Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vedr. digitalkamera...
Fra : Henrik

Dato : 09-11-03 12:13

Hej NG !

Jeg har nu i 2 år haft et Olympus C-220 ZOOM.

Jeg er ikke helt tilfreds det

1) selv på fuldt opladede batterier, er kameraet længe om at oplade blitz,
tage selve billede - det er faktisk så længe om at motivet (ung mand på 2
år) er forsvundet helt ud af billedet....
2) "aftenbilleder" indendøre - bliver kun nogenlunde med "Auto" blizt - på
"Aften" blitz - bliver billedet uskarpt - ligemeget hvormeget man anstrenger
sig for at holde det stille.

- Er ovenstående et generelt fænomen med digitale kameraer i den "billige"
ende ?

- Jeg har kig på nogle af de nye "små" kameraer - er de bedre/værre/det
samme ?

mvh, Henrik

Fra : KNL DtP

Dato : 09-11-03 12:59

"Henrik" <xs650@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> 1) selv på fuldt opladede batterier, er kameraet længe om at oplade
blitz,

Det skyldes at batterierne som blitzen bruger, også er dem kameraet bruger.
Du kan prøve at købe nogle genopladelige NiMH batterier på 2000 mAh eller
mere. Den ekstra kraft skulle give en kortere opladningstid. Vi du kunne
skyde af som en pressefotograf - skal du have fat i grej som en
pressefotograf. De små digitalkameraer har næsten alle dette problem, og
det er vel bare noget man skal lære at leve med.

> 2) "aftenbilleder" indendøre - bliver kun nogenlunde med "Auto" blizt -

> "Aften" blitz - bliver billedet uskarpt - ligemeget hvormeget man
anstrenger
> sig for at holde det stille.

Hvis du vælger aften blitz, så vælger kameraet en lang lukketid, for at
lade det eksisterende lys mixe med blitzen. Det giver et mere
stemningsmættet billede, fremfor et hvor blitzen kunstigt oplyser det hele
(auto). Du skal bruge et stativ eller fast fikspunkt, for at opnå helt
skarpe billeder. Hvis det ikke kan lade sig gøre, så brug auto-funktionen.

> - Jeg har kig på nogle af de nye "små" kameraer - er de bedre/værre/det
> samme ?

Problemet med langsom blitzopladning kan naturligvis variere fra model til
model, men i det store hele vil der komme en mærkbar ventetid.

Blitz og lang lukketid giver let slørede billeder, hvis kamera og motiv
ikke står *helt* stille. Det har sådan set ikke nogen med teknologien at
gøre. Du kan prøve at sætte ISO værdien i vejret og håbe at det vil
reducere lukketiden en smule.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 09-11-03 13:52

> [...]
> 2) "aftenbilleder" indendøre - bliver kun nogenlunde med "Auto" blizt - på
> "Aften" blitz - bliver billedet uskarpt - ligemeget hvormeget man

Jeg opfatter 1) således at fra 1/2 til helt trykked ned gåar der lang tid
før eksp. m. blits.
Der er meget forskel på batterier. Nogle billige alkaline kan end ikke få
nogle kameraer til at funge.
Har du prøvet NiMH af høj kapacitet

2) kan skyldes at aften eksp.m. blits er en langtidseksponering som på min
nyligt indkøbte A70.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 09-11-03 20:03

> [...]
> ende ?
>
> - Jeg har kig på nogle af de nye "små" kameraer - er de bedre/værre/det

Hej Henrik
Du må love mig ikke at blive sur, men
Jeg er nød til at sige dig, at hvis du vil fotografere under vanskelige og
specielle forhold, så skal du sætte dig lidt ind i forholdene omkring
lukkertid og blænde.
Ved aftenbilleder skal både motiv og apparat være i ro (det skyldes den
lange lukkertid som nu engang er nødvendig ved den svage belysning).

Det er altså ikke bare et generelt fænomen med digitale kameraer i den
"billige" ende.
Du vil støde på de samme problemer uanset hvad du køber af nye apparater.
Dyre apparater har måske lidt mere lysfølsom optik og en lidt kraftigere
blitz, men der vil stadig være en grænse for hvad du kan forvente.

Prøv at studere lidt - lån nogle bøger o.s.v. - så vil du få meget mere ud
af din Olympus.

Hilsen
Jørgen

Fra : Pico

Dato : 10-11-03 00:21

Henrik wrote:
> [...]
> blitz, tage selve billede - det er faktisk så længe om at motivet
> (ung mand på 2 år) er forsvundet helt ud af billedet....

Det gælder for de fleste digitalkamere der bruger den indbyggede blits,
den er da meget rar at have når man pludselig falder over et motiv der
skal fotograferes, men meget andet dur den heller ikke til.

> 2) "aftenbilleder" indendøre - bliver kun nogenlunde med "Auto" blizt
> - på "Aften" blitz - bliver billedet uskarpt - ligemeget hvormeget
> man anstrenger sig for at holde det stille.

Da jeg for en månedstid besluttede mig for at købe et digitalkamere var
kravene at det i det store og hele kunne indstilles til "alt" muligt, ikke være
støre end at jeg ville tage det med overalt og så som det primære kunne
bruges sammen med en extern blitsh. Så havnede vi ret hurtigt ved Canon 5
og lignende kamera. Jeg endte med at vælge et Sony DSC-V1 på grund
af at det var det mindste der opfyldte betingelserne og så kunne det bruges
sammen med en af de externe blitsh jeg havde i forvejen, altså ikke en
dedikeret Sony blitsh.
Når jeg bruger den indbyggede blitsh tager det tid inden den er klar til
optagelse og selvfølgelig er det meget begrænset hvor meget der bliver
oplyst, men generelt er den rimelig god, ingen røde øjne og sådan.
Bruger jeg den externe blitsh kan jeg styre lyset (loft, væge og så videre)
og rummene bliver lyst ordentlig op samt når jeg trykker på udløseren
tages billedet med det samme så selv en 2 årig kommer med

> - Er ovenstående et generelt fænomen med digitale kameraer i den
> "billige" ende ?

Ja.

> - Jeg har kig på nogle af de nye "små" kameraer - er de
> bedre/værre/det samme ?

Hvis du går op i størelsen hvor du kan bruge extern blitsh er de bedre, meget.
Pico
Fjern SPAM i adressen.