Forret med rejer? Og dessert??
Fra : Puk

Dato : 11-11-03 16:13

Hej alle sammen

Jeg skal have mine forældre, min bror og hans kæreste på besøg her i den
kommende weekend til middag.
Da både jeg, min mor og min brors kæreste seriøst forsøger at smide nogle
kilo (og min far sådan forsøger at holde lidt igen) vil jeg meget gerne lave
en middag, som vi alle kan spise med på uden at træde voldsomt ved siden af.
Samtidig vil jeg egentlig gerne lave en 3 retters menu og det skal være
noget, som vi alle synes er lækker mad.

Jeg har sådan set bestemt mig for noget med roastbeef (det er nemlig på
tilbud og det må jo også gerne være økonomisk *S*, desuden er vi 3 der får
julelys i øjnene, når vi får roastbeef *G*.) og kartoffelbåde i ovnen med
bagte grønsager i fad til hovedret.

Så ville jeg gerne lave en forret med nogle rejer (for de er nemlig også på
tilbud *G*) da vi alle elsker rejer, de ikke er specielt fede og ofte kan
indgå i en forret, der måske kan laves klar lidt tidligere på dagen og
holdes i køleskab, så jeg ikke skal stresse alt for meget rundt i køkkenet.
Men jeg mangler lidt en god opskrift. Det gør ikke noget, at det er
traditionelt. Rejecocktail er ikke udelukket, men den skal jo gerne være
lidt let i det *S*. Men det kunne jo også være noget andet godt med rejer.
Har i nogle gode forslag og opskrifter?

Dessert er jeg rigtig meget på herrens mark med. Så her er forslag også
velkomne. Frisk frugt er ok, men en lille smule kedeligt synes jeg nok *S*.
Helt genialt ville det jo være med en let chokolademousse men findes den
slags overhovedet?

Opskrifterne behøver ikke være ultra lave i kalorier og fedt. Vi tillader
alle os selv af og til at solde lidt. Men der kommer jo også snart en masse
julefrokoster og andet i den stil, så jeg tænkte, at det jo ikke gjorde
noget, hvis jeg kunne lave en rigtig lækker middag, der trods alt skelede
lidt kalorieindholdet.

Håber i har nogle gode forslag.

Mange hilsner
Puk

Fra : EnjoyNews

Dato : 11-11-03 18:06

Forretten kan som du selv siger bestå af en rejecocktail.. dressingen kan du
blande af fedtfri thousand island, lidt ketchup, måske lidt tabasco og lidt
forskellige krydderier og citron.

Desserten .. her kan du lave chokoladebudding i en let og sukkerfri udgave..
Her er opskriften for 1 person:

2 1/2 dl mælk
1-2 tsk kakao (en god kakao, gerne Vahlrona, kan købes i Irma)
3 tsk maizena majsstivelse
SØD efter smag (sukkerfri sødestof i flydende form, kan fås bl.a. i Føtex
hvor den står sammen med andre sødetabletter.. det søder rigtig meget så
overdriv ikke.. men smag den endelig til.)
Evt. lidt vanille essens

Velbekomme!

Heidi

Fra : Camilla Maria Anders~

Dato : 11-11-03 23:07

"Puk" <powder@worldonline.dk> wrote in message
> [...]

> traditionelt. Rejecocktail er ikke udelukket, men den skal jo gerne være
> lidt let i det *S*. Men det kunne jo også være noget andet godt med

Prøv eventuelt at lave en anderledes rejecocktail og steg (kan sagtens gøres
uden eller med meget lidt fredstof) rejerne i lidt hvidløg og ingefær i
ganske kort tid og server dem lune med hvad der ellers indegår i en
rejecocktail... det smager rigtig godt

mvh.
Camilla

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-03 16:04

> [...]

> traditionelt. Rejecocktail er ikke udelukket, men den skal jo gerne være
> lidt let i det *S*. Men det kunne jo også være noget andet godt med

VARME REJE/HUMMERBRØD:

(2 Pers.)

2 Skiver groft brød
150 g. Rejer/hummerhaler
60 g. Cheasy smørreost (eller rejeost hvis man er i humør til flere
kalorier)
2 tsk. hakket dild
1 spsk. mælk
1 stivpisket æggehvide

Læg velafdryppede rejer/hummerhaler på brødet. Rør blødgjort Cheasy-ost op
med dild og mælk. Vend den stivpiskede hvide i osten. Fordel ostemassen over
hummerhalerne. Læg brødene midt i ovnen ved 225º i 10 min. til ostemassen er
gylden.
Tip: I stedet for Rejer/hummerhaler kan der bruges krabbekød eller
muslinger.
Brødet kan belægges med skinke, og dertil bruges skinkeost. Belægges der med
ristede champignoner benyttes der champignonost.

> [...]
*S*.
> Helt genialt ville det jo være med en let chokolademousse men findes den

APPELSINFROMAGE:

(2 pers)

1 æg
1 dl. letmælk
1 appelsin
2 tsk. revet appelsinskal
2 spsk. appelsinsaft
2 tsk. sukker (eller sødemiddel)
1 tsk. kartoffelmel
evt. 1 blad husblas

Del ægget. Vask appelsinen og skær den midt over. Af den ene halvdel rives 2
tsk. appelsinskal og presses 3 spsk. appelsinsaft. Den anden halvdel bruges
til pynt. Bland æggeblomme, mælk, appelsinsaft og appelsinskal i en gryde.
Rør kartoffelmelet i og varm det op under omrøring til det tykner (det må
IKKE koge) Rør evt. et udblødt, smeltet blad husblas i. Hæld det straks i en
skål til afkølning. Pisk æggehviden stiv og vend den i den kolde
appelsincreme. Fordel fromagen i to portionsglas og stil den koldt. Pynt
hver protion med en skive appelsin.

HUSK at bruge pasteuriseret æg for at undgå salmonella!

(1 portion indeholder 111 Kcal/465 KJ)

BOLLER MED MANDELCREME:

(16 boller)

1 spsk. smør
1 1/4 dl. lemælk
25 g. gær
4 spsk fromage frais
1/4 tsk. salt
1/2 tsk. kardemomme
2 spsk. sukker
200-250 g. hvedemel
1/2 sammenpisket æg

FYLD:
2 spsk. marcipan
Et par dråber mandelolie
1/2 dl. letmælk
1 1/2 piskefløde
1 tsk. flormelis

Smelt smørret og tilsæt mælken. Opløs gæren i dne lune væske og tilsæt
fromage frais, salt, kardemomme og sukker. Tilsæt det meste af melet og ælt
dejen smidig. Lad den hæve tildækket i 15 min. Form dejen til 16 boller og
sæt dem på en bageplade med bagepapir. Lad dem efterhæve i 30 min. Tænd
ovnen ved 250 grader. pensl med det sammenpiskede æg og bag bollerne midt i
ovenen i 5-7 min. Lad dem afkøle på en rist. Skær et lille låg af hver bolle
og grav lidt af krummen ud. Rør det sammen med revet marcipan, mandelolie og
mælk. Fordel fyldet i bollerne. Pisk fløden til skum og læg en lille skefuld
i hver bolle. Læg lågene på og frys med sigtet flormelis.

(1 bolle indeholder 126 Kcal/530 KJ)

Der findes mange lækre opskrifter mht. dessereter, det er bare med at tænke
kreativt og så ellers ikke overdrive portionerne. Håber du kan bruge lidt af
dette.

Mvh.
Heino