IRC
Fra : Jesper Matthiesen

Dato : 08-11-03 10:24

Er der nogen der har erfaring med at sætte IRC-servere op? Er det meget
risikabelt? Det lader til at det er opholdssted for en masse af nettets
knapt så flinke folk?
Mvh Jesper

Fra : PhuPhyt

Dato : 08-11-03 11:09

On Sat, 8 Nov 2003 10:24:04 +0100, "Jesper Matthiesen"
<jmatthiesen@[_at_fjerne_]tiscali.dk> wrote:

>Er der nogen der har erfaring med at sætte IRC-servere op? Er det meget
>risikabelt? Det lader til at det er opholdssted for en masse af nettets
>knapt så flinke folk?
>Mvh Jesper

Nåda, så er du da bare stødt på de forkert folk hvis du mener at IRC
folket er nogle slemme drenge :)

En linux box og find en ircd du kan li, så er du næsten kørende med
det samme. Skal du have services, dvs et eller andet som holder styr
på nick, chans osv, så skal du selvfølgelig på udkik efter dette også.

mvh.
PhuPhyt
--
..invalid added to email account
irc: #thepub on /server dk.gamers-net.com

Fra : Jesper Matthiesen

Dato : 08-11-03 11:27

> Nåda, så er du da bare stødt på de forkert folk hvis du mener at IRC
> folket er nogle slemme drenge :)

Jamen jeg er dybest set bare ikke hjemme i IRC. Jeg har bare læst en i
øvrigt underholdende side:
"Hackers" -- People who think it's cool to be a jerk.
http://www.irchelp.org/irchelp/security/notcool.html

Det er ligesom mit udgangspunkt. Det eneste der ikke er meningen er at
serveren bliver flooded eller spoofet langt ind i h...

> En linux box og find en ircd du kan li, så er du næsten kørende med
> det samme. Skal du have services, dvs et eller andet som holder styr
> på nick, chans osv, så skal du selvfølgelig på udkik efter dette også.

OK! Tak.

Fra : Michel Christensen

Dato : 09-11-03 00:24

Jesper Matthiesen wrote:

> OK! Tak.

Den holder ikke helt :)
Du kan naturligvis også finde IRC servere til både windows, andre UNIXes
og Macintosh (OS X).

Fra : Alex Holst

Dato : 08-11-03 12:48

> [...]
> Er der nogen der har erfaring med at sætte IRC-servere op? Er det meget
> risikabelt? Det lader til at det er opholdssted for en masse af nettets

Det er kraevende i baade tid, netvaerkskapacitet og tekniske kompetencer
at koere en effektiv IRC server. Man laerer en masse om at haandtere
f.eks. DoS angreb.

Jeg vil sige, at hvis du er i tvivl om det er en god ide at starte en IRC
server, eller hvis du har behov for at spoerge om tekniske raad, saa er
det ikke noget du skal begynde paa.

Fra : Michel Christensen

Dato : 09-11-03 00:28

Alex Holst wrote:

> [...]
>
> Jeg vil sige, at hvis du er i tvivl om det er en god ide at starte en IRC
> server, eller hvis du har behov for at spoerge om tekniske raad, saa er

Det er jeg ikke enig i. Selvfølgelig kræver det en masse baggrundsviden.
Men den får man ikke ved at sige "Nej, det er nok for farligt og svært
for mig det her".

Jeg havde ikke ret meget andet viden om det at køre en IRC server, end
hvad der står i RFC 1459, da jeg satte min første server op. Jeg har
endnu ikke oplevet at mit system er blevet kompromiteret, og jeg har
skam lært en masse - ikke mindst om sikkerhed.

Hvad angår netværkets kapacitet så kan du sagtens bære omkring 40
simultane brugere på en almindelig ADSL forbindelse (at de så ikke er
stabile nok til en professionel service er irrelevant her).

mvh Michel

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 09-11-03 01:47

On Sun, 09 Nov 2003 00:27:49 +0100, Michel Christensen wrote:

> [...]
> endnu ikke oplevet at mit system er blevet kompromiteret, og jeg har
> skam lært en masse - ikke mindst om sikkerhed.

Sikkerhedsmæssigt er det blot endnu en daemon at drive.

Udfordringerne ligger andetsteds.

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Fra : Michel Christensen

Dato : 09-11-03 01:54

Sonny T. Larsen wrote:

> Sikkerhedsmæssigt er det blot endnu en daemon at drive.
>
> Udfordringerne ligger andetsteds.

Absolut enig. Udfordringerne ligger nemlig i den tekniske viden, primært.

Fra : Alex Holst

Dato : 09-11-03 12:17

Michel Christensen <michel@nospamleet.dk> wrote:
> [...]
> simultane brugere på en almindelig ADSL forbindelse (at de så ikke er
> stabile nok til en professionel service er irrelevant her).

Jesper's formulering: "Det lader til at det er opholdssted for en masse
af nettets knapt så flinke folk?" gav mig indtrykket at han havde taenkt
sig at drive en stor og/eller offenlig IRC server. Spoerger man mon her
i gruppen hvis man blot har taenkt sig at drive en privat hobby IRC
server?

Hvis du blot driver en IRC server for venner og bekendte er det mindre
sandsynligt de bliver meget sure paa hinanden. En saadan server kan
sagtens beskyttes med et logon password.

Fra : Michel Christensen

Dato : 09-11-03 14:07

Alex Holst wrote:
> [...]
> sig at drive en stor og/eller offenlig IRC server. Spoerger man mon her
> i gruppen hvis man blot har taenkt sig at drive en privat hobby IRC

Det gør man vel ikke. Men bliver man tilsluttet en af de større netværk,
har de en vidensbase og der er jo altid andre, der sidder med nøjagtig
den samme software..

Desuden - hvis han skulle være en del af et større netværk, så ville
aftalen nok allerede være på plads, og så var det ikke et spørgsmål *om*
det var usikkert, men et spørgsmål om hvordan man gør det sikkert.

> Hvis du blot driver en IRC server for venner og bekendte er det mindre
> sandsynligt de bliver meget sure paa hinanden. En saadan server kan
> sagtens beskyttes med et logon password.

Selvfølgelig kan den det.
Men når man tænker på at starte en ny service op, vil man vel altid
gerne være på forkant med udviklingen.. så man ikke skal lære tingene på
den hårde måde *hvis* ens service bliver en succes.

På samme måde som man ikke laver en webshop på en 256/128-pipe, fordi
man ved der ikke er ret mange kunder i starten.

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 09-11-03 20:49

On Sun, 09 Nov 2003 14:06:40 +0100, Michel Christensen wrote:

> Desuden - hvis han skulle være en del af et større netværk, så ville
> aftalen nok allerede være på plads, og så var det ikke et spørgsmål *om*
> det var usikkert, men et spørgsmål om hvordan man gør det sikkert.

Det er ikke helt det indtryk, man får fra link-ansøgninger fra f.eks EFnet.

Der er en hel del, der tror, at de kan linke blot fordi, de har fået en ircd
i luften på en colocated server.

Fra : Michel Christensen

Dato : 09-11-03 23:38

Sonny T. Larsen wrote:
> Det er ikke helt det indtryk, man får fra link-ansøgninger fra f.eks EFnet.

Mine erfaringer med Eris Free netværket er ganske begrænset.. men det er
da muligt du har ret :)

Fra : Jesper Matthiesen

Dato : 09-11-03 18:27

"Alex Holst" <a@mongers.org> wrote in message

> [...]
> sig at drive en stor og/eller offenlig IRC server. Spoerger man mon her
> i gruppen hvis man blot har taenkt sig at drive en privat hobby IRC

Den skulle netop være offentlig. Jeg er ikke bange for at jeg rent teknisk
kan finde ud af det. Det handler mere om om man skal bruge en masse
ressourcer på at adminstrere for da arbejdet er på frivillig basis skal det
helst ikke være et fuldtidsjob :) Det skal helst kunne sættes op og så
veligeholdes med en moderat indsats.
Mvh Jesper

Fra : Alex Holst

Dato : 09-11-03 20:11

> [...]
> helst ikke være et fuldtidsjob :) Det skal helst kunne sættes op og så

Indsatsen paakraevet i driften af en IRC server er forbundet til de
sociale og mentale egenskaber af dine brugere. Jo dummere/umodne, jo
mere arbejde.

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 08-11-03 18:45

On Sat, 8 Nov 2003 10:24:04 +0100, Jesper Matthiesen wrote:
> Er der nogen der har erfaring med at sætte IRC-servere op? Er det meget
> risikabelt? Det lader til at det er opholdssted for en masse af nettets
> knapt så flinke folk?

At drive en ircd for sig selv og nogle venner er vel næppe risikabelt.

Hvis man derimod linker til et af de store net, får man rig lejlighed til at
lære om DDoS-angreb.

Fra : Michel Christensen

Dato : 09-11-03 00:29

Sonny T. Larsen wrote:

> At drive en ircd for sig selv og nogle venner er vel næppe risikabelt.

Ikke synderligt.

> Hvis man derimod linker til et af de store net, får man rig lejlighed til at
> lære om DDoS-angreb.

De færreste større net (hvad jeg har kendskab til) lader hvem som helst
uplinke. Og slet ikke folk uden den fornødne baggrunds- og tekniske viden :)

mvh Michel

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 09-11-03 01:45

On Sun, 09 Nov 2003 00:29:04 +0100, Michel Christensen wrote:

> De færreste større net (hvad jeg har kendskab til) lader hvem som helst
> uplinke. Og slet ikke folk uden den fornødne baggrunds- og tekniske viden :)

I know - det ændrer desværre ikke på, at man får større viden om DDoS-angreb,
end man måske havde lyst til.

Fra : Michel Christensen

Dato : 09-11-03 01:55

Sonny T. Larsen wrote:

> I know - det ændrer desværre ikke på, at man får større viden om DDoS-angreb,
> end man måske havde lyst til.

Såfremt man bliver connected, ja :)

Fra : Platte Povl

Dato : 10-11-03 21:04

On 08/11/03 10:24, in article boich4$olg$1@sunsite.dk, "Jesper Matthiesen"
<jmatthiesen@[_at_fjerne_]tiscali.dk> wrote:

> Er der nogen der har erfaring med at sætte IRC-servere op? Er det meget
> risikabelt? Det lader til at det er opholdssted for en masse af nettets

Ircd-hybrid er god og stabil. Tager circa 30 minutter at installere.. Køb en
shell der lader dig køre en ircd istedet.. Det er næppe dyrt ( Jeg henviser
til google.com ).