Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Næsten nybegynder...
Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 09-11-03 20:29

Hejsa NG.

Jeg overvejer efter utallige opfordringer, at starte som "pro" amartør
fotograf. Jeg har dog aldrig haft noget med større foto apparat at gøre, kun
"almindelige" foto udstyr.

Mit spørgsmål er nu, hvad jeg skal købe hvis jeg skal have noget ordenligt
kram, uden at det koster en masse penge.

Mit ønske er at det skal være digital, men ud over det er der ikke noget.

Hvad vil i anbefalde, og evt. noget brugt???

/Kenneth Koustrup

Fra : Pico

Dato : 09-11-03 23:35

Kenneth Koustrup wrote:
> [...]
>
> Mit spørgsmål er nu, hvad jeg skal købe hvis jeg skal have noget
> ordenligt kram, uden at det koster en masse penge.

Det modsiger sig selv, prøv at kig efter noget brugt, hvis det ikke må
koste for meget.

> Mit ønske er at det skal være digital, men ud over det er der ikke
> noget.

Så kig efter nogle digitale Spejlrefleks, men de nyeste (bedste) som
Canon 10D og 300D fås ikke som brugt endnu.
Fordelen ved spejlrefleks er at du senere kan udbygge.
Pico
Fjern SPAM i adressen.

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 10-11-03 07:57

Ja, okay det lød ikke så skide godt.....

/Kenneth

Fra : Esben Witzel

Dato : 10-11-03 00:57

Jeg syntes et godt udgangspunkt inden der kommer mange mere eller mindre
gode forslag er at få defineret om det skulle være Amature Pro som jeg
definere som spejlreflex eller det skulle være noget der ikke kostede en
masse penge for et spejlreflex koster ca 10K for det værste og selv det tror
jeg de fleste syntes er "en masse penge"

Hvad er beløbet du vil bruge på et kamera + evt linser + hukomelseskort
tasker og lignende udstyr du hastigt vil investere i?

Esben som er lykkelig D100 ejer, og laver sit første nyhedsmail i mange år,
så jeg håber jeg fik det rigtigt.

Ryd op i min mail hvis i vil mig noget

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 10-11-03 07:57

Jeg er villig til at ofre op til 10k

/Kenneth

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 10-11-03 08:42

Hej

Du har flere valg hvis du vil bruge 10.000 kr.

Du kan forsøge dig med en Canon D60 (digital kamera), det kan du sikkert få
til 6500-7000 kr (hvis du leder lidt).

Så skal du have et par objektiver, her bliver du nødt til at spare, fordi du
næsten ikke har flere penge. En mulighed var en Canon 35-105 + en 75-300 mm,
og så har du vist brugt dine penge...

Så skal du når du får råd have købt nogle ordentlige objektiver, en blitz,
en god taske, stativ, store hukommelseskort osv...

En anden måde er at starte med et analog kamera:

Jeg har tidligere haft en Canon EOS 5 (led efter en med VG-10 grebet) til
salg, med en Canon 540 EZ speedlite. Jeg vil tro du kan finde sådan et sæt
til ca. 4500-5000 kr... Så har du et stærkt kamera med mange muligheder,
samt en KRAFTIG blitz...

Af linser kunne du så gå på jagt efter en Sigma 24-70 mm 1:2.8, brugt kan du
måske finde den til ca. 2000. En anden mulighed var en Canon 28-105 med
Image Stabilizer, den kan du nok også få til omkring 2000 kr. Så skal du
måske også have en lysstærk 50 mm 1:1.8, så du kan tage hurtige billeder
indendørs, den plejer at koste ca. 500 kr. Og til sidst skal du måske også
gå efter en zoom, som f.eks. Canons 75-300 mm, den kan du sikkert finde i
den billige udgave til ca. 1500 kr i dba.dk (hvis du ved du skal tage mange
billeder med den store zoom, så skal du nok have en bedre model...).

Så skal du også ud og finde dig et stativ, prøv at se om du kan få et brugt
Manfrotto, det er kvali varer, hvis du ikke kan finde et, så gå ind til en
fotohandler, du kan få et rimelig stabilt stativ til ca. 500 kr...

Så mangler du faktisk kun en taske til alt udstyret, smut ind på
www.fovitech.dk, se hvilken lowe pro taske du kan lide, og se om du kan
finde den brugt eller på www.ebay.com, så finder du den til en rimelig
pris...

De sidste par hundrede kr, kan du bruge til at købe lidt film, de er ret
billige hos f.eks. www.speedgraphic.co.uk , så kan du nå at lege lidt med
kameraet, og så hvordan det opfører sig, inden du skal ud og tage billeder
for alvor...

Personligt synes jeg du får en bedre start med det analoge udstyr, du kan
bedre klare dig i de situationer du kommer ud for, men du skal selvfølgelig
regne med at bruge nogle penge på film, og fremkaldelse, hvoraf du ville
kunne spare noget hvis du brugte digital kamera...

Hvis du skal på jagt efter et analogt spejlrefleks kamera, må du gerne
maile, måske har jeg noget til salg, ellers kender jeg måske en der har
noget til salg...

På ønskesedlen kan du allerede nu skrive:
En lys/flashmåler
En negativscanner
En Canon EF 70-210 L USM 1:2,8
En masse genopladelige batterier, samt en oplader (til blitzen)
En fast 105 mm (hvis du tager mange portrætter)

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Deaster

Dato : 10-11-03 10:19

René Ernst Nielsen wrote:
> Hej
>
> Du har flere valg hvis du vil bruge 10.000 kr.
>
> Du kan forsøge dig med en Canon D60 (digital kamera), det kan du
> sikkert få til 6500-7000 kr (hvis du leder lidt).

Det tror jeg bliver svært, har endnu ikke set en D60 under 8K.

Deaster

Fra : Esben Witzel

Dato : 10-11-03 09:47

Næste relevante spørgsmål, må jo så være om du vil har brugt udstyr eller du
vil ha det fra nyt?

En Canon 300D smager jo lidt af spejlfeflex, og kan købes for ca 9K,
herudover skal du lige ha en taske og et større hukommelseskort, af andre
muligheder er Minolta Dimage7hi eller Nikon 5700 (den kan jeg sige god for,
det var mit "begynderkamera", det er sq et godt kamera)

Men det var hvis de skulle være nyt, hvis du vil købe brugt er det en helt
anden snak, lad mig sige fra start af..... SE DIG GODT FOR

/Esben

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 10-11-03 14:47

Jeg er interesseret i brugte...

Fra : KASO

Dato : 13-11-03 20:04

"Esben Witzel" skrev d. 10-11-03 09:47 dette indlæg :
> [...]
for,
> det var mit "begynderkamera", det er sq et godt kamera)

Minolta Dimage 7HI er netop erstattet af Dimage A1, der er et
fremragende kamera (har købt 1 for en måned siden) med
billedstabilisator, et 28-200 objektiv, der dækker de fleste formål,
samt mulighed for at TTL-styre blitz trådløst. A1's billedstabilisator
er ganske effektiv - jeg har opdaget, at jeg har taget billeder ned til
1/8 sek. håndholdt uden rystelser (det er selvfølgelig afhængig af
brændvidde - de lover ned til 1/25 sek v. 200mm) - det giver ekstra
muligheder i dårligt lys.

Med CF-kort og blitz kommer det desværre over grænsen, men bør trods alt
kunne fåes til 12.000kr. med et 512Mb high-speed kort og en god ekstern
blitz - enten Minoltas 3600 eller en Sigma. Til gengæld kan du med
digitalt "skyde løs" og se billederne med det samme - og dermed lære,
hvordan det hele fungere uden at skulle notere alle parametre for at
kunne bruge dem når du har fået fremkaldt. Desuden sparer du jo penge
til film og fremkaldelse ifht. analog.

Personligt fravalgte jeg Nikon 5700, fordi den ikke kunne præsterer en
28mm vidvinkel, der er meget anvendelig såvel i mindre rum, som til
landskaber og bygninger.

Et godt alternativ kunne være Sonys 828, der er på vej (8Mpix, Zeiss
optik 28-200mm F:2.0) - ca. samme pris som Minolta og Canon D300.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-11-03 10:35

"Kenneth Koustrup" <kk@SLETMIGfhn..dk> skrev i en meddelelse

> Hvad vil i anbefalde, og evt. noget brugt???

Jeg har lige smidt mit Nikon Coolpix 5700 plus tilbehør til salg i
dk.marked.privat.foto (news:3faf4713$0$95019$edfadb0f@dread11.news.tele.dk).

--
-Jens B.

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 10-11-03 14:48

Hvad har i andre at sige om dette kamera????

/Kenneth

Fra : Jan Vesterlund

Dato : 10-11-03 18:05

Hej

Jeg kender ikke Nikon 5700 men 5400.

Jeg har lige skiftet mit Nikon 4300 til 5400 for 10 dage siden og har
desværre ikke haft tid til at tage så mange billeder endnu.

Jeg har desuden:
Nikon F90X
SB-28 blitz
Sigma 28-70 2,8
Sigma 70-300 3,5-5,6
Så jeg er rimelig godt kørende indenfor analog fotografering.

Den væsentlige grund til at valget faldt på et kompakt kamera var at jeg
ofte ikke gider at slæbe rundt på spejlrefleks med dertil hørende udstyr.

Jeg har taget mere end 3000 billeder med 4300 og var egentlig ganske godt
tilfreds med det, selvom det kvalitetsmæssigt er langt dårligere end F90.
Fordelen er at billederne ikke koster noget, og derfor kan man bare tage løs
indtil det rigtige er der. Det giver i mange situationer nogle lige så gode
billeder, ikke kvalitetsmæssigt men indholdsmæssigt.

Nikon 5400 mener jeg er en OK erstatning for digital SLR, da det har alle
muligheder for manuel indtilling. (manuel autofocus er ikke meget værd)
Et kompaktkamera må dog aldrig sammenlignes med SLR, men hvis man vil gå
lidt på kompromis er f.eks. Nikon 5400 eller Canon G5 nogle gode bud. De
findes begge til priser omkring 5500,- derudover mener jeg at du bør købe en
ordentlig blitz, samt bl.a. polfilter.

Jan

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 10-11-03 10:39

"Kenneth Koustrup" <kk@SLETMIGfhn..dk> wrote in

> Mit spørgsmål er nu, hvad jeg skal købe hvis jeg skal have noget
> ordenligt kram, uden at det koster en masse penge.

Det undrer mig at folk anbefaler løs uden at spørge hvad du skal bruge
udstyret til.

Bryllupper, sport, rejsefotografering, landskaber, nattebilleder, osv. - hvad
vil du fotografere?

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Kenneth Koustrup

Dato : 10-11-03 14:48

Alt mellem himmel og jord...

/Kenneth

Fra : rosenauer.dk

Dato : 10-11-03 15:03

Kenneth, hvis jeg var dig ville jeg gå efter EOS 300D. Jeg har haft mit
kamera i lidt over halvanden måned og jeg er overordentlig tilfreds. Med en
Canon 28-135 er det et fantastisk kamera, og hvis du køber objektivet brugt,
og kameraet fra nyt i .de (http://www.technikdirekt.de) , burde du kunne
holde det ca. 10k.

Du kan se en stak billeder på http://rosenauer.dk. Alle billederne fra Zulu
Awards 2003 er taget med den kombination. Der ligger også en stak billeder
der er taget med andre kameraer, samt med 300D med en 75-300mm (i bl.a.
Animals og Nature sektionen). Bemærk at de alle er kraftigt resized og
originalerne naturligvis er taget i 6.3 megapixel og opbevares offline :))

/Martin Rosenauer
http://rosenauer.dk