Alt+F-taster på Pro-tastatur
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 15-04-01 13:00

Hejsa,

På mit arbejde har vi for nyligt fået to Dual-G4 450 Mhz (gigabit)
maskiner med det nye pro-tastatur. Vi har dog det problem, at alt-tasten
ikke rigtigt virker i QuarkXPress.

Hvis man f.eks. vil have billedbrug frem (kæmpe vigtigt!), så hedder
tastekombinationen Alt+F13. Dette kalder imidlertidigt skriftbrug frem,
som faktisk ligger på F13. Dette er generelt i alle kommandoer, som
bruger Alt-tasten.

Hvad sker der her?!? Det har jo nok noget at gøre med
shortcuts-funktionen i de nyere Mac OS versioner, og den er da sikkert
også meget smart for en masse mennesker. MEN QuarkXPress er bare et af
de vigtigste programmer til Mac'en og de kan da ikke lave om i systemet,
så netop dette program med sine utroligt mange tastaturkommandoer bliver
forkrøblet!

Er der nogen, som har en løsning på dette problem? I allersidste ende,
må man lave noget AppleScript, men det vil under alle omstændigheder
blive en taber-løsning, for det vi være alt for langsomt.

HJÆÆLP!

--
René

Fra : Martin Edlich

Dato : 15-04-01 13:10

In article <1erwrve.1k79jnwcun80cN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Er der nogen, som har en løsning på dette problem?

Det bliver lige med de engelske navne:

I kontrolpanelet Keyboard er der under Function Keys et hak man kan
sætte hvor der står "Use F1 through F15 as Function Keys", har du prøvet
at fjerne dette hak?

--
MVH
Martin Edlich (4)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-04-01 13:26

> Det bliver lige med de engelske navne:

Vi har også Mac OS 9.1 IE på maskinerne...

> I kontrolpanelet Keyboard er der under Function Keys et hak man kan
> sætte hvor der står "Use F1 through F15 as Function Keys", har du prøvet
> at fjerne dette hak?

Yep. Det var det første jeg gjorde.

--
René

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-04-01 14:08

In article <1erynkm.531uz16foazfN%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Vi har også Mac OS 9.1 IE på maskinerne...

Jamen så var det jo ikke et problem...

> Yep. Det var det første jeg gjorde.

Så har jeg ikke andre ideer, end at prøve at slå Keyborad-kontrolpanelet
fra, så finder du i det mindste ud af om det er det der skaber problemer.

--
MVH
Martin Edlich (3)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-04-01 14:15

> Jamen så var det jo ikke et problem...

> Så har jeg ikke andre ideer, end at prøve at slå Keyborad-kontrolpanelet
> fra, så finder du i det mindste ud af om det er det der skaber problemer.

Det er også næste ide, som jeg var kommet på. Jeg aner faktisk ikke,
hvorfor jeg ikke har prøvet det endnu.. :-/

Kan det være selve tastaturet, som laver ballade?

--
René

Fra : Martin Edlich

Dato : 16-04-01 14:32

In article <1eryqbb.1ri2a2b1gyunr4N%rfn@altavista.net>,
rfn@altavista.net (René Frej Nielsen) wrote:

> Kan det være selve tastaturet, som laver ballade?

Aner det ikke, men har du et andet USB-tastatur liggende kan du da prøve.

Smid forresten også lige Keyboard indstillingerne ud, når du slår
kontrolpanelet fra.

--
MVH
Martin Edlich (3)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-04-01 23:38

> Aner det ikke, men har du et andet USB-tastatur liggende kan du da prøve.
>
> Smid forresten også lige Keyboard indstillingerne ud, når du slår
> kontrolpanelet fra.

Det var kontrolpanelet, der lavede balladen. Når det er slået fra (uden
at slette indstillingerne), så virker Alt-tasten igen i Quark! Hurra!

--
René

Fra : Karl Antz

Dato : 15-04-01 14:38

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> [...]
> de vigtigste programmer til Mac'en og de kan da ikke lave om i systemet,
> så netop dette program med sine utroligt mange tastaturkommandoer bliver

Du kan faktisk slå shortcut-funktionen fra, hvorefter Quark formodentlig
vil fungere som det plejer: åbn Tastatur-kontrolpanelet, klik på
Funktionstaster(?) og fjlern hakket øverst i vinduet.

Hilsen ka'l

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 16-04-01 13:26

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> Du kan faktisk slå shortcut-funktionen fra, hvorefter Quark formodentlig
> vil fungere som det plejer: åbn Tastatur-kontrolpanelet, klik på
> Funktionstaster(?) og fjlern hakket øverst i vinduet.

Er gjort... Den bliver dog ved med at ignorere alt-tasten.

--
René

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 16-04-01 19:53

> [...]

> tastekombinationen Alt+F13. Dette kalder imidlertidigt skriftbrug frem,
> som faktisk ligger på F13. Dette er generelt i alle kommandoer, som

Ah, de ekstra feriedage før påsken gjorde mig vist lidt sløv. Så jeg
svarer lige lidt skævt på tråden efter at have læst de øvrige indlæg:

Jeg har haft en del bøvl med dette indtil jeg opdagede flg. citeret fra
egen dokumentation:

----
Funktionstaster:
I Finder, tryk f.eks. F12 og en dialog vises. Afkryds "Do not show this
dialog again" og derefter "Cancel".
Muligheden for at bruge funktionstaster som "hotkeys" for programmer
m.m., konflikter med brugen af funktionstaster i programmer som
QuarkXPress.
----

Det gjorde Quark glad, selv om metoden er noget alternativ.

Nu er det lige sådan, at hvis man allerede har været inde i Keyboard
kontrolpanelet under Function Keys og ændret indstillingen, så virker
ovenstående ikke. Jeg har ikke prøvet at se om sletning af
indstillingsfilen (Keyboard Preferences) nulstiller denne "egenskab", da
de Mac-opsætninger jeg står for gøres på grundlag af et antal masters,
hvor ovenstående allerede er gjort.

Thomas Tvegaard