
forskellige grænsesnit. Mange af disse standarder kan købes hos ITU
(http://www.itu.org) eller findes hos ETSI (http://www.etsi.org).
En helt overordnet introduktion kan f.eks findes her
http://electronics.howstuffworks.com/telephone.htm
Der er tale om en amerikansk side. Der små forskelle på standarderne i
de forskellige verdensdele, men det er mindre væsentlig på det niveau
denne side sigter mod.

> [...]
> begreber sammen og det er utrolig svært at finde dokumentation på
> begreberne, mange tager jo udgangspunkt i at "man" ved hvad det er.

POTS : Plain Old Telephoni System
(Altså de gode gamle telefonnet fra tiden før ISDN. Idag er alt ISDN,
bortset fra et stort antal abonnent-linier)

ISDN : Integrated Service Digital Network

/Klaus

Fra : Pongo

Dato : 12-11-03 20:08

Pongo wrote:
> Der findes jo flere typer netværk indenfor PSTN. F.eks ISDN, GSM,
> POTS.

Måske bør jeg korrigere mig selv lidt.
Man ser ofte PSTN anført som et alternativ til f.eks ISDN. F.eks kan man
finde forkortelsen PSTN/ISDN, hvorved PSTN altså ikke inkluderer ISDN
men snarere er synonym med POTS. Personligt mener jeg også at ISDN burde
være inkluderet, når man taler om "Public Switched Telephone Networks",
men ISDN kan i princippet bruges til andre ting end telefoni, så måske
er det derfor at ISDN ofte holdes udenfor.
Man kan også finde begrebet SCN (Switched Circuit Networks) der dækker
over ISDN/POTS/GSM.

/Klaus

Fra : Pongo

Dato : 12-11-03 20:27

Pongo wrote:

> [...]
> end telefoni, så måske er det derfor at ISDN ofte holdes udenfor.
> Man kan også finde begrebet SCN (Switched Circuit Networks) der dækker

Og så har jeg checket begreberne lidt nøjere. Det skulle jeg nok have
gjort fra starten, istedet for blot at grifle løs
POTS synes faktisk at være betegnelsen for den tjeneste der gør det
muligt at lave et telefonopkald fra en telefon til en anden. Ud fra den
definition, kan man sige at POTS er én af de tjenester som ISDN-netværk
understøtter. POTS kunne for den sags skyld også være understøttet af et
IP-net.
PSTN for herefter berettigelse, og kan være betegnelsen for analog
telefoni. Hvis det holder, så eksisterer ren PSTN end-to-end næppe i
Danmark.
Det er korrekt at betegnelserne bruges meget i flæng, så det kan være
vanskeligt at få helt styr på. Ofte benyttes begrebet POTS i forbindelse
med analoge telefonlinier. Det er sikkert fordi, at sådanne linier kan
betragtes som rene POTS-linier, mens ISDN-linier kan understøtte andet
en POTS.
/Klaus

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-11-03 19:59

> Måske nærmere en grundig forklaring med henvisninger til gældende
standarder
> for pstn.

Det er nok et lidt større skrivearbejde end jeg lige vil påtage mig på en
onsdag aften.
Der er et væld af protokoller og snitflader der anvendes til at levere
konceptet PSTN

Fra : Steven Nybo Andersen

Dato : 04-01-04 05:19

On Wed, 12 Nov 2003 11:02:57 +0100, Martin Kiefer <news1@kiefer.dk> wrote:

> Er der en af jer der kender standarden for PSTN. Jeg er godt klar over
> hvad
> PSTN står for, men selve definitionen af standarden??

Hvis det er teknisk info om vores hjemmelige analoge POTS du vil vide
lidt om så er her hvad jeg ved.

Signalet løber af to ledere. Tredie leder der er trukket ind i nogle
husstande er for tiden ikke ibrug normalt. Man kan polarisere som man vil.

Spænding standby: 48 volt jævnstrøm
Gælder også under samtale hvor de 48 volt overlejes af lydsignalet.

Spænding ved ringning: 110 volt vekselstrøm 25 hz.

Strømstyrke ikke målt men der forefindes sikringer på centralen der
vil brænde over hvis der skulle blive sendt for meget strøm til centralen:

Centralen opfatter røret som løftet når modstanden fra kundens udstyr
kommer
under en speciel grænse og der således flyder en bestemt spænding i
systemet.

Pulsringning:
Centralen tæller pulser fra kundens udstyr. I gamle dage genereredes denne
pulsering via små afbrydelser i strømmen, i en bestemt tidsperiode.
I dag er det vidst små kortslutninger istedet.

pulssystemet er defineret således:
1 til 9 pulser (kunden har drejet et tal mellem 1 og 9 hvor 9 giver 9
pulser)
10 pulser (kunden har drejet 0)
Vedvarende lang puls (kunden har lagt røret på - forbindelsen afbrydes)
R taste på telefoner i dag giver een puls (omstilling og banke-på)

Tonesystemet.

Jeg er ikke helt inde i tal og frekvenser men det drejer sig om 4 X 4
eller 4 X 5 toner
der kombineres to og to til signalering af tal og i visse situationer A, B
; C; D og måske E (Bruges til nummervisertjenesten) * og #

Steven

--
Min mailadresse er for tiden ikke offentligt tilgængelig
grundet for meget unødig spam på min adresse.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 10-01-04 11:31

"Steven Nybo Andersen" <ingen@email.tak> skrev i en meddelelse
newsr08gx0wdv55bgx@news.tele.dk

> [...]

> Spænding standby: 48 volt jævnstrøm
> Gælder også under samtale hvor de 48 volt overlejes af lydsignalet.

Når jeg har prøvet at tilslutte en telefon, falder spændingen til ca. 5 V.

> Spænding ved ringning: 110 volt vekselstrøm 25 hz.

Er det ikke 16 2/3 Hz? - Tidligere blev klokken styret direkte af
vekselspændingens frekvens. "Pinden" slog skiftevis mod de to klokkeskåle den
var anbragt midt imellem.

> [...]

> kommer
> under en speciel grænse og der således flyder en bestemt spænding i

Mens røret ligger på, er der kun AC-gennemgang (vekselsstrømsgennemgang) via
kondensatorer. Når røret tages af, kommer der jævnstrømsgennemgang, hvilket
detekteres af centralen som afløftet rør.

> [...]
> pulsering via små afbrydelser i strømmen, i en bestemt tidsperiode.
> I dag er det vidst små kortslutninger istedet.

Mon ikke det er det samme som tidligere. SVJV kan gamle nummerskive-telefoner
stadig bruges i vort telenet.

-cb