Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Måne-fotografering...HASTER...???
Fra : Ukendt

Dato : 08-11-03 22:37

Hejsa

Med håb om et hul i skyerne, denne forespørgelse...

Jeg har et Nikon F70, både med et Nikon 28-80 og et Sigma 100-300, samt
stativ til formålet...

Mit spørgsmål går på om natprogrammet er godt nok til optagelserne i nat,
eller jeg skal bruge manuel blænde/tid, og hvilke...??

På Forhånd Tak

Mvh

Carsten, Esbjerg

Fra : Niels J. Larsen

Dato : 08-11-03 22:49

"Bevidst" <bevidst[snabel a]tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
>
> Mit spørgsmål går på om natprogrammet er godt nok til optagelserne i nat,
> eller jeg skal bruge manuel blænde/tid, og hvilke...??

Jeg kender ikke F70, men umiddelbart vil jeg tror at du får det bedste
resultat med manuel indstilling.
Du bør højst sandsynligt benytte din 100-300mm på 300mm indstilling
(afhænger naturligvis af hvor meget du vil have månen skal fylde i billedet.

Dernæst ville jeg benytte den største blænde dit objektiv kan klare (mindste
blændetal, f.eks. 2.8) og starte med en lukkertid på nogle sekunder og så
ellers øge tiden med f.eks. 5 sekunder ad gangen.

/Niels

Fra : Bo Bjerre

Dato : 08-11-03 23:01

> [...]
>
> Mit spørgsmål går på om natprogrammet er godt nok til optagelserne i nat,
> eller jeg skal bruge manuel blænde/tid, og hvilke...??

Manuel indstilling:
http://www.photo.net/nature/sunmoon

HUSK: Månen ligger i direkte sollys. Hvis du derfor skal have detaljer i
overfladen, skal du belyse som en dagslysoptagelse. Afstanden til månen er
ikke noget problem. Men sørg for en lang brændvidde og et fornuftigt stativ.
Jeg ved ikke hvordan du skal belyse en formørkelse...

Bo //

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 08-11-03 23:36

"Bevidst" <bevidst[snabel a]tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mit spørgsmål går på om natprogrammet er godt nok til optagelserne i nat,
> eller jeg skal bruge manuel blænde/tid, og hvilke...??

Hej "Bevidst"

Et forslag fra min side er at lade være med at fotografere månen alene - med
300mm bliver det et noget kedeligt billede - månen vil kun fylde et par
mm´er på dit færdige negativ. Prøv istedet at få lidt forgrund med i
billedet - f.eks. et træ i silhuet, en bygning eller måske en bro.

Nu afhænger eksponeringen jo af hvilken hastighed filmen du bruger er på.
Men du kan tage udgangspunkt i, at du på blænde 5,6 skal køre med en
lukkertid svarende til 1/filmens hastighed. Altså med en iso 100 film 1/125
sek og med en 400iso 1/500 sek. Hold dig fra lukkertider længere end 1/4
sek - så vil månen tvære ud!

Stil kameraet på manuelt og vælg blænde og lukkertid - tag det ønskede
billede. Tag for en sikkerheds skyld nogle ekstra billeder lidt over og
under udgangspunktet - just in case.

Se evt. artiklen om natfotografering på domænet nævnt nedenfor.

Mvh Kim

Fotogruppen NATURFOTOGRAFI dot DK
www.naturfotografi.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-03 23:51

Hejsa igen

Jeg takker mange gange for svarene, jeg vil prøve de forskellige ting af,
som i har foreslået...

Nu håber jeg så stadig på at få hul i skyerne til det, der er stadig dækket
her i Esbjerg...;-((

Fra : Ukendt

Dato : 09-11-03 12:15

Hej igen

Nå, det gik jo som frygtet, der kom ikke rigtig noget ordenligt hul i de
skyer, kun lige i starten af formørkelsen...

Men det blæste meget så hullerne var meget korte, og skyer røg hurtigt
forbi, så hvor gode billeder der blev ud af det er jeg ikke sikker på...

Så må hellere lieg få den film taget færdig, så jeg kan finde ud af hvordan
det er gået...

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 09-11-03 07:03

Davs.

> Mit spørgsmål går på om natprogrammet er godt nok til optagelserne i nat,
> eller jeg skal bruge manuel blænde/tid, og hvilke...??

Det ville jeg gøre. Jeg prøvede mig frem for noget tid siden og det billede
du finder på http://www.hoffmann.cc/dscn0147.jpg har følgende data:

Taget med Nikon Coolpix 5700
ISO: 100
Brændvidde: 71,2mm
Tid: 1/113,3 sec

Der skulle nogle forsøg til før detaljerne kom med på den flotte måne.
--
Mvh. Kai Hoffmann

Web-hotel med mulighed for spamfilter på mailen.
www.hoffmann.cc

Fra : Kenneth

Dato : 09-11-03 12:46

> Mit spørgsmål går på om natprogrammet er godt nok til optagelserne i nat,
> eller jeg skal bruge manuel blænde/tid, og hvilke...??

Mit forsøg:
http://www.ziax.dk/showpicture.php?id=254

Shutter: 1/80
F: 11

Kenneth
www.ziax.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-11-03 13:17

"Kenneth" <ridder_dk@SLET_DETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Mit forsøg:
> http://www.ziax.dk/showpicture.php?id=254

Fra i nat? Hvor i landet?

--
-Jens B.

Fra : Kenneth

Dato : 09-11-03 13:21

> Fra i nat? Hvor i landet?

Hej Jens

Nej, det er nu ikke i nat. Desværre. Det var blot et eksempel.
Det er taget den 12 oktober i år i København

Kenneth
www.ziax.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-11-03 13:24

> Nej, det er nu ikke i nat. Desværre. Det var blot et eksempel.
> Det er taget den 12 oktober i år i København

Øv. Havde håbet, at nogle havde oplevet huller i skydækket i nat. Her i
Hvidovre var der _intet_ at se.

--
-Jens B.