Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Raw -> behandling og konvertering
Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 11-11-03 10:19

Hej,

Jeg har netop taget dit første billeder i raw-formatet med min 10D'er. Men
kan man ikke få flere muligheder for indstilling end de som findes i Canons
egen: "FileViewerUtility"? - Her tænker jeg på et andet program, der måske
har flere muligheder end det medfølgende fra Canon?

Thomas Sinkbæk
www.sinkbaek.com

Fra : Michael Holm

Dato : 11-11-03 10:28

Du kan prøve CaptureOne http://www.phaseone.com/ - Forøvrigt et
danskproduceret software. Gratis 30dages download på deres website.

Photoshop CS (Photoshop 8) importeren er også fed.

--Michael

Fra : Thomas Sinkbæk

Dato : 11-11-03 11:48

Lige et tillægsspørgsmål - når I gemmer fra raw - er det bedste
arkiv-materiale så 8- eller 16-bit .Tif?

Fra : Thomas Corell

Dato : 11-11-03 12:46

Thomas Sinkbæk wrote:

> Lige et tillægsspørgsmål - når I gemmer fra raw - er det bedste
> arkiv-materiale så 8- eller 16-bit .Tif?

De fleste ccd'er har en farve-opløsning på mere end 8 bit. Så et
generelt svar kunne være:

- raw->tiff(8bit) du mister højst sandsynligt farvedybde
- raw->tiff(16bit) det er usandsynligt at du mister farvedybde

Om du kan "tåle" at miste farvedybde afhænger af hvad du efterfølgende
skal bruge billederne til.

--
Don't waste space

Fra : Holme Botilbud

Dato : 11-11-03 17:07

> [...]
> egen: "FileViewerUtility"? - Her tænker jeg på et andet program, der måske
> har flere muligheder end det medfølgende fra Canon?

Prøv på google at lede efter BreezeBrowser, det er et program, der er
udviklet specielt til Canonbrugere og kan gøre de samme ting, som Canons
medfølgende ZoomBrowserEX, plus en del andre. Læs mere om det på en fotoside
lavet af Jesper Haun. Han er amatørfotograf og Canon "nørd". På hans
hjemmeside står der rigtig mange oplysninger om software og nyt om
digitalkameraer: http://haun.dk .

Husk også, at IrfanView (gratis program til at åbne og behandle billeder
med) kan læse RAW formatet og iøvrigt også konvertere og ændre billedernes
størrelse og kvalitet.

Edvard

> --
> Med venlig hilsen