Andet multimedie
Gennemsigtighed
Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 15-04-01 09:13

Hej,

Jeg har noget der irriterer mig: Jeg fremstiller tit grafikfiler med eks.
noget tekst og så hvid baggrund. Denne baggrund vil jeg gerne have til at
være gennemsigtig. Det eneste program på min computer, hvor man bare kan
trykke på et "værktøj" og så klikke på den hvide farve, og vupti så er den
gennemsigtig, er MS Frontpage, og det er næppe verdens bedste
grafikprogram...

Findes der evt. et program til download, som kan det samme?

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : ha

Dato : 15-04-01 09:25

> [...]
> trykke på et "værktøj" og så klikke på den hvide farve, og vupti så er den
> gennemsigtig, er MS Frontpage, og det er næppe verdens bedste

MS frontpage er ikke et grafikprogram.

> Findes der evt. et program til download, som kan det samme?

Alle - eller i hvertfald de fleste grafikprogrammer, f.eks. Paint Shop Pro.
Prøveversion kan downloades hos www.prosoft.dk

Alternativt kan du prøve at søge hos www.tucows.dk, der findes masser.

mvh
ha

Fra : Thomas

Dato : 15-04-01 10:23

> Findes der evt. et program til download, som kan det samme?

Du kan prøve at downloade Adobe Photoshop fra deres hjemmeside, den kan i
hvert fald det du skal bruge.
Når du snakker om FP går jeg ud fra, at det er grafik til web. Det du
snakker om er en gif med transparancy (eller png), så det er det du skal
kigge efter i et grafik program.
Hvilket program bruger du til at lave grafikken med? Der er sikkert en
mulighed der også.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - Webcam og undervandsbilleder fra RødeHavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash4 tutorial
No job is so simple, that it can't be done vrong.

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 15-04-01 10:41

> Hvilket program bruger du til at lave grafikken med? Der er sikkert en
> mulighed der også.

Jeg bruger Microsoft Image Composer, Adobe Photoshop 4.0 og Lview Pro, men
jeg kan ikke finde en enkelt funktion til at gøre en bestemt farve i et
billede gennemsigtig...

Venlig hilsen, Rasmus Nielsen.

Fra : emj

Dato : 15-04-01 11:33

Rasmus Nielsen skrev i <9bbqfp$iqb$1@news.inet.tele.dk>:

>Jeg bruger Microsoft Image Composer, Adobe Photoshop 4.0 og Lview Pro, men
>jeg kan ikke finde en enkelt funktion til at gøre en bestemt farve i et
>billede gennemsigtig...

Så prøv Paint Shop Pro 7.0
der skal du blot klikke på din hvide baggrundsfarve og væle
File/export/gif optimize
og vælge, hvilken farve, der skal være gennemsigtig.

Hilsen emj

*************************
- deltag i lodtrækningen
1 års gratis medlemsskab
- www.enterpol.dk

Fra : Thomas

Dato : 15-04-01 11:38

> Jeg bruger Microsoft Image Composer, Adobe Photoshop 4.0 og Lview Pro, men
> jeg kan ikke finde en enkelt funktion til at gøre en bestemt farve i et
> billede gennemsigtig...

Adobe Photoshop:

1. Lav dit billede om til "indexed color": image -> mode -> indexed color
2. Eksporter som gif: File -> export -> gif
3. Nu kan du klikke på den/de farver du vil have gennemsigtig i dit billede.
Når du så gemmer det og placerer det i FP, vil det være gennemsigtigt. Jeg
kan ikke lige huske om du skal klikke på noget "transparancy et-eller-andet"
under eksporten af billedet, da det er noget tid siden jeg brugte 4.0

Håber det hjælper.

Fra : Finn Christensen

Dato : 15-04-01 12:12

Hvis din Photoshop 4 ikke allerede har det, skal du bruge det
"eksport-filter", der hedder "gif89a"

Jeg er lige ved at tro, at den er inkluderet i Photoshop 4, men
ellers kan du givetvis downloade dette filter gratis på adobes
hjemmeside.

Men jeg tror nu at det allerede ER med i version 4. I så fald
hedder det sandsynligvis allerede gif89a eller bare gif.
Men det er næppe nok bare at "save as". Jeg tror at du SKAL
benytte eksportfunktionen i Photoshop 4

Finn

Fra : Stephan Henningsen

Dato : 15-04-01 15:35

On Sun, 15 Apr 2001 10:12:35 +0200, Rasmus Nielsen wrote:
>Hej,

Hej =)

I GIMP:

1) Select -> By Color ...
2) tryk på baggrunden på dit billede.
3) tryk ctrl-x for slet.

En endnu bedre løsning ville være:

1) Filter -> Color -> Color to alpha
2) Tryk 'o' for at vælge color-picker (en lille pipette).
3) Tryk på baggrunden.
4) Træk den valgte farve ned i feltet ved "From: [ ] to
alpha".
5) Tryk [OK].

Joda, http://www.gimp.org

--