Slette indholdet i en from ved brug af res~
Fra : SpookiePower

Dato : 12-11-03 10:29

Jeg har en form med en masse dropdown-menuer.
Når jeg trykker på submit, kan jeg sagtens få indholdet fra
dropdown-menuerne overført til min database. Nu har jeg
så prøvet at tilføje en reset-button, men når jeg trykker på
den, blver indholdet i dropdown-menuerne ikke slette på
skærmen. Hvordan bruges en reset-button ?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-11-03 10:34

<http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 12-11-03 13:27

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>

Jeg synes ofte at et link uden en ledsagende tekst kan virke
bedrevidende og afvisende.

Ovenstående spørgsmål har tilmed opfyldt meget af det der står i
spørgevejledningen, og da det er formular han gerne vil have hjælp til,
er der væstentlig risiko for at det er et lukket system. 'Problemet' er
ydermere ikke noget som typisk bliver lettere at afhjælpe ved at se
'fejlen' online, da det er standard-HTML-opførsel der spørges til
snarere end en fejltilstand.

Jeg synes henvisning til hjaelpmig.html er godt, men bør følges med et
ord eller 5 om hvad man savner i den post som der svares på (så ville
jeg nemlig også kunne se om det er fordi du opfatter hans spørgsmål helt
anderledes end jeg gør)

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-11-03 13:59

Jesper Brunholm skrev:

> Jeg synes ofte at et link uden en ledsagende tekst kan virke
> bedrevidende og afvisende.

Jeg er som udgangspunkt enig. Jeg ville aldrig nøjes med et link
til en førstegangsspørger i gruppen. Jeg er stødt på SpookiePower
mange gange før og mente derfor at han burde vide at det er en god
ide med et link til siden.

Ved nærmere eftersyn kan jeg dog se at det primært er i andre
grupper at jeg har set ham - med det i mente vil jeg gerne beklage
det kortfattede svar.

> Ovenstående spørgsmål har tilmed opfyldt meget af det der står
> i spørgevejledningen,

Ja.

> og da det er formular han gerne vil have hjælp til, er der
> væstentlig risiko for at det er et lukket system.

Man kan uden større problemer lave en åben version hvis det er det
der skal til.

> 'Problemet' er ydermere ikke noget som typisk bliver
> lettere at afhjælpe ved at se 'fejlen' online, da det er
> standard-HTML-opførsel der spørges til snarere end en
> fejltilstand.

Jeg har læst spørgsmålet forkert - men det havde ikke været muligt
hvis der var et link at kigge på. Jeg troede at problemet var at
reset-knappen ikke ændrede værdierne til startværdien. Problemet
var åbenbart at listerne ikke blev "tomme".
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 12-11-03 14:26

> [...]

> reset-knappen ikke ændrede værdierne til startværdien. Problemet
> var åbenbart at listerne ikke blev "tomme".

Hmm - dvs hvis du havde postet noget længere ville der være risiko for
at jeg også havde misforstået spørgsmålet ligesom dig, og vi var ikke
nået til at hjælpe endnu :-? :-/

Nå - det lader til at han _fik_ hjælp - lad os finde noget andet at
diskutere, da vi nu er ret enige

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 12-11-03 13:20

SpookiePower wrote:

> [...]
> den, blver indholdet i dropdown-menuerne ikke slette på
> skærmen. Hvordan bruges en reset-button ?

Den resetter til det indhold formularen havde da du kom til siden,
hvilket ofte er ret intelligent .

Hvis du i stedet vil have en knap til at nulstille til standardværdier
vil jeg anbefale at du laver et link til siden, som indeholder
standardværdierne som parameter (eller lave en separat form, hvis det er
vigtigt for dig at standardværdierne ikke bliver synlige i URL'en).

mvh

Jesper Brunholm

Fra : SpookiePower

Dato : 12-11-03 13:47

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> skrev i en meddelelse

> Den resetter til det indhold formularen havde da du kom til siden,
> hvilket ofte er ret intelligent .

Det viste jeg faktisk ikke. Men så virker reset-knappen...bare ikke som jeg
skulle bruge den.

Fra : SpookiePower

Dato : 12-11-03 15:28

Jeg fandet dette script som kan klare det jeg søger.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

<head>
<title>Untitled</title>
<script language="javascript">
function clearForm(formid) {
formElements = document.getElementById(formid).elements;
for(i=0;i<formElements.length;i++) {
formElements[i].value="";
formElements[i].checked=false;
}
}
</script>
</head>

<form id="testform" action="test1.html" method="post">
<input type="text" value="Test 1"><br>
<input type="text" value="Test 2"><br>
<input type="text" value="Test 3"><br>
<input type="radio" name="radio1" value="" checked> radio 1<br>
<input type="radio" name="radio1"> radio 2<br>
<input type="radio" name="radio1"> radio 3<br>
<input type="checkbox" name="checkbox1" value="" checked>checkbox 1<br>
<input type="checkbox" name="checkbox2">checkbox 2<br>
<input type="checkbox" name="checkbox3" value="" checked>checkbox 3<br>
<textarea cols="10" rows="4" name="textarea1">Some text in a
textarea</textarea>
</form>

<form>
<input type="button" value="Submit Form" name="submitbutton"
onclick="document.getElementById('testform').submit()">
<input type="button" value="Clear Form" name="resetbutton"
onclick="clearForm('testform')">
</form>