pas på min server
Fra : Flemming Jakobsen

Dato : 10-11-03 23:55

Hejsa.

Nu vil jeg gerne holde min server så sikker som mulig.
kan man få et program der kan se om der skulle være en eller anden computer
der står og scanner min ip ?

Flemming Jakobsen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 11-11-03 08:46

In article <bop514$7r5$1@news.cybercity.dk>, Flemming Jakobsen wrote:
> Hejsa.

Hejsa Flemming

> Nu vil jeg gerne holde min server så sikker som mulig.
> kan man få et program der kan se om der skulle være en eller anden computer
> der står og scanner min ip ?

Hvad med at bruge tiden på noget mere fornuftigt, hvis den
skal være så sikker som muligt?

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 11-11-03 11:07

"Christian E. Lysel" <news.sunsite.dk@spindelnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad med at bruge tiden på noget mere fornuftigt, hvis den
> skal være så sikker som muligt?

Hvad så med at svare noget mere fornuftigt når nu du skal svare?

Kom da evt. med forslag til hvad noget mere fornuftigt kunne være??

Rinnie

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 12-11-03 00:11

In article <boqcfj$2djn$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk>, Rinnie Ilsøe wrote:
> Hvad så med at svare noget mere fornuftigt når nu du skal svare?

Du mener det ikke er fornuftigt, fordi jeg ikke kommer med forslag?

> Kom da evt. med forslag til hvad noget mere fornuftigt kunne være??

Jeg ved ikke hvilke tiltag han har fortaget.

Men man kan da starte med at læse de forskellige artikler i denne
gruppe og gruppens FAQ!

Fra : Christian Andersen

Dato : 12-11-03 00:25

Christian E. Lysel wrote:

> Men man kan da starte med at læse de forskellige artikler i denne
> gruppe og gruppens FAQ!

Så kunne du eventuelt have henvist til de løsningsmuligheder i dit svar?

Der er jo ingen grund til at være arrogant bare fordi man kan.

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Platte Povl

Dato : 06-12-03 13:06

Christian E. Lysel wrote:

> Du mener det ikke er fornuftigt, fordi jeg ikke kommer med forslag?

> Jeg ved ikke hvilke tiltag han har fortaget.
>
> Men man kan da starte med at læse de forskellige artikler i denne
> gruppe og gruppens FAQ!

dumme dig, ti stille.

Fra : Martin Kofoed

Dato : 12-11-03 08:29

On Tuesday 11 November 2003 08:45, Christian E. Lysel wrote:

> Hvad med at bruge tiden på noget mere fornuftigt, hvis den
> skal være så sikker som muligt?

Står der ikke noget i en eller anden netikette om arrogante, bedrevidende
svar? Gør dog ligesom Alex H i stedet: Link til FAQ'en. Det er ca. en
faktor tusind mere udbytterigt end ovenstående. (hmm .. 1000 * 0 = .. Ups
)

--
Martin Kofoed

Fra : Alex Holst

Dato : 11-11-03 13:42

Flemming Jakobsen <fj@flexx.dkfjerndette> wrote:
> Nu vil jeg gerne holde min server så sikker som mulig.

Beundringsvaerdigt, men ikke saerlig realistisk.

http://a.area51.dk/sikkerhed/

Fra : Niels Callesøe

Dato : 11-11-03 14:20

Flemming Jakobsen wrote in <news:bop514$7r5$1@news.cybercity.dk>:

> kan man få et program der kan se om der skulle være en eller anden
> computer der står og scanner min ip ?

Det tør jeg godt love dig, at det er der. Jeg tror ikke der er noget
addresserum tilbage der ikke "regelmæssigt" scannes for såbarheder,
åbne porte, etc.

Eksempelvis åbnede jeg for første gang nogensinde port 25 i min router
forleden, og inden for et par dage havde jeg besøg af mindst 10 unikke
maskiner, på den port alene (enkelte af dem over 1000 gange hver). Det
"sjove" er, at ikke en eneste af dem har gjort et reelt forsøg på at
sende post.

--
Niels Callesøe - nørd light @work

Endnu en grund til at have skæg: http://www.boycottgillette.com/

Fra : Kasper Dupont

Dato : 11-11-03 14:56

"Niels Callesøe" wrote:

> Det
> "sjove" er, at ikke en eneste af dem har gjort et reelt forsøg på at
> sende post.

Bare rolig, de skal også nok komme.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Niels Callesøe

Dato : 11-11-03 15:15

Kasper Dupont wrote in <news:3FB0EA53.8CBDCE8A@daimi.au.dk>:

> Bare rolig, de skal også nok komme.

Det går jeg også stærkt ud fra. Hvilket da også er grunden til at det
første jeg gjorde efter at have konstateret at "ting virkede" var at få
ORDB til at teste min postfix.

Men det undrer mig stadig hvad pointen skulle være i at forbinde til
min maskine, måske læse banneret, og så i øvrigt smide forbindelsen
igen. 3000 gange. And counting.

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 11-11-03 18:33

"Niels Callesøe" <pfy@nntp.dk> wrote:

>Men det undrer mig stadig hvad pointen skulle være i at forbinde til
>min maskine, måske læse banneret, og så i øvrigt smide forbindelsen
>igen. 3000 gange. And counting.

Måske lige konstatere at den MTA du kører, ikke er den type som de kan
udnytte et sikkerhedshul i? Men 3000 gange er unægtelig mange.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Platte Povl

Dato : 06-12-03 13:30

Flemming Jakobsen wrote:
> [...]
>
> Nu vil jeg gerne holde min server så sikker som mulig.
> kan man få et program der kan se om der skulle være en eller anden computer

http://blackice.iss.net/product_pc_protection.php
denne firewall er ikke decideret en server-firewall, men du kan lave et
godt, restriktivt filter med den. og den logger, så du kan klage over
evt. snushaner til abuse@isp.
brug et par timer på at lære den at kende hvis du køber den, den er god.
http://blackice.iss.net/product_server_protection.php
denne her er lidt smådyr, men er sikkert det du vil få mest ud af..

bedste idé er at være proaktiv og lære dit operativsystem at kende,
hvilke ting i systemet der evt. er sårbare og så arbejde fra _det_
udgangspunkt. jeg ( på en privat adsl-linie ) bliver hele tiden scannet
for alle mulige ting, men medmindre der er tale om et egentligt angreb (
det er der aldrig ), og ikke et automatiseret program der bare scanner
efter sårbare maskiner på nettet brokker jeg mig ikke til isp'en.

har du en gammel pc ( 'circa' en pentium-75/16mb ram/2 netkort ) kan du
overveje en hardware firewall, der under alle omstændigheder er den
bedste løsning mht. netsikkerhed.. jeg ville skyde på at du kan sætte en
god firewall op, og lære den at kende, på ~10 timer on/off.

http://www.deadly.org/article.php3?sid=20031123185936

koster kun tid og strøm.