Stroemforbrug
Fra : Jens Davidsen

Dato : 11-11-03 20:56

Hejsa Gruppe,

Jeg ville lige hoere ad hvad en typisk server forbruger af stroem?
Fx. en dual xeon med 2 scsi diske - dens powersupply er paa 500W - men det
traekker den vel ikke konstant? - hvad vil forbruget ligge paa ved en saadan
'gennemsnitlig' belastning?

mvh. Jens Davidsen

Fra : Klaus Jorgensen

Dato : 12-11-03 11:09

Jens Davidsen wrote:

> [...]
> traekker den vel ikke konstant? - hvad vil forbruget ligge paa ved en saadan

Råd & dåd har en "energimåler" på tilbud til 129,-

http://www.raadogdaad.dk/?nodeid=698# (side 15)

/klaus

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-11-03 00:09

Jens Davidsen wrote:

> [...]
> traekker den vel ikke konstant? - hvad vil forbruget ligge paa ved en saadan

Du kan finde gennemsnitlige specs hos leverandøren af de enkelte
komponenter (CPU m.m.). Og regn med ca 2/3% effektivitet af din PSU.

Dvs de 500W input bliver reelt til ca. 330 VA = W ved jævnstrøm ud.

Et Via M10000 bundkort, 256MB RAM, 120GB IDE disk, USB kbd+mus æder
ca. 35-40W input fra elmåleren, dvs 24W på indersiden af
strømforsyningen, og tab på 12-15 W i strømforsyningen.

Et par Athlon PC'ere (1xBarthon 2500+ og 1x XP200+) med 1 disk, 2x
optiske diske, 3D grafikkort (i 2D mode) brugte målt ca. 110-115W idle.

Specs på 2GHz XEON MP er 57W thermal (det er den mængde varme der skal
væk, Intel angiver typisk 75% af reelt strømforbrug). Så ca. 75W strøm
for en CPU.

Harddisk er for en Ultrastar 73LZX 36GB 7.4W idle, og 33W startup max.

Dertil kommer lidt til bundkort, andre kort etc, lad os sige 10W.
Så ca 90-95W på bundkortet - lidt når CPU'en keder sig. Så lad os sige
75W. Men input skal jo være 50% høre pga tab i PSU. Så mit bud er
minimum 110-120W = 125-150 kr/måned i strøm inkl. afgifter og moms.

Fra : Jens Davidsen

Dato : 20-11-03 12:41

Hejsa Povl,

Tusind tak for det super gode svar!