Pal og ntsc
Fra : MP Jakobsen

Dato : 11-11-03 00:20

Gør det en forskel om den film jeg køber på DVD er PAL eller NTSC når min
DVD er kodefri?

MP

Fra : Jens Thomsen

Dato : 11-11-03 00:38

MP Jakobsen" <"mpej[slet_dette] wrote:
> Gør det en forskel om den film jeg køber på DVD er PAL eller NTSC når
> min DVD er kodefri?

Ja. Det har ikke rigtigt noget med hinanden at gøre. PAL og NTSC er
tv-formater. Vi anvender PAL i Danmark. NTSC anvendes bl.a. i USA og Japan.
Hvis du skal kunne se en NTSC dvd herhjemme, så skal du - udover at have en
afspiller, der kan klare den korrekte regionskode - også være i stand til at
vise formatet. Dvs. at enten skal de fjernsyn være multinorm/ multistandart
og kunne vise både PAL og NTSC, eller også skal din dvd være i stand til at
konvertere signalet fra skiven til PAL. Du får brug for at tjekke manualerne
til apparaterne. For en god ordens skyld, så bør jeg dog nævne, at de fleste
nyere fjernsyn er i stand til at vise alle formater. Ligeledes er
hovedparten af europæiske dvd-afspillere i stand til at konvertere mellem
formater. Der er altså en god chance.

MVH
Jens

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 11-11-03 01:49

"Jens Thomsen" <virker@ikke.dk> wrote in message

> [...]
> nyere fjernsyn er i stand til at vise alle formater. Ligeledes er
> hovedparten af europæiske dvd-afspillere i stand til at konvertere mellem

Der er ikke mange afspillere, der kan konvertere NTSC til rigtig PAL. De
laver i stedet for det, der kaldes PAL60, hvor billedet bliver konverteret
til PAL, men hvor der stadig vises 30 (60 halve) billeder/sek som NTSC. De
fleste fjernsyn kan dog godt vise PAL60, men tjek det nu for en sikkerheds
skyld.

> Der er altså en god chance.

Jeps.

mvh Frank

Fra : MP Jakobsen

Dato : 11-11-03 10:13

On Tue, 11 Nov 2003 01:49:12 +0100, Frank K. Jensen wrote:

> [...]
> fleste fjernsyn kan dog godt vise PAL60, men tjek det nu for en sikkerheds

Tak til begge for de hurtige svar!