Glasfiber?
Fra : PeterL

Dato : 10-11-03 15:58

Er der nogen der kender nogen hjemmesider med råd og vejledning eller
lignende til reparation og maling af glasfiber (kåbedele)
Det skal du bruge
Her kan du få det
Så meget koster det
Sådan gør man
Sådan skal du ikke gøre
etc.

-PeterL

Fra : Janus

Dato : 10-11-03 18:54

Og du er sikker på at det er glasfiber din kåbe er lavet af? de fleste
kåbedele er lavet af plastik og her skal du bruge flydende polyester og
fibervæv. Glasfiber dele er typisk eftermonterede og som regel til ræs.

vh. Janus

Fra : PeterL

Dato : 10-11-03 19:09

Det er højst sandsynligt plastik, nu du siger det, og hvis du har nogle tips
i den retning så må du endelig ikke være genert

-PeterL.

Fra : Mureren

Dato : 10-11-03 19:23

> [...]
> kåbedele er lavet af plastik og her skal du bruge flydende polyester og
> fibervæv. Glasfiber dele er typisk eftermonterede og som regel til ræs.

Hmm. jeg ku' godt bruge en "how-to" med glasfiber...hvis du altså kender
sådan en side.

Mvh
Mureren
(med alt for meget smadret glasfiber

Fra : Janus

Dato : 10-11-03 19:53

I skal da bare følge brugsanvisningen på de respektive reparationskit som
kan købes i ethvert byggemarked. Jeg har kun prøvet at lege med polyester,
og ved at man både kan få det som sæt (dyrt) eller købe det hver for sig.
Man skal have polyester + en hærder + fibermåtte (typisk glasfiber) og en
aldeles god udluftning. Gør det helst udenfor eller under en udsuger,
polyester er meget giftig. om man køber det som kit eller hver-for-sig
følger der en brugsanvisning med, der er værd at følge.

mvh

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-11-03 12:35

"Mureren" <mureren_tag_det_væk_@mail.tele.dk> wrote in message

> Hmm. jeg ku' godt bruge en "how-to" med glasfiber...hvis du altså kender
> sådan en side.

Prøv at søge på noget "gør-det-selv-båd-agtigt" noget - de kan det kram med
fiber og gelcoat. Eller meld dig ind i en kajakklub, så kan du få al den
træning du lyster

Torben

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 11-11-03 15:35

> [...]
> Er der nogen der kender nogen hjemmesider med råd og vejledning eller
> lignende til reparation og maling af glasfiber (kåbedele)

Hej Peter

Jeg arbejdede sidst for en 3 år siden med glasfiber og købte det da ude på
på Amager på en sidevej til Holmbladsgade, måske Chr. Svendsens gade. På
modsatte side af gaden, overfor forretningen, ligger der et værksted hvor
fyren
arbejder noget af dagen.

Jeg havde allerede da jeg var 17 år startet på glasfiber, da lidt på en
speedbåd
jeg havde bygget. I 1972/73 lavede jeg en racerkåbe til min BMW R69S,
helt i stil med MV Augusta eminente kåber på racerne; altså
strømningsmæssigt.
En kåbe viderebygget fra en meget spartansk en fundet i kælderen under
Gøstas
forretning, for 75 kr. Til BMWén lavede jeg 2 sadler og bagskærme, og
reparerede en købt kasseret glasfiber benzintank. Og til senere HondaCB 750,
forskærm, bagskærm og saddel, for at lette den.

Der på Amager var (er) priserne meget lave ca. 20 kr. for 1 meter
glasfibermåtte,
som jo vejer 300 eller 350 gram normalt og er i enten flettet eller ikke
flettet;
men det er jo næsten kun ikke flettet (af den gængse slags) der bruges da vi
jo altid har 3 dimensionale emner. Og cirka samme pris for polyesteren pr. 1
kg.
Men der bruges jo desuden hærder, slipmiddel og evt. farve.

Der findes sikkert mange bøger om glasfiber, men hvis du ikke ved hvad du
skal
søge efter er der f.eks. HPBooks "Fiberglass & Composite Materials, an
enthusiast´s
guide to high performance non-metallic materials for automotive racing and
marine use".

Men glasfiberarbejder er et stort arbejde, når man først skal lave model til
at lave en
støbeform på og derefter støbe i den. Jeg lavede tegninger til flere ting
som f.eks. skærmene
og brugte da blød og hård masonit som skruede og limede sammen i lag ovenpå
hinanden.
Den hårde masonit er mørkere end den bløde, så derfor havde jeg bagefter de
hårde
lag som streger mellem de bløde lag, som bagefter kunne bruge under
filingen/fræsningen
af "blokken" til at bedre iagttage figuren. Og for f.eks. skærme og sadler
kontrollere
at de 2 sider blev spejlbilleder af hinanden.

Mvh. Gert Thorgersen