Andet multimedie
bentjuul 3670
Skærmproblem
Fra : enrico

Dato : 11-11-03 12:48

Hvad gør man???

Min skærm er kalibreret med den der Photocal sugekop.

Billederne er rødlige på skærmen.

Måler jeg en gråtone med Photoshop, er den snarere blålig - og
printene kommer blålige ud.

Dvs. jeg kan i Photoshop måle mig frem til et resultat, der ligner
printet, men skæmen er for rød.

Jeg kan jo gøre min skærm mere blå, men så bruger jeg ikke
kalibreringsværktøjet, og er på Herrens mark næste gang, jeg skal
justere skærm.

-enrico

(Hvad ville Madsen gøre????)

Fra : Thomas²°°³

Dato : 11-11-03 12:54

"enrico" <enricoool@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg kan jo gøre min skærm mere blå, men så bruger jeg ikke
> kalibreringsværktøjet, og er på Herrens mark næste gang, jeg skal

Det kunne lyde som om din sugekop-ting er defekt. Den burde måle det der
udsendes fra skærmen og justere profilen derefter. Hvor gammel er skærmen?
Den kan vel i teorien være brændt så meget ud, at den ikke kan kalibreres.
Hvis du ændrer skærmens farver manuelt, så forsvinder fidusen med din
kalibrator, så det er ikke nogen løsning. Prøv evt. at kalibrere en anden
skærm med din sugekop, og se om du får samme resultat. Hvis skærmen også der
bliver rød, så er det din sugekop det er galt med, hvis den skærm står som
skal, så kan det være din skærm der er defekt, men prøv evt. at kalibrere
den et par gange, det kan være den har fået hikke eller noget andet skidt
under din sidste kalibrering, så den røde farve har fået lidt ekstra styrke.

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : enrico

Dato : 11-11-03 13:48

On Tue, 11 Nov 2003 12:54:11 +0100, "Thomas²°°³" <flash4@it.invalid>
wrote:

> [...]
>under din sidste kalibrering, så den røde farve har fået lidt ekstra styrke.

Det lyder meget rigtigt, hvad du skriver, men vi er to, der bruger
samme Kalibreringsværktøj - og den har altid været konsekvent rød - og
målinger giver samme resultat hver gang.

Skærmen er en 1½ år gammel Sony Trinitron.

Jeg mener. jeg hæfter farveprofiler ved hele kæden af optagelser til
print.

Det er Windows XP-pro.

Men kæden hopper af et eller andent sted :)

-enrico

Fra : Thomas²°°³

Dato : 11-11-03 14:31

> Det lyder meget rigtigt, hvad du skriver, men vi er to, der bruger
> samme Kalibreringsværktøj - og den har altid været konsekvent rød - og
> målinger giver samme resultat hver gang.

Hvis den gør det på begge skærme, tyder det på en defekt på din sugekop
eller i softwaren dertil. Har du set om der er nogle opdateringer til
softwaren?

> Skærmen er en 1½ år gammel Sony Trinitron.

Den burde ikke være brændt ud endnu - der skulle gerne være mindst 1½ år
tilbage i den.

Fra : enrico

Dato : 11-11-03 16:10

On Tue, 11 Nov 2003 14:31:27 +0100, "Thomas²°°³" <flash4@it.invalid>
wrote:

>Hvis den gør det på begge skærme, tyder det på en defekt på din sugekop
>eller i softwaren dertil.

Begge skærme står forskelligt, men jeg tror jeg har fundet fejlen.

- - -

Inden der kalibreres sættes skærmen på max kontrast. Derefter
indstilles lysstyrken i 5 sorte felter. I dette step har jeg lavet
skærmen for mørk hver gang.

Jeg lod den stå lysere denne gang og justerede derefter alle Gain
kanpper ned til den rigtige luminance på 90.

Herefter blev skærmen neutral. Den grå bumd i Photoshop har altid haft
et rødligt skær og det skær er væk nu.

Dvs. det er de foudgående manuelle justeringer inden skærmudmålingen,
der er kikset tidligere.

Tak for interessen. Håber, det kan hjælpe andre.

-enrico

Fra : Thomas Madsen

Dato : 11-11-03 17:11

enrico skrev:

> Dvs. det er de foudgående manuelle justeringer inden skærmudmålingen,
> der er kikset tidligere.

Til det formål er PreCAL genial, men den følger måske slet ikke med i
pakken når det er PhotoCAL man sidder med? (Det er OptiCAL jeg bruger
og til den medfølger PreCAL).

PreCAL ser sådan her ud:
<http://www.computer-darkroom.com/photocal/precal.gif>.

Madsen.

Fra : enrico

Dato : 12-11-03 09:33

On Tue, 11 Nov 2003 17:10:43 +0100, Thomas Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Til det formål er PreCAL genial, men den følger måske slet ikke med i
>pakken når det er PhotoCAL man sidder med? (Det er OptiCAL jeg bruger
> [...]

Det ser interessant ud. Sådan een må jeg også have

-enrico