Mine træer bliver spist
Fra : Mai-britt Mygind Gad~

Dato : 15-04-01 11:44

Mange af mine træer bliver spist af et eller andet dyr nede i jorden. Hvad
kan det være?

Jeg tror det måske kan være mosegrise, men det virker lidt vildt at de kan
gnave en stamme på 10 cm i diameter over. Det minder mest som om jeg har
haft besøg af en bæver. Det kan ske fra den ene dag til den anden. I går lå
min blodbøg (ca. 4 meter høj) helt ned på jorden. Stammen var gnavet helt
over lige under jordoverfladen.

Vil det mon hjælpe at grave hønsenet ned omkring alle træerne? Jeg tvivler
på at jeg kan udrydde alle mosegrisene, hvis det altså er dem der huserer.

Mvh

Jesper

Fra : Astrid Vest Andrease~

Dato : 15-04-01 12:33

Da træet er gnavet over under jorden, må det vel være mosegrise, der har
været på spil, selvom jeg heller ikke ville have troet, de kunne klare sådan
en mundfuld. Bævere gvaver vel kun over jorden.

Her har de taget ca 25 bøgehækplanter. Stammediameter dog kun ca 1½ cm. Der
er tydelige tandmærker at se.

Er der også det på din blodbøg, kan du ud fra tændernes størrelse gisne om
skadevolderen.

At grave kyllingetråd ned omkring lyder som en god ide. Husk blot at det
skal kunne glide i samlingen så træet ( hvis det overlever ) ikke vokser
omkring tråden.

Venlig hilsen
Astrid Vest

Mai-britt Mygind Gadegaard <maijes@mail.tele.dk> skrev i en

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-04-01 14:19

On Sun, 15 Apr 2001 13:33:26 +0200, "Astrid Vest Andreasen"
<astrid.vest@get2net.dk> wrote:

>Da træet er gnavet over under jorden, må det vel være mosegrise, der har
>været på spil, selvom jeg heller ikke ville have troet, de kunne klare sådan
>en mundfuld. Bævere gvaver vel kun over jorden.

Man skal ikke ret langt under jordoverfladen før stammen forgrener sig
i rod.. Så selv om stammen er 10 cm over jorden er den 20 cm nede i
jorden allerede delt ud i flere rødder. Mosegrisen tager så rødderne
en efter en og pludselig når den sidste ryger og det blæser lidt, så
vipper træet.

Et træ på 10 cm kan en mosegris sagtens klare, har selv været ude for
det.

>At grave kyllingetråd ned omkring lyder som en god ide. Husk blot at det
>skal kunne glide i samlingen så træet ( hvis det overlever ) ikke vokser
>omkring tråden.

Og for at være helt sikker så skal tråden jo også ned under træet, så
de eksisterende træer skal faktisk graves op og plantes inden i
nettet.

Men når ikke de forbandede kræ kan æde træerne så tager de bare noget
andet. Så få fat i nogle fælder og forsøg at fange dem. Det er dog
ikke nemt.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : havesider.dk

Dato : 15-04-01 23:18

Ødelæg mosegrisens appetit

Man kan fjerne den altid sultne mosegris´ appetit med en plante,
som den direkte afskyr. Kejserkrone (Frittilaria imperialis) eller
korsvortemælk (Euphorbia lathyris). De højtvoksende Euphorbia
kaldes ikke uden grund for museforskrækker. Deres rødder
indeholder modbydeligt smagende bitterstoffer, der får mosegrise
til helt at miste lysten til at grave videre. En lignende virkning
har også hvidløg og hundetunge. Kejserkronen er desuden en
ualmindelig smuk blomsterplante.
se www.havesider.dk under plantebeskyttelse / Ledsageplanter

mvh
Leif Johansen
--
Hjemmesiden for havefolket, både nybegynderen og den mere erfarne
http://www.havesider.dk

"Mai-britt Mygind Gadegaard" <maijes@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:9bbtrk$1i0$1@news.inet.tele.dk...