Skærme
Fijala 3554
Dell UltraSharp 2001FP review
Fra : Lars Krag

Dato : 10-11-03 10:07

Så er det nye LG-Philips 20.1" 16ms S-IPS panel tilsyneladende
kommet på markedet. Anandtech har set på Dell skærmen her:
http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1918

De virker begejstrede. Men os der har forgængeren (panelet) er
vel egentligt ikke overraskede over den reaktion :)

/Lars

Fra : Dr.Ralph

Dato : 10-11-03 16:15

> [...]
>
> De virker begejstrede. Men os der har forgængeren (panelet) er
> vel egentligt ikke overraskede over den reaktion :)

Nej - min 2000FP kører stadig derudad :)

Men vil nok skifte den ud med 2001FP, medmindre andet viser, der er et
bedre alternativ.

Kan bedre lide 2001FP's design end Nec's meget mere kantede design på deres
2080 serie.

Lidt ærgeligt med de 5 døde pixels på anmelderskærmen - men det var jo en
beta skærm og Dell lover, at der vil være nul fejl på den egentlige færdige
model - har da heller ikke hørt om klager over 2000FP i den retning.

Fedt at den kan zoome ind og ud - nu kan man virkelig spille spil i
1024X768 UDEN at skulle lave pixel interpolering - glæder mig meget til
dette. Nu overvejer jeg pludselig en 17"-19" TFT reserve skærm, der IKKE
behøver have gode evner i spil, da jeg nu pludselig er i en situation, hvor
min 2001FP vil kunne klare spil opgaverne bedre end nogen anden TFT skærm
på markedet - uanset opløsning.

Så min reserve skærm skal nu KUN bruges til at vie still billeder, tekst,
internetsider og anden information - noget en MVA/PVA skærm sagtens vil
kunne klare.
Så tror jeg går efter en kombination af design, kvalitet og pris, når jeg
vælger min reserve TFT skærm.

Det kunne være ultimativt fedt med 2 stk. Dell 2001FP - men desværre står
den jo elendigt med VGA tilslutning, og der findes ikke spil kapable
grafikkort med 2 stk. DVI indgange på markedet.

Den dårlige auto kalibrering burde ikke findes i den endelige model, Dell
sender ud snart - det er sgu' for ringe :)

Er lidt bekymrede for de mange huller i bagsiden af skærmen, der skal gøre,
at varmen lettere trænger ud - det gør at støv lettere trænger ind :(

Men ellers er den sgu' da flot designet -. mener den slår Vp201s/b
designmæssigt - at den så også får 2 USB 2.0 stik smart placeret i den ene
side af skærmen lige til at bruge er da yderligere smart - den vil så også
få 2 stk. USB 2.0 yderligere på bagsiden.

Men Dell skal lige have de 2-3 småfejl rettet inden den sndes ud - så har
de her en vinder, der bliver svær at slå.
Men både Nec, Viewsonic vil jo også komme ud med skærme med samme panel -
men bliver de ligeså veldesignede og praktisk indrettet...tvivler derpå !

Underligt at LG philips panelet der bruges I Dell 2001FP er opgivet til en
500:1 kontrast på LGPhilips siden, men kun til 400:1 på Dell's side ?

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Ledderlappan

Dato : 10-11-03 16:45

Jeg jeg den eneste der bliver en andelse irriteret over at de mener at 192t
er dell's 2001fp nærmeste konkurrent. I think not ;)

Fra : Lars Krag

Dato : 10-11-03 20:12

"Ledderlappan" skrev i en meddelelse ...

> Jeg jeg den eneste der bliver en andelse irriteret over at de mener at 192t
> er dell's 2001fp nærmeste konkurrent. I think not ;)

Nej, det er du ikke. Når man læser både dette og andre af de større, og efter
min mening generelt "bedre", review sites så er det beskæmmende hvor lidt
erfaring med og indsigt i fladskærme de har

/Lars

Fra : Lars

Dato : 10-11-03 20:47

On Mon, 10 Nov 2003 16:15:22 +0100, "Dr.Ralph"
<dr.ralph@removesol.dk> wrote:

>Lidt ærgeligt med de 5 døde pixels på anmelderskærmen - men det var jo en
>beta skærm og Dell lover, at der vil være nul fejl på den egentlige færdige
>model

Hvor lover de det?

>Fedt at den kan zoome ind og ud - nu kan man virkelig spille spil i
>1024X768 UDEN at skulle lave pixel interpolering - glæder mig meget til
>dette.

Med fare for at jeg har misforstået det 'nyskabende' - nu kan man
vælge det i en menu på skærmen i stedet for i skærmkortsdriveren?
Wauw, jeg kan næsten ikke få luft...

--
Lars,
<http://www.gaarde.org/acronyms/>

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-11-03 21:57

Lars <go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.invalid> crashed Echelon
writing news:XWRrb.4477$oc5.2574@news.get2net.dk:

> Med fare for at jeg har misforstået det 'nyskabende' - nu kan man
> vælge det i en menu på skærmen i stedet for i skærmkortsdriveren?
> Wauw, jeg kan næsten ikke få luft...

Det er det faktisk.

Interpoleret opløsning bliver jo noget gnidret snask istedet for at en LCD
skærm kører den anbefalede opløsning den nu engang er skabt til.

Med Dells zoom funktion undgår du at der op står denne uskarphed. Og som
jeg læser og forstår dette, kan 2001FP skifte opløsning uden tab af
kvalitet på lige linje med CRT skærme.

--
Bjarke Andersen

Fra : Lars

Dato : 10-11-03 23:36

On Mon, 10 Nov 2003 20:56:45 +0000 (UTC), Bjarke Andersen
<usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

>Interpoleret opløsning bliver jo noget gnidret snask istedet for at en LCD
>skærm kører den anbefalede opløsning den nu engang er skabt til.

Naturligvis, men der er jo heller ikke noget der tvinger dig til
at interpolere i dag.

>Med Dells zoom funktion undgår du at der op står denne uskarphed.

Ja, og det er 'nyskabende' at det sker direkte i en menu på
skærmen i stedet for at du vælger det i din grafikkortsdriver.
Undskyld, men det kan jeg altså ikke falde på røven over.

>Og som
>jeg læser og forstår dette, kan 2001FP skifte opløsning uden tab af
>kvalitet på lige linje med CRT skærme.

Mjae... som jeg forstår funktionen, er det nok *lidt* af en
tilsnigelse at kalde det 'på lige linje med CRT skærme'.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-11-03 23:48

Lars <go_ahead..._spam_this_address@tlaloc.invalid> crashed Echelon
writing news:MpUrb.5138$zm.3997@news.get2net.dk:

> Naturligvis, men der er jo heller ikke noget der tvinger dig til
> at interpolere i dag.

Nej og jow. Nu kan jeg kun se det på gamerfronten hvor ikke lige alle
grafikkort kan følge med at levere fuld framerate i 1600x1200.

> Ja, og det er 'nyskabende' at det sker direkte i en menu på
> skærmen i stedet for at du vælger det i din grafikkortsdriver.
> Undskyld, men det kan jeg altså ikke falde på røven over.

Uden at kende den fulde om kommunikation mellen skærm og grafikkort, er det
så muligt at lave software som aktiverer funktioner/menuer på skærmen?

Jeg kunne forstå din kritik hvis det var en funktion for grafikkortet, men
her ligger det i skærmen.

--
Bjarke Andersen

Fra : Lars

Dato : 13-11-03 07:14

On Mon, 10 Nov 2003 22:47:42 +0000 (UTC), Bjarke Andersen
<usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

>Nej og jow. Nu kan jeg kun se det på gamerfronten hvor ikke lige alle
>grafikkort kan følge med at levere fuld framerate i 1600x1200.

Nej, og mit Geforce3 Ti200 kan heller ikke altid følge med i
1280x1024 på min 1710B, men det er stadig ikke under tvang hvis
jeg vælger at lade billedet fylde hele skærmen når jeg kører i
lavere opløsninger.

>Jeg kunne forstå din kritik hvis det var en funktion for grafikkortet, men
>her ligger det i skærmen.

En 'ny' funktion i skærmmenuen, som allerede findes i min
grafikkortsdriver:

<http://gaarde.org/files/centeredoutput.png>

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-11-03 16:47

> En 'ny' funktion i skærmmenuen, som allerede findes i min
> grafikkortsdriver:
>
> <http://gaarde.org/files/centeredoutput.png>

De funktioner for at få en mindre opløsning til at fylde hele billedet, der
er i dit eks., ville da alle forårsage interpolering, dvs. tab af
skarphed?!

--
Bjarke Andersen

Fra : David T. Metz

Dato : 13-11-03 20:47

> [...]
der
> er i dit eks., ville da alle forårsage interpolering, dvs. tab af

Du misforstår: Lars gør opmærksom på at han i sin driver kan vælge at få
"sorte sørgerande" hvis kortet sender et billede i laver opløsning end
skærmens medfødte. Det er det samme DELL'en kan på OSD-menuen. Det er nu
ikke specielt nyskabende - i gamle dage kunne LCD-skærme slet ikke
interpolere, så der fik man altid sort sørgerand ... De har altså bare
genindført det.

David

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-11-03 21:07

"David T. Metz" <dtm@vip.cybercity.dk.invalid> crashed Echelon writing

> [...]
> ikke specielt nyskabende - i gamle dage kunne LCD-skærme slet ikke
> interpolere, så der fik man altid sort sørgerand ... De har altså bare

Yearp, men prøver jo bare at få Lars til at forstå det nyskapende i
Dell'en. Som jeg forstår Lars, kan han ikke se det nyskabende.

Det nyskabende er jo lavere opløsning uden sørgerand og uden interpolering.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 13-11-03 21:17

On Thu, 13 Nov 2003 20:06:41 +0000 (UTC), Bjarke Andersen wrote:

> Yearp, men pr¸ver jo bare at få Lars til at forstå det nyskapende i
> Dell'en. Som jeg forstår Lars, kan han ikke se det nyskabende.
>
> Det nyskabende er jo lavere opl¸sning uden s¸rgerand og uden interpolering.

Er det dette afsnit du t¿nker på?
"On a cheerier note, this LCD let's you ´zoom¡ in or out on a signal.
Want to run a 1024x768 game without any pixel interpolation? Simply zoom
out on the signal and you will have the 1024x768 box in the middle of
the screen. Counter Strike addicts rejoice!"

--

/Jesper
OBS: Erstart invalid med dk ved direkte svar!

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-11-03 21:22

Jesper Rasmussen <news1@fuglsang-rasmussen.invalid> crashed Echelon
writing news:hh3pfywwgupd$.1folgtjb4lhb4$.dlg@40tude.net:

> [...]
> zoom out on the signal and you will have the 1024x768 box in the
> middle of the screen. Counter Strike addicts rejoice!"

Yearp

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 13-11-03 21:27

On Thu, 13 Nov 2003 20:22:03 +0000 (UTC), Bjarke Andersen wrote:

> [...]
>
> Yearp

"....you will have the 1024x768 box in the middle of the screen"

Jeg læser det som om man får den lave opløsning i en box midt på skærmen
- dvs. der er sorte kanter rundt om for at "fylde op" til 1600x1200.

Hvordan skulle en TFT forøvrigt kunne ændre opløsning uden at
interpolere eller smide nogen af pixelerne væk? De 1600x1200
billedepunkter består jo af hver deres pixel (3 subpixels) og enten
lyser en pixel eller så gør den ikke.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-11-03 22:24

> Jeg læser det som om man får den lave opløsning i en box midt på skærmen
> - dvs. der er sorte kanter rundt om for at "fylde op" til 1600x1200.

Hmmm, det var jo også en anden kedelig måde at se funktionen på....øv!

Men jeg har spurgt Dell om forklaring på zoom funktionen og håber de kan
finde en teknisk person som kan svare.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 13-11-03 22:37

On Thu, 13 Nov 2003 21:24:13 +0000 (UTC), Bjarke Andersen wrote:

> Jesper Rasmussen <news1@fuglsang-rasmussen.invalid> crashed Echelon writing

> Hmmm, det var jo også en anden kedelig måde at se funktionen på....øv!

Ja, og jeg tror at det er den rigtige måde. Hvorfor ellers skrive
"...box in the middle of the screen"?

Og jeg har som sagt svært ved at se hvordan en TFT skærm med et fast
antal pixels skal kunne vise en anden opløsning end den "native" uden
enten at interpolere eller smide pixels væk. Ved 1024x768 skal skærmen
så bruge 1,5625 (1600/1024) pixels pr. billedpunkt og det kan jo ikke
lade sig gøre.

> Men jeg har spurgt Dell om forklaring på zoom funktionen og håber de kan
> finde en teknisk person som kan svare.

Jeg tror desværre du bliver skuffet.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-11-03 15:55

> Jeg tror desværre du bliver skuffet.

Damn jeg er allerede skuffet over deres svar ;P

"jeg sender dine spørgsmål videre til min skærmekspert Mette Nielsen, han
vil vende tilbage med et svar"

--
Bjarke Andersen

Fra : Zulu

Dato : 13-11-03 21:49

Jesper Rasmussen wrote:

> [...]
> zoom out on the signal and you will have the 1024x768 box in the
> middle of the screen. Counter Strike addicts rejoice!"

Kan alle sk¿rme ikke det?
Både min b¿rbare + alle andre b¿rbare jeg har set og min LG L2010P kan i
hvert fald.

Zulu

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-11-03 22:11

"Zulu" <Zulu@toughN-O-S-P-A-Mguy.net> crashed Echelon writing

> Kan alle sk¿rme ikke det?
> Både min b¿rbare + alle andre b¿rbare jeg har set og min LG L2010P kan i
> hvert fald.

Jow men så interpolerer skærmen.

--
Bjarke Andersen

Fra : Zulu

Dato : 13-11-03 22:54

Bjarke Andersen wrote:
> "Zulu" <Zulu@toughN-O-S-P-A-Mguy.net> crashed Echelon writing

> Jow men så interpolerer skærmen.

Nej, ikke nødvendigvis. Jeg kan selv vælge om jeg vil interpolere eller og
jeg vil have vist billedet i midten med sorte kanter udenom.

Zulu

Fra : Dr.Ralph

Dato : 13-11-03 16:52

> De funktioner for at få en mindre opløsning til at fylde hele billedet, der
> er i dit eks., ville da alle forårsage interpolering, dvs. tab af
> skarphed?!

Præcis - men denne interpolering sker ikke i den nye Dell 2001FP - da
billedet ikke gøres større for at vise 1024X768 i forhold til 1600X1200 -
man anvender simpelthen kun den mængde pixels, der skal til for at vise
1024X768 pukter og de andre (som skal til at vise hele billedet - nemlig
[1600X1200] - [1024X768]) vil så slet ikke blive brugt - og vil gøre, at
man ser en sort rand rudnt om billedet svarende til de pixels, der er
inaktive ved visning af kun 1024X768 punkter - sådan har jeg i hvert fald
forstået det...korriger mig venligst, hvis jeg tager fejl !

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 13-11-03 18:17

On Thu, 13 Nov 2003 16:52:02 +0100, Dr.Ralph wrote:

> [...]
> inaktive ved visning af kun 1024X768 punkter - sådan har jeg i hvert fald
> forstået det...korriger mig venligst, hvis jeg tager fejl !

Det kan min Viewsonic VP181s nu også så det er ikke noget nyt
(der er max opløsningen jo selvfølgelig 1280x1024)

Fra : Dr.Ralph

Dato : 13-11-03 22:43

> Jeg læser det som om man får den lave opløsning i en box midt på skærmen
> - dvs. der er sorte kanter rundt om for at "fylde op" til 1600x1200.

Jamen, jeg læser det, som at man kan vælge om Dell 2001FP skal interpolere,
hvorved f.eks opløsningen over HELE skærmen ændres fra 1600X1200 til
1024X768 punkter (det er dette, der mange gange giver et gnidret billede)-
hvilket jo betyder, at flere pixels skal danne et billede, der egentlig
oprindeligt består af færre pixel ([1024X768] pixel kontra [1600X1200] i
dette tilfælde f.eks) E_L_L_E_R om Dell 2001FP skal vælge IKKE at
interpolere, men blot danner de 1024X768 punkter via 1024X768 effektive
pixels - og dette ser så bedst ud, hvis man bruger de midterste pixels,
således, at billedet står centreret og der opstår en sort sørgerand rundt
om billedet. Man vil i dette tilfælde kun få skærmareal svarende til en
origianl 15"-17" skærm, men man undgår det gnidrede billede, som tit opstår
ved interpolering af billedet og opløsningen.

Ingen af delene er ideelle, men det er rart, man har en valgmulighed.

Sådan forstår jeg det.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 13-11-03 22:47

On Thu, 13 Nov 2003 22:42:45 +0100, Dr.Ralph wrote:

> Sådan forstår jeg det.

Det er lige præcis også sådan jeg forstår teksten. Funktionen er måske
nok ny for Dell, men min Viewsonic VP181s kan som sagt det samme så helt
"nyskabende" er funktionen ikke

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 13-11-03 22:52

On Thu, 13 Nov 2003 22:42:45 +0100, Dr.Ralph wrote:

PS: Nyeste version af Dialog er 2.0.8.1 (beta 31):

Fra : Dr.Ralph

Dato : 14-11-03 03:59

> PS: Nyeste version af Dialog er 2.0.8.1 (beta 31):

Oki-doki...updater den lige :)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : wireframed

Dato : 15-11-03 11:14

Dette kunne meget vel være min næste TFT. (Første - min nuværende skærm
er en NEC FP1375x). Det mest fantastiske er IMO ikke 16ms pixelrefresh,
men at den viser fulde 24bit farver modsat alle andre 16ms paneler der
er ude nu. Da den skal bruges i min egenskab som grafisk designer ville
det være dejligt at kunne se de farver jeg rent faktisk får ud på tryk.
Samtidig ser den også ud til at slå til til f.eks. 3D design hvilket
også er et must. mmmm... Gad vide om jeg kan få nogen i USA til at sende
den til mig - 7k for en 20" TFT, oh YES! :)

L.

http://www.kandu.dk/

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-11-03 17:21

"Lars Krag" <larskrag@hotmail.com> crashed Echelon writing

> [...]
>
> De virker begejstrede. Men os der har forgængeren (panelet) er
> vel egentligt ikke overraskede over den reaktion :)

Tja, jeg er lidt småforelsket i 2001FP'eren nu.

Dog lidt syndt hun skal sluge så meget strøm, men håber dælme prisen kommer
til at være nær det samme herhjemme. Det er jo lige før det er en halvering
af 2000FP (jeg sagde også kun lige før).

--
Bjarke Andersen

Fra : Esben

Dato : 10-11-03 19:47

> [...]
> til at være nær det samme herhjemme. Det er jo lige før det er en
halvering
> af 2000FP (jeg sagde også kun lige før).

De skriver 900$, er det ikke stort set samme pris som forgængeren?

--
Esben

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-11-03 21:49

"Esben" <nospam@gruf.dk> crashed Echelon writing news:boomgv$1grkao$1@ID-
120666.news.uni-berlin.de:

> De skriver 900$, er det ikke stort set samme pris som forgængeren?

Ikke helt 2000FP sælges i USA for $1099 og den danske pris omregnet til
dollars er d.d. $1465.

Så de $899 vil være perfekt.

--
Bjarke Andersen

Fra : Ledderlappan

Dato : 11-11-03 16:22

De 900$ erdet ikke kun når man bestiller den sammen med deres nye gaming
serie? Kunne forestille mig at prisen var en smule højere når man bestiller
den seperat.

Men skulle nyprisen i DK ikke ligge på 10700kr?

Fra : Lars Krag

Dato : 10-11-03 20:18

"Bjarke Andersen" skrev i en meddelelse ...

> [...]

> til at være nær det samme herhjemme. Det er jo lige før det er en halvering
> af 2000FP (jeg sagde også kun lige før).

Det er en overordentlig "god" pris må man sige. Lad os se hvad det bliver til
i Danmark. Den burde kunne komme ned i omkring 8.000,- men om den så
gør det?

Jeg syntes godt nok også at de 90W strømforbrug er noget højt, min VP201s
bruger svjh 70W.

Til gengæld må det da være nogle overordentligt "sparsommelige" 21" CRT
skærme der kun bruger 140W. Dem vi har på arbejdet ligger da på en 220-
240W. Men ok der er heller ikke helt moderne.....

/Lars

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-11-03 13:28

> [...]

> De virker begejstrede. Men os der har forgængeren (panelet) er
> vel egentligt ikke overraskede over den reaktion :)

Forresten fik lige en fin mail idag fra Dell.'

Dyret kommer ultimo denne måned, og de tilbyder ligefrem fri fragt grundet
af lanceringen er forsinket :)

Dog kunne de ikke oplyse nogen pris endnu :(

--
Bjarke Andersen