opskrift på Thai suppe?
Fra : Louise K

Dato : 08-11-03 21:15

Er der nogen som ligger inde med en opskrift på en Thaikokosmælksuppe??
gerne med en masse grøntsager i...

Louise.

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 09-11-03 08:48

"Louise K" skrev i en meddelelse...
> Er der nogen som ligger inde med en opskrift på en Thaikokosmælksuppe??
> gerne med en masse grøntsager i...

Her er mit bidrag!

Ser nedenstående opskrift ikke en smule thailandsk ud?? ...

Kokosmælksuppe med jordskokker og kylling:
Af Morten Nielsen kendt fra DR-TV's Røg i Køkkenet.

4 kuverter. Servér suppen i suppeterrin eller store kopper
- med spid ved siden af samt godt brød.

Du skal bruge:
5 dl kokosmælk
3 dl hvidvin
5 dl hønsebouillon (evt. fra terning)
1 skalotteløg
125 g jordskokker
1 madæble
1 spsk revet, frisk ingefær
3 stængler frisk basilikum
1 stor rød chili - 1/4 til suppen og resten til kylling
1 spsk. karry
50 g smør
2 små kyllingebryst ca. 120 g
salt og peber
4 grill spid

Sådan gør du:
Skræl jordskokkerne og rist dem i lidt fedtstof i gryde sammen med fint
hakket skalotteløg. Når jordskokkerne begynder at blive blanke, tilsættes
småtskårne tern af afskrællet æble og karry som lige ristes af.
Tilsæt hvidvin og lad koge op. Derefter tilsættes fint skåret, stor rød mild
chili, basilikum og en anelse fint revet ingefær.
Tilsæt kokosmælk og hønsebouillon og lad suppen stå og småsimre i
ca. 25 minutter ved svag varme. Blend suppen i blender eller
foodprocessor og lad den igen lige koge op før servering. Smag suppen
til med salt og peber.
Hvis man synes, den godt må være ekstra energifyldt, tilsættes en anelse
fløde.
Kyllingbrystet deles i to og trækkes på grillspid med strimmel af chili og
steges på hed pande ca. 3 min på hver side. Krydres med salt og peber
og en anelse karry.

Ess Energi Danmark
http://www.ess.dk/sw272.asp

Mvh.
Peter W. Bosse

»Man stikker Fingeren i Jorden, for at lugte, hvad Land man er i, jeg stikker
Fingeren i Tilværelsen - den lugter af ingen Ting. Hvor er jeg? Hvad vil det
sige: Verden? Hvad betyder dette Ord? Hvo har narret mig ind i det Hele,
og lader mig nu staae der? Hvem er jeg? Hvorledes kom jeg ind i Verden;
hvorfor blev jeg ikke adspurgt, hvorfor ikke gjort bekjendt med Skikke og
Vedtægter, men stukket ind i Geleddet, som var jeg kjøbt af en
Seelenverkoper? Hvorledes blev jeg Interessent i den store Entreprise,
som man kalder Virkeligheden? Hvorfor skal jeg være Interessent? Er det
ikke en fri Sag? Og skal jeg nødsages til at være det, hvor er da Dirigenten,
jeg har en Bemærkning at gjøre? Er der ingen Dirigent? Hvor skal jeg
henvende mig med min Klage? Tilværelsen er jo en Debat, maa jeg bede,
at min Betragtning kommer med under Overveielse?«
- Søren Kierkegaard