/ Forside / Interesser / Fritid / Foto / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Foto
#NavnPoint
dova 15981
Klaudi 7333
refi 7267
o.v.n. 6442
IBM760 5420
severino 3705
emesen 3101
bentjuul 3076
Teil 3020
10  Nordsted1 2955
?: Hvilket kamera skal jeg vælge ?
Fra : Michael Svarre Hanse~


Dato : 10-11-03 18:40

Hej
Jeg skal købe et nyt digital kamera og ved ikke rigtigt, hvad jeg skal vælge
Baggrund:

Jeg har et Minolta spejlrefleks 700xi med div. linser. som jeg enten
beholder eller sælger i bytte.

Jeg skal bruge et "dagligdagskamera" til de hurtige billeder i dagligdagen
med børn etc.
Jeg er vant til god kvalitet. Det skal kunne lave forstørrelser i A4,
Farvebalancen skal være i orden samt lagring/autofokus skal være fornuftigt
hurtig.

Jeg har tænkt på
Pentax Espio 550 (5M) 5500,-
Sony CyberShot P92 (5M) 4000,-
Pentax Espio S (4M) 4000,-
Canon Ixus 400 (4M) 4500,-
Olympus mju 400 4000,-

Har HP 735 eller 935 noget at gøre i selskabet?
Andre ?

Hvad kan I anbefale? Er der nogen, som har praktisk erfaring med
ovenstående?
Jeg har ikke taget stilling/har forkærlighed for nogle af dem?

Hilsen Michael




 
 
rosenauer.dk (10-11-2003)
Kommentar
Fra : rosenauer.dk


Dato : 10-11-03 20:16

Hej Michael!

Jeg kan kun sige at jeg har meget gode erfaringer med Ixus 400. Det er
kompakt og tager forrygende billeder, samtidig med at man altid kan have det
i jakkelommen/baglommen. Kameraet virker utrolig robust, men fejler ikke
noget selvom det er blevet udsat for lidt af hvert. Jeg har envidere brugt
det seriøst til dykning v.hj.a. et Canon WDP800 undervandshus. Generelt
synes jeg Ixus 400 tager nogle forrygende billeder (se http://rosenauer.dk
for samples - dog en smule resized (direkte links nedenfor)).

En anden god ting ved Canons kameraer er at de benytter Compact Flash, der
megabyte-mæssigt, mig bekendt, er det billigste medie. Eksempelvis langt
billigere end Sony's memorystick.

http://rosenauer.dk/photography.php?gallery=Nature/Islands (dagslys)
http://rosenauer.dk/photography.php?gallery=Music/Kashmir/20030419%20-%20Live%20in%20Vega,%20Copenhagen
(svag belysning)
http://rosenauer.dk/photography.php?gallery=Nature/Sunsets%20and%20sunrises&picture=15&filters=t#pic
(modlys, solnedgang)
http://rosenauer.dk/photography.php?gallery=Diving (dykning)


Derudover kan jeg kun anbefale dig at læse på http://www.steves-digicams.com
for anmældelser. Han er så vidt vides upartisk og ganske
professionel/saglig.

Med venlig hilsen

Martin Rosenauer
http://rosenauer.dk



"Michael Svarre Hansen" <micmac01@mail.dk.nospam> wrote in message
news:booigl$6fk$1@sunsite.dk...
> Hej
> Jeg skal købe et nyt digital kamera og ved ikke rigtigt, hvad jeg skal
vælge
> Baggrund:
>
> Jeg har et Minolta spejlrefleks 700xi med div. linser. som jeg enten
> beholder eller sælger i bytte.
>
> Jeg skal bruge et "dagligdagskamera" til de hurtige billeder i dagligdagen
> med børn etc.
> Jeg er vant til god kvalitet. Det skal kunne lave forstørrelser i A4,
> Farvebalancen skal være i orden samt lagring/autofokus skal være
fornuftigt
> hurtig.
>
> Jeg har tænkt på
> Pentax Espio 550 (5M) 5500,-
> Sony CyberShot P92 (5M) 4000,-
> Pentax Espio S (4M) 4000,-
> Canon Ixus 400 (4M) 4500,-
> Olympus mju 400 4000,-
>
> Har HP 735 eller 935 noget at gøre i selskabet?
> Andre ?
>
> Hvad kan I anbefale? Er der nogen, som har praktisk erfaring med
> ovenstående?
> Jeg har ikke taget stilling/har forkærlighed for nogle af dem?
>
> Hilsen Michael
>
>
>



Coach [4130] (10-11-2003)
Kommentar
Fra : Coach [4130]


Dato : 10-11-03 21:06

> Jeg har tænkt på
> Pentax Espio 550 (5M) 5500,-
> Sony CyberShot P92 (5M) 4000,-
> Pentax Espio S (4M) 4000,-
> Canon Ixus 400 (4M) 4500,-
> Olympus mju 400 4000,-

> Hilsen Michael


Hvis du vælger Sony'en så køb Sony Cybershot DSC-P10 istedet for ....P92.

Det er både billigere, men også bedre. Har rigtig alu kasse (ikke
plastic/metal som P92)
Den har også flere features end P92.

Prisen ligger iøjeblikket omkring de 3400,- for P10'eren.

mvh
Bri@n







nyrup (10-11-2003)
Kommentar
Fra : nyrup


Dato : 10-11-03 21:34

Det er kun dig selv der kan svare på dit spørgsmål.
Gør det ud fra hvilke behov du har i forhold til hvad de enkelte kameraer
kan! -
Selv har jeg lige købt et IXUS 400. Det var primært pga. design og
størrelse. Jeg savner muligheden for blændeprioritet/lukkerprioritet, men
man kan jo ikke få alt som der også stod i en anmeldelse af kameraet. Til
gengæld vil jeg gerne reklamere for dens auto-rotation. Den registrerer selv
om det er landskabs- eller portræt- format! DET er smart! - Så slipper man
for at sidde og rotere billederne manuelt; noget som jeg tidligere var meget
træt af. - Ellers er jeg ret sikker på at billedkvaliteten er god ved
samtlige kameraer. De ser givet vis ikke ens ud (billederne som de tager)
men det vil jo være en smagssag hvad man synes bedst om.
Når man har IXUS i hånden føler man at der er tale om et gennemtænkt kamera
i design, udførelse og materialer. Noget ud over "legetøjsstadiet", som
plast-kameraerne godt kan bære præg af... Men de kan nu sagtens tage
billeder... selv Medion...
mvh,
Lars-Peder.
PS. Behold dit spejlrefleks!!! Put en film i det og brug det!



Aragorn Elessar (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Aragorn Elessar


Dato : 11-11-03 00:29


"Michael Svarre Hansen" <micmac01@mail.dk.nospam> wrote in message
news:booigl$6fk$1@sunsite.dk...
> Hej
> Jeg skal købe et nyt digital kamera og ved ikke rigtigt, hvad jeg skal
vælge
> Baggrund:
>
> Jeg har et Minolta spejlrefleks 700xi med div. linser. som jeg enten
> beholder eller sælger i bytte.
-snippe-
> Hilsen Michael

======

Hej Michael.

Behold for himlens skyld dit spejlrefleks!

Mange digitalkameraer tager udmærkede billeder, men der er stor
kvalitetsforskel (- synes jeg...) på billeder taget med digicam, og billeder
taget med et spejlreflekskamera.

Til hverdag bruger jeg mest digicammet - det fylder ikke noget, vejer ikke
det store, og så er det hurtigt klar til brug, men:
Skal jeg tage billeder der holder i årevis, og som jeg kan få lavet nye
kopier af uden det store kvalitetstab, bliver den go'e gamle spejlrefleks
hevet frem.

Digitalkameraet har også sine bagdele (- alt efter mærke/model), f.eks. ved
en god solid zoom/fiskeøje/makrolinse - der skal man vist op i de højere
prisklasser på digitalkameraer, før man kan få noget fornuftigt tilbehør til
kameraet.

Så, jo, jeg er hamrende glad for digicammet (Ricoh RDC-7) til hverdagsbrug
og de hurtige ferie- og familiebilleder, men skal der laves kvalitet, skal
man have fat i spejlrefleksen.

Bare mine tanker på det område.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
================
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
================




Renate Jacobsen (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Renate Jacobsen


Dato : 11-11-03 06:51


"Aragorn Elessar" <Aragorn@welles.invalid> skrev i en meddelelse
news:3fb0200f$0$9813$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
<snip>
> Til hverdag bruger jeg mest digicammet - det fylder ikke noget, vejer ikke
> det store, og så er det hurtigt klar til brug, men:
> Skal jeg tage billeder der holder i årevis, og som jeg kan få lavet nye
> kopier af uden det store kvalitetstab, bliver den go'e gamle spejlrefleks
> hevet frem.
<snip>

Hej Aragorn,

Den påstand kunne jeg da godt tænke mig uddybet?
Hvorfor skulle man få kvalitetstab på "nye kopier" af billeder taget med
digitalkamera?
Det får man da kun, hvis man er en "skovl", og åbner en original i et
billedbehandlingprogram.

Mvh. Renate



Aragorn Elessar (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Aragorn Elessar


Dato : 11-11-03 08:36


"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message
news:3fb078da$0$95043$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
-sakse-
> Hej Aragorn,
>
> Den påstand kunne jeg da godt tænke mig uddybet?
> Hvorfor skulle man få kvalitetstab på "nye kopier" af billeder taget med
> digitalkamera?
> Det får man da kun, hvis man er en "skovl", og åbner en original i et
> billedbehandlingprogram.
>
> Mvh. Renate
¨
======

Hej Renate.

Tjah, skal man have et billede at arbejde med, bliver man sgu da nødt til at
starte et sted? ;oD

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
================
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
================



Renate Jacobsen (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Renate Jacobsen


Dato : 11-11-03 11:41


"Aragorn Elessar" <Aragorn@welles.invalid> skrev i en meddelelse
news:3fb09214$0$9741$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message
> news:3fb078da$0$95043$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> -sakse-
> > Hej Aragorn,
> >
> > Den påstand kunne jeg da godt tænke mig uddybet?
> > Hvorfor skulle man få kvalitetstab på "nye kopier" af billeder taget med
> > digitalkamera?
> > Det får man da kun, hvis man er en "skovl", og åbner en original i et
> > billedbehandlingprogram.
> >
> > Mvh. Renate
> ¨
> ======
>
> Hej Renate.
>
> Tjah, skal man have et billede at arbejde med, bliver man sgu da nødt til
at
> starte et sted? ;oD
>
> Venlig hilsen
>
> Aragorn_DK

Hej Igen,

Ja - Stedet kunne f.eks. være stifinderen...

/Renate



Aragorn Elessar (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Aragorn Elessar


Dato : 11-11-03 18:13


"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message
news:3fb0bcdb$0$95111$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
-sakse-
> > ======
> >
> > Hej Renate.
> >
> > Tjah, skal man have et billede at arbejde med, bliver man sgu da nødt
til
> at
> > starte et sted? ;oD
> >
> > Venlig hilsen
> >
> > Aragorn_DK
>
> Hej Igen,
>
> Ja - Stedet kunne f.eks. være stifinderen...
>
> /Renate

Hvad hulen er en stifinder???

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
================
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
================



Allan Olesen (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 11-11-03 20:25

"Aragorn Elessar" <Aragorn@welles.invalid> wrote:

>Tjah, skal man have et billede at arbejde med, bliver man sgu da nødt til at
>starte et sted? ;oD

Du snakker sort. Forsoeger du at fortaelle, at man efter din
mening er noedt til at oedelaegge en billedfil for at faa et
print af billedet?


--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Aragorn Elessar (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Aragorn Elessar


Dato : 11-11-03 22:31


"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message
news:3fb1379c$0$95004$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Aragorn Elessar" <Aragorn@welles.invalid> wrote:
>
> >Tjah, skal man have et billede at arbejde med, bliver man sgu da nødt til
at
> >starte et sted? ;oD
>
> Du snakker sort. Forsoeger du at fortaelle, at man efter din
> mening er noedt til at oedelaegge en billedfil for at faa et
> print af billedet?
>
>
> --
> Allan Olesen, Lunderskov.

Hej Allan.

Nej, det jeg prøver at forklare, er at man da bliver nødt til at tage fat i
den originale billedfil for at kunne lave en kopi man kan arbejde ud fra.
Ikke andet, såmænd.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
================
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
================



Allan Olesen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 12-11-03 06:23

"Aragorn Elessar" <Aragorn@welles.invalid> wrote:

>Nej, det jeg prøver at forklare, er at man da bliver nødt til at tage fat i
>den originale billedfil for at kunne lave en kopi man kan arbejde ud fra.
>Ikke andet, såmænd.

Hvor kommer forringelsen saa ind?


--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Aragorn Elessar (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Aragorn Elessar


Dato : 12-11-03 15:37

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message
news:3fb1c3cf$0$95019$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Aragorn Elessar" <Aragorn@welles.invalid> wrote:
>
> >Nej, det jeg prøver at forklare, er at man da bliver nødt til at tage fat
i
> >den originale billedfil for at kunne lave en kopi man kan arbejde ud fra.
> >Ikke andet, såmænd.
>
> Hvor kommer forringelsen saa ind?
>
>
> --
> Allan Olesen, Lunderskov.

Kommer den ikke ind der, hvor man allerede tager fat i selve
originalbilledet, eller har jeg misforstået et eller andet?

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
================
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
================



Allan Olesen (12-11-2003)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 12-11-03 17:06

"Aragorn Elessar" <Aragorn@welles.invalid> wrote:

>Kommer den ikke ind der, hvor man allerede tager fat i selve
>originalbilledet, eller har jeg misforstået et eller andet?

Hvorfor skulle man forringe den origale billedfil ved at "tage
fat i den"?

Beklager, men jeg fatter ikke, hvor du vil hen, og at doemme
efter de andre kommentarer i traaden, er jeg vist ikke alene.


--
Allan Olesen, Lunderskov.
Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Roald Skødt Poulsen (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Roald Skødt Poulsen


Dato : 11-11-03 17:02

> Canon Ixus 400 (4M) 4500,-

Jeg har selv lige købt dette kamera, og det koster nu kun 3500 kr, hvis man
kigger lidt omkring.

hygge



Michael Svarre Hanse~ (11-11-2003)
Kommentar
Fra : Michael Svarre Hanse~


Dato : 11-11-03 20:03

Og du er tilfreds???

Hvad med skarphed, farver, betjeningshastighed etc?

HIlsen Michael


"Roald Skødt Poulsen" <roald_no_spam_@dueholm.cc> skrev i en meddelelse
news:bor1al$2uch$1@news.cybercity.dk...
> > Canon Ixus 400 (4M) 4500,-
>
> Jeg har selv lige købt dette kamera, og det koster nu kun 3500 kr, hvis
man
> kigger lidt omkring.
>
> hygge
>
>



nyrup (12-11-2003)
Kommentar
Fra : nyrup


Dato : 12-11-03 00:26

Ja, det fik jeg ikke med i mit indlæg...
IXUS 400 er HURTIG! - Hurtigt klar ved power-up. Næsten ingen forsinkelse
fra man trykker på knappen til billedet er taget! Det er næsten som at
fotografere med et 35 mm kamera. (Det er ellers en af fordelene med
filmkameraerne, specielt SLR og de gamle målsøgerkameraer uden AF, de er
hurtige!)
Men IXUS 400 klarer sig fint i sammenligningen.
mvh,
Lars-Peder

"Michael Svarre Hansen" <micmac39@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3fb13254$0$27422$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Og du er tilfreds???
>
> Hvad med skarphed, farver, betjeningshastighed etc?
>
> HIlsen Michael
>
>
> "Roald Skødt Poulsen" <roald_no_spam_@dueholm.cc> skrev i en meddelelse
> news:bor1al$2uch$1@news.cybercity.dk...
> > > Canon Ixus 400 (4M) 4500,-
> >
> > Jeg har selv lige købt dette kamera, og det koster nu kun 3500 kr, hvis
> man
> > kigger lidt omkring.
> >
> > hygge
> >
> >
>
>



Michael Svarre Hanse~ (13-11-2003)
Kommentar
Fra : Michael Svarre Hanse~


Dato : 13-11-03 22:37

Jeg har valgt at beholde mit Minolta Dynax 700i, men jeg er stadig i tvivl
om de digtale kamera.
(men om nogen reelt kan hjælpe er jeg lidt i tvivl om)

Som en skrev, så tager alle kameraerne helt sikkert gode billeder, men de er
sikkert ikke ens. De sætter vel alle et fingeraftryk på billedet.
Jeg søger nok et, hvor helhedsindtrykket er farve og lysægte - (ikke for
"mørkt" eller "blåt" (hvis I forstår hvad jeg mener) Men det kræver nok, at
der er nogen, som kender til flere af de omtalte kamera'er

Jeg regner med at købe fra nettet. Hvilket sted kan I anbefale?

Hilsen Michael




"Michael Svarre Hansen" <micmac01@mail.dk.nospam> skrev i en meddelelse
news:booigl$6fk$1@sunsite.dk...
> Hej
> Jeg skal købe et nyt digital kamera og ved ikke rigtigt, hvad jeg skal
vælge
> Baggrund:
>
> Jeg har et Minolta spejlrefleks 700xi med div. linser. som jeg enten
> beholder eller sælger i bytte.
>
> Jeg skal bruge et "dagligdagskamera" til de hurtige billeder i dagligdagen
> med børn etc.
> Jeg er vant til god kvalitet. Det skal kunne lave forstørrelser i A4,
> Farvebalancen skal være i orden samt lagring/autofokus skal være
fornuftigt
> hurtig.
>
> Jeg har tænkt på
> Pentax Espio 550 (5M) 5500,-
> Sony CyberShot P92 (5M) 4000,-
> Pentax Espio S (4M) 4000,-
> Canon Ixus 400 (4M) 4500,-
> Olympus mju 400 4000,-
>
> Har HP 735 eller 935 noget at gøre i selskabet?
> Andre ?
>
> Hvad kan I anbefale? Er der nogen, som har praktisk erfaring med
> ovenstående?
> Jeg har ikke taget stilling/har forkærlighed for nogle af dem?
>
> Hilsen Michael
>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408893
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste