øget luftbrug, hvad med ilten?
Fra : RAQ

Dato : 07-11-03 14:34

Hej

Når dykker ned bruger man mere luft - men bruger man også mere ilt?

Jeg forstår ikke helt regnestykket, for jeg ville tro at musklerne
bruge samme mængde ilt og sukker til at udføre et givent arbejde -
uanset tryk.

At det mekanisk føles bedre at trække vejret som man plejer, og derved
bruger en større volumen forstår jeg godt - men spilder man så ikke en
masse ilt?

Fra : Timo J

Dato : 07-11-03 15:18

> Når dykker ned bruger man mere luft - men bruger man også mere ilt?

Niks du bruger nøjagtigt den samme mængde...

> Jeg forstår ikke helt regnestykket, for jeg ville tro at musklerne
> bruge samme mængde ilt og sukker til at udføre et givent arbejde -
> uanset tryk.

CO2 bliver mere toxisk ved større tryk, derfor større ventilationsrate....

> At det mekanisk føles bedre at trække vejret som man plejer, og derved
> bruger en større volumen forstår jeg godt - men spilder man så ikke en
> masse ilt?

Yep - derfor har man opfundet rebreateren

--
Venligst / Best Regards

Timo Jattu

Scandinavian Diving Import
WWW.S-D-I.DK

Fra : Claus Larsen

Dato : 07-11-03 23:37

"Timo J" <Timo*Remove*@s-d-i.dk> skrev i en meddelelse

> Niks du bruger nøjagtigt den samme mængde...

> CO2 bliver mere toxisk ved større tryk, derfor større ventilationsrate....

> Yep - derfor har man opfundet rebreateren

Sikke noget pjat at skrive dit O2 forbrug i liter stiger da også
proprotionelt med dybden i en rebreather
Hvis der er noget du sparer på så er det vel N2

Hilsen Claus

Fra : Henrik Manley

Dato : 08-11-03 07:52

> Sikke noget pjat at skrive dit O2 forbrug i liter stiger da også
> proprotionelt med dybden i en rebreather
> Hvis der er noget du sparer på så er det vel N2

Dit ilt forbrug er bestemt af det arbejde du laver ikke dybden når du dykker
med RB. Hvis du bruger 1 liter fri ilt i overfladen bruger du også en liter
fri ilt på 100 meter. Så det var ikke noget pjat at skrive.

--
Henrik Manley
m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Claus Larsen

Dato : 08-11-03 14:22

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
liter
> fri ilt på 100 meter. Så det var ikke noget pjat at skrive.

Sorry jeg var nok lidt hurtig

Hilsen

Claus

Fra : Claus Larsen

Dato : 07-11-03 23:28

"RAQ" <_raq_@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Når dykker ned bruger man mere luft - men bruger man også mere ilt?

Ja ! da luft jo består af ilt ca. 21 % ilt og 79 % nitrogen

> Jeg forstår ikke helt regnestykket, for jeg ville tro at musklerne
> bruge samme mængde ilt og sukker til at udføre et givent arbejde -
> uanset tryk.

Det handler jo om tryk og rumfang. (mere luft )
Og når du dykker ned under vandet så stiger partialtrykket på de enkelte
gasarter i kroppen
så hvis du nedsatte iltmængden i luften så ville du ikke kunne optage det i
kroppen/muskler da partialtrykket ville blive for lavt.

Det er jo samme mekanisme der giver os '' problemerne '' med nitrogen når vi
stiger op til overfladen igen ( højere pN2 i krop end i omgivelserne)

> At det mekanisk føles bedre at trække vejret som man plejer, og derved
> bruger en større volumen forstår jeg godt - men spilder man så ikke en
> masse ilt?

Egentligt ikke da du også jo også udånder en større mængde ilt i liter
tilbage i atmosfæren

Så hvis vi skal tale om ''spild'' så er det luft du spilder, hvis man mener
at dette er spild?

Hilsen Claus

Fra : Jeff

Dato : 08-11-03 10:43

"Claus Larsen" <cpl@tdcadsl> skrev i melding

> "RAQ" <_raq_@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Ja ! da luft jo består af ilt ca. 21 % ilt og 79 % nitrogen

Ja dette er 100% riktig

> Det handler jo om tryk og rumfang. (mere luft )
> Og når du dykker ned under vandet så stiger partialtrykket på de enkelte
> gasarter i kroppen
Din kropp fylles altså med luft for at oprettholde sin fasong/form. På
samme måte som du fyller luft i tørrdraketen for at den ikke skal klemme deg
flad når du dykker ned.
> Det er jo samme mekanisme der giver os '' problemerne '' med nitrogen når
vi
> stiger op til overfladen igen ( højere OPLØST MENGDE GAS i krop end i
omgivelserne)

Jo det gjør man. Men man må også lufte ut CO2 på samme måte som få
overflaten. Og det er CO2 inholdet i blodet som regulerer _pustefrekvensen_
, Derfor har man opfunnet Rebreateren. Den fjerner CO2 fra luften du puster
ud og tilsetter litt ilt og så kan du puste den samme luften en gang til.
: -)

> Hilsen Claus

OG Jeff