ATi Vs. nVidia - Kampen om 2D
Fra : Kasper Damkjær

Dato : 09-11-03 22:16

Et sejlivet stridspunkt i skyttegravskrigen mellem ATi og nVidia fans, har
længe været 2D-kvaliteten. På den ene side påstås det, at ATi er langt
bedre end nVidia (men ikke bedre end Matrox). På den anden side påstås det,
at der ikke er nogen entydig forskel.

Jeg er selv tilbøjelig til at tro der /er/ en forskel - en forskel der dog
udviskes af de forskellige producenters implementering af teknologierne.

Det lader dog til, at der er en afgørelse på vej. FiringSquad har en
omfattende test på vej, og kan allerede nu præsentere et foreløbigt (omend
yderst uvidenskabeligt) resultat:

"As for the NVIDIA versus ATI image quality question. This article
establishes the fact that there are noticeable differences in signal timing
(sharpness) and color balance, and so more research will be needed on our
part to characterize the differences. Right now, based upon our one
monitor, the ATI is producing a sharper picture, but NVIDIA is producing
more accurate color."

http://www.firingsquad.com/hardware/2d_picture_quality_quicklook/

Det bliver spændende at se resultatet af den kommende, mere videnskabelige,
test.

--
Kasper Damkjær
http://damkjaer.net/

Fra : Kim Larsen

Dato : 09-11-03 23:17

"Kasper Damkjær" <spamtrap01@damkjaer.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://www.firingsquad.com/hardware/2d_picture_quality_quicklook/
>
> Det bliver spændende at se resultatet af den kommende, mere

Jeg skal ikke kunne sige hvad mærke der er bedst til hvad, det afgørende er
at jeg er tilfreds.

Så er der noget andet i denne test også, kan man stole på den, er det også
nogen der er "købt" til at komme med et bestemt resultat, vi ved det ikke.

Kim Larsen

Fra : Martin Johansson

Dato : 09-11-03 23:56

"Kim Larsen" <mythos_Target@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]

> [...]
> nogen der er "købt" til at komme med et bestemt resultat, vi ved det ikke.

Hvis det havde været hos Onkel Tom, ville jeg tro på noget som helst.
Men Firingsquad plejer at levere udemærkede tests.

Fra : iddqdATworldonline.D~

Dato : 09-11-03 23:56

Kasper Damkjær wrote:

> [...]
> bedre end nVidia (men ikke bedre end Matrox). På den anden side påstås det,

Uanset hvad så vil jeg bare lige gøre opmærksom på at det altså ikke kun
handler om 2D, det er bare lettere at sammenligne og når vi taler 3D så
drukner hensyn til signalkvalitet m.m. i debatten om framerates, FSAA,
filtering...

FiringSquad er en ok side, men de har ikke tradition for at være super
videnskabelige - jeg ville hellere se anandtech skrive sådan en artikel.

Mvh

Bruno

Fra : SA

Dato : 10-11-03 00:09

> [...]
>
> http://www.firingsquad.com/hardware/2d_picture_quality_quicklook/
>
> Det bliver spændende at se resultatet af den kommende, mere

Spændende måske ... jeg synes nu ikke at jeg på noget tidspunkt har været i
tvivl. Jeg har ejet adskillige nvidia kort gennem tiden og aldrig bemærket
nogen forskel i 2d billedkvalitet.
Da jeg så satte mit r9700 må jeg sige jeg fik lidt et chock. Jeg bruger 2
stk 21" trinitron skærme af meget høj kvalitet og forskellen var virkelig
markant.
Det er ikke noget jeg siddet og dyrket meget og analyseret på hvorfor, jeg
har da bare nydt den fede billedkvalitet.

Men lad os da endelig se den "videnskabelige" forklaring :)

Fra : p.jarnbak

Dato : 10-11-03 10:41

> [...]
> har da bare nydt den fede billedkvalitet.
>
> Men lad os da endelig se den "videnskabelige" forklaring :)

Ja det samme her.Da jeg skiftede fra gf3 ti200 til r9700 var det som om at
det var
min skærm jeg havde byttet ud og ikke grafik kortet.Nu skal det siges at min
skærm er 0.22 dpi
men den gav et noget sløret indtryk med gf3.Nu er det næsten lige så godt
som da jeg havde
et matrox kort.
Hej Palle.

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-03 14:25

SA wrote:
> [...]
> stk 21" trinitron skærme af meget høj kvalitet og forskellen var virkelig

Du kan altså ikke bare opfatte alle Nvidia basserede kort som værende
ens, billedkvaliteten afhænger nemlig ikke kun af grafik processoren der
er også nogle filterkomponenter o.a. der spiller ind og de dele har i
høj grad været op til de enkelte producenter.

Men ingen tvivl om at et typisk ATI basseret kort har været bedre end et
ditto Nvidia basseret, dels fordi ATI har vist vejen med deres "egen"
producerede kort og dels fordi ATI har stillet højere krav til de
producenter der har lavet deres egen ATI basserede kort end Nvidia har
gjort til deres ditto. Det ændre dog ikke på at producenter som Gainward
, Canopus, ELSA m.fl. har sørget for at tingene var i orden på deres
kort, Canopus har endda fået anmeldelser der sagde de var bedre end Matrox!

Mvh

Bruno

Fra : SA

Dato : 10-11-03 16:38

> [...]
> , Canopus, ELSA m.fl. har sørget for at tingene var i orden på deres
> kort, Canopus har endda fået anmeldelser der sagde de var bedre end

Ok det skal jeg så ikke gøre mig klog på.
Jeg har som sagt haft mange nvidia kort gennem tiden;
MSI, Creative, Palit, Gainward er dem jeg lige kan huske.
Som sagt har jeg ikke bemærket nogen indbyrdes forskel.

Mit R9700 er fra Sapphire.

Fra : Joe Sandøe

Dato : 10-11-03 18:46

"SA" <soren@SLETDETTElerskov-andersen.dk> wrote in message
>Jeg har som sagt haft mange nvidia kort gennem tiden;
> MSI, Creative, Palit, Gainward er dem jeg lige kan huske.
> Som sagt har jeg ikke bemærket nogen indbyrdes forskel.
>
> Mit R9700 er fra Sapphire.

I henhold til billedkvaliteten, fik mange Geforce 2/3 kort på puklen. Med
Geforce 4 kortene blev kravene til producenterne væsenligt forøget.

VH Joe

Fra : SA

Dato : 10-11-03 20:54

> I henhold til billedkvaliteten, fik mange Geforce 2/3 kort på puklen. Med
> Geforce 4 kortene blev kravene til producenterne væsenligt forøget.

Jeg gik fra gf2 til gf3 og videre til gf4mx til gf4ti4600 til gf5800 og har
ikke bemærket nogen som helst forskel.

Fra : Joe Sandøe

Dato : 10-11-03 23:10

Med

> Jeg gik fra gf2 til gf3 og videre til gf4mx til gf4ti4600 til gf5800 og
har
> ikke bemærket nogen som helst forskel.

OK....
Hvis jeg får taget mig sammen, finder jeg lige de link frem som jeg har det
fra
Meeeen ikke lige idag
Vh Joe

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 10-11-03 22:16

iddqdATworldonline.dk wrote:
> [...]
> på deres
> kort, Canopus har endda fået anmeldelser der sagde de var bedre end

Bedre billede end Matrox???

Den tror jeg ikke på, de er og bliver kongen!

Det samme gælder TV-out, der er det også kun Matrox, dog skulle nogle ATI
kort også være ved at komme godt med.

Mvh
Morten, der lever med Matrox's ringe 3D hastighed.

Fra : iddqdATworldonline.D~

Dato : 11-11-03 00:30

Morten Klostergaard wrote:

> Mvh
> Morten, der lever med Matrox's ringe 3D hastighed.

Og som sikkert ikke ved hvad Canopus primært producerer

http://www.canopus-uk.com/Index_UK.asp
http://www.canopus.co.jp/index_j.htm

Desværre sælges deres grafikkort kun i asien og australien så det er
svært at finde test på et forståeligt sprog, men jeg kan da citere lidt
salgssnak fra et af deres ældre kort (Gf4MX):

-----------
Original Hardware Design
The Spectra WF17 is build upon an original impedance control PCB board
(6-layer) to achieve impedance matching of the DDR memory circuitry.
This will avoid signal disorder in high-clock operations for clear and
stable images.

SSH Technology (Patented)
The SSH (Super Signal Highway) is a special designed circuitry to
sustain image quality, by separating the signal from the video DAC of
the GPU, from the main PCB board. The isolation of the analog/digital
signal and the impedance control using the micro strip line results in
the pure signal output to the monitor.

DFS Technology (Patent Pending)
The DFS (Dual Filter System) is an adjustable filter on board to support
different types of monitor displays. The “Fine Filter” mode supports
most monitor types, while the “Super Fine filter” will allow extra
tuning for hi-end monitors.
(Note: The second monitor output is fixed to "Super Fine" mode.)
---------------

På en del af deres kort kan man få 5xBNC stik i stedet for de sædvanlige
Sub-D, alene det faktum siger jo noget.

Her er et billed af et tillægskort der bruges til monitor 2:

http://www.gmc.co.kr/canopus/popup/11.htm

Mvh

Bruno

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 11-11-03 16:59

iddqdATworldonline.DenmarK wrote:

> Og som sikkert ikke ved hvad Canopus primært producerer

Doh, jeg troede at de var en tilfældig OEM producent...

\MK