Kan ikke starte med choker ??
Fra : Lars H. ilm

Dato : 06-11-03 23:04

Hej Folk

Jeg ved ikke om det er et tilfælde eller hvad, men siden at det er blevet
koldt i vejret, har jeg ikke kunnet starte min MC (CB650 '83) med choker.
dvs jeg skal trykke en hel del på starteren, for at den vil starte uden
choker.
Jeg synes ikke jeg har haft problemet før, men det er læidt svært at starte
så gammel en cykel når der er så koldt, uden choker.

Er der nogen der har en idé om hvad der er galt?

vh
Lars

Honda CB650 '83

Fra : MZ_Jesper

Dato : 07-11-03 00:07

Prøv at dreje gashåndtaget i bund 2 gange og prøv så at starte, det virkede
på min med 81 mode.
Mvh Jesper

Fra : K. Toft

Dato : 07-11-03 13:53

> [...]
starte
> så gammel en cykel når der er så koldt, uden choker.
>
> Er der nogen der har en idé om hvad der er galt?

Hey Ilm din gamle snydekode...

Tjaa, min CB (som du selv har prøvet) var godt nok noget ældre. Men den
skulle altså have ca 1/5 håndtag og choker på samme tid for at starte når
det var råkoldt, vistnok noget med at de gamle carburatorer havde "knallert
choker" hvor der bare lukkes for det meste af luftindtaget. I modsætning til
de hersens moderne maskiner (som min NTV) hvor man overhovedet ikke skulle
røre gashåndtaget når den skulle startes uanset temp og fugt. Vist fordi de
moderne chokere i virkeligheden ikke choker (kvæler) noget som helst men
bare gør blandingen extra fed.
Men helt ærligt så har jeg ikke en stand forskid på karburetorer, men choker
+ 1/5 gas virkede altså på min CB550F når vejret var skummelt.

vh
K.Toft
BSAdskildt og GS450Snescooter

Fra : Lars H. ilm

Dato : 08-11-03 01:27

"K. Toft" skrev:
> [...]
choker
> + 1/5 gas virkede altså på min CB550F når vejret var skummelt.

He He
Ja din gamle CB var den første rigtige mc jeg prøvede
Faktisk var jeg vild med den udstødning du havde på den, det gav et pænt
kick når man gav den godt med gas, da den så sagde BRØØØØØL

Det med gassen virker ikke, men jeg tror at Armand har ramt plet

VH
Lars

Fra : Armand

Dato : 07-11-03 15:12

Lars H. ilm <Lars@*NOSPAM*ilm.dk> skrev i en news:boegh0$ra8$1@sunsite.dk...
> [...]
starte
> så gammel en cykel når der er så koldt, uden choker.
> Er der nogen der har en idé om hvad der er galt?

Choker-dysen suger fra det dybeste punkt i svømmerhuset, og det er tillige
dér at vand og snavs samler sig med tiden.
Vand kommer til svømmerhuset fra tanken når man benytter "res" eller "PRI"
som begge "suger" fra bunden - Kan det monstro hænde at du hár været på
reservetanken forinden at problemet opstod??
Anyhow, så vil jeg anbefale at tømmer alle fire svømmerhuse for indhold g
samtidig give tanken en sprit-kur inden at du måtte lukke mere vand den vej
når der genfyldes med "pri"(?)!

Eftersom at der sidder CV-karbunader på CB'eren, har brug af gasgrebet før
opstart ikke det mindste formål, derved at gasspjældet som gaskablet/erne
betjener ikke står i direkte forbindelse med nål og svømmerhus :-|

--
Armand.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 07-11-03 17:38

> Eftersom at der sidder CV-karbunader på CB'eren, har brug af gasgrebet før
> opstart ikke det mindste formål, derved at gasspjældet som gaskablet/erne
> betjener ikke står i direkte forbindelse med nål og svømmerhus :-|

Hmm, men indiekte: Mon ikke, at et drej på håndtaget /og/ samtidig brug af
selvstarter, kan skabe et tilstrækkeligt vacuum til, at maskinen kan få lov
til at sutte lidt saft fra hoveddyssen?

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 08-11-03 00:13

Lars T. Thomsen <ltth00@VÆKacoustics.auc.dk> skrev i en

> [...]
> selvstarter, kan skabe et tilstrækkeligt vacuum til, at maskinen kan få

Problemet er netop at det ikke er cylinderens vacuum der sutter brændstof
til sig fra svømmerhuset!
En karbunade virker som en omvendt malersprøjte, hvor det er trykluftens
passage
forbi et sugerør, der trækker maling med fra beholderen. Derved vil det være
hastigheden af den luftstrøm der passere hen over karburatorens dyse/r, der
bestemmer blandingen - Og ved fuldt åbent gasspjæld er lufthastigheden
absolut minimeret i forhold til ved tomgangspositionens smalle spalte lige
forbi
dysens munding :-|

Det er forøvrigt samme princip der gør at man "drukner" en spjæld-karburator
ved for hård gasgivning: Luftstrømmen igennem karburator-boringen falder
pludseligt p.g.a. fuld gennemstrømning og karburatoren drukner i luft(!)
hvor cylinderen har mest brug for mer-bensin!

--
Armand.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 08-11-03 02:00

> lov
>
> Problemet er netop at det ikke er cylinderens vacuum der sutter brændstof
> til sig fra svømmerhuset!

Hmm okay, jeg stod bare med en løssluppen tanke om, at det derved opståede
undertryk i manifolden ville danne et vacuum og at gasspjældets position
ville kunne gøre noget ved dette opståede vaccum, som der derved vil få
betydning på mængden- og/eller blandingen af luft/benzin til motoren.
Hmm! - Ok!

> [...]
> bestemmer blandingen - Og ved fuldt åbent gasspjæld er lufthastigheden
> absolut minimeret i forhold til ved tomgangspositionens smalle spalte lige

Jeg har sikkert fået byttet om på noget... igen!
Hvis en CV-karburator står for constant Velocity (konstant hastighed), så
ville jeg da have gætte på, at gennemstrømingshastigheden omkring nålen
altid vil forsøges holdes konstant. Så tomgang og fuld knald "blot" var et
spørgsmål om en forøgelse af gasmængden.
Giver man håndtaget et drej, så forøger man vel lufttilførelsen via.
gasspæjdet, nålen hives (sammen med det cylindriske spjæld) op pga. det
forøgede vacuum og hvormed "hullet" igennem øges tilsvarende, hvorved at
hastigheden holdes konstant: Blot med en større mængde gas/sek til følge...

....øhh.... hvor gik jeg galt!? - Hjælp!?

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 08-11-03 10:47

> [...]
> position ville kunne gøre noget ved dette opståede vaccum, som der
> derved vil få betydning på mængden- og/eller blandingen af luft/benzin til

Det er godt med noget tankevirksomhed - Dét er den bedste vej til at blive
klogere; men lige hér bør du tænke en tand videre:
Det vacuum, der måtte være, opstår fordi at stemplet suger fra en næsten
lukket (med gasspjældet) manifold - Hvis man løfter gasspjældet helt er der
tværtom direkte adgang til luftfilterkassen og atmosfæren hvorved det vil
være svært at opretholde et vacuum!

> [...]
> altid vil forsøges holdes konstant. Så tomgang og fuld knald "blot" var et
> spørgsmål om en forøgelse af gasmængden.

Du har ganske ret, og min beskrivelse var temmelig generel og bedst
beskrivende omkring spjældkarburatorer!

> [...]
> det forøgede vacuum og hvormed "hullet" igennem øges tilsvarende,
> hvorved at hastigheden holdes konstant: Blot med en større mængde

Nu skal motoren lige rotere med en hastighed der vil medføre en luftstrøm
hvis størrelse kan sætte tingene iværk som du hér beskriver - I tomgangsfart
(hvilket selvstarter-rotation endda ligger under) er gennemstrømningen ikke
større end at den minimale spalte ved det lukkede "butterfly"-gasspjæld (=
ikke vacuum-spjældet) er tilstrækkelig åbning for at sætte
injektor-funktionen igang - Så under alle omstændigheder forøger man ikke
virkningen ved at give gas!

--
Armand.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 08-11-03 12:13

Hej Armand,

> maskinen

> Det er godt med noget tankevirksomhed - Dét er den bedste vej til at blive
> klogere; men lige hér bør du tænke en tand videre:

Så tænker jeg lige højt igen!...

> [...]
der
> tværtom direkte adgang til luftfilterkassen og atmosfæren hvorved det vil

Hmm! - Ok... Men der er vel ikke direkte adgang fra indsugningsmanifoldet og
til luftfilterkassen, da det cylindriske spjæld (omkring nålen) jo er nede
for at kunne indregulere gennemstrømsarealet til en konstant strømnings
hastighed?
Øges lufttilførelsen udefra (når butterflyspjældet drejes vha.
gashåndtaget), så kan vaccumsuget ikke opretholdes (som du selv siger): Det
svarer vel til at forsøge, at holde et vacuum i et rør, der nu åbens i den
modsatte ende. Men den /nu/ forøgede luftgennemstrøm må vel også give
anledning til et undertryk, nemlig dét undertryk som vil opstå, hvis der
blæses luft gennem et T-stykke. Om ikke andet, så vil en forøgelse af
luftgennemstrømningen (åbent butterflyspjæld) vel få nålen til at løfte sig
op og samtidig øge gennemstrømningsarealet idet det cylindriske spjæld også
trækkes op, hvormed gennemstrømningshastigheden atter kan holdes konstant?
Lidt i stil med, at det jo er vacuumet, som opstår pga. det store gennemtræk
i karburatoren (når der gives henning og butterflyspjældet derved står på
vid gab), som får nålen- og til det cylindriske spjæld til at hæve sig: Som
følge heraf, at nedregulere gennemstrømningshastigheden, ved at forøge
gennemstrømningsarealet?

Det var hér, at jeg spekulerede på, at man kunne øge luftgennemstrømmen
(vha. trækket fra startermotoren) og øge luftgennemstrømningen (og
vacuummet), ved at åbne op for butterflyspjældet: således at gashåndtagets
position (ligesim under normal drift) ville indfluere på nålen- og
cylinderspjældets position.

> Du har ganske ret, og min beskrivelse var temmelig generel og bedst
> beskrivende omkring spjældkarburatorer!

Okay...

> [...]
> ikke vacuum-spjældet) er tilstrækkelig åbning for at sætte
> injektor-funktionen igang - Så under alle omstændigheder forøger man ikke

Ok. Jeg kan ihverfald godt forstå, at startermotoren (pga. motorens lave
omdrejningstal) nok vil lave et utilstrækkeligt vacuum og at opnå en
konstant gennemstrømningshastighed, da spjældet omkring nålen sikkert for
længst har nedreguleret gennemstrømningsarealet til sit absolutte minimum.

Hilsen
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 08-11-03 13:06

Lars T. Thomsen skrev i meddelelsen ...
> [...]

>længst har nedreguleret gennemstrømningsarealet til sit absolutte minimum.

Ikke utilstrækkeligt vacuum ! Men utilstrækkelig lufthastighed under CV
spjældet. Dog kan man på eksempelvis VTR 1000 høre "klak,klak" lyde fra
CV-spjældene, hvis man åbner meget for gashåndtaget under start. Så man skal
vist ikke regne med nogen "ægte" CV-funktion, eller korrekt blanding i den
situation. På samme måde, er der heller ikke mulighed for at "ventilere" en
druknet motor ved at åbne fuldt for gasspjældene på en CV-karbunade.

mvh
Orla

Fra : Mads

Dato : 08-11-03 01:22

"Armand" skrev i en meddelelse

> [...]
> som begge "suger" fra bunden - Kan det monstro hænde at du hár været på
> reservetanken forinden at problemet opstod??

Jeg var faktisk ved at løbe tør, så det lyder som om at det godt kan være
dette.
Jeg har heller aldrig haft problemet før.

> Anyhow, så vil jeg anbefale at tømmer alle fire svømmerhuse for indhold g
> samtidig give tanken en sprit-kur inden at du måtte lukke mere vand den
vej
> når der genfyldes med "pri"(?)!

Det skal der ske

> Eftersom at der sidder CV-karbunader på CB'eren, har brug af gasgrebet før
> opstart ikke det mindste formål, derved at gasspjældet som gaskablet/erne
> betjener ikke står i direkte forbindelse med nål og svømmerhus :-|

Det virker heller ikke at give gas, hverken 1/5 eller 2 gange ibund inden
start
Så det er jo nok pga. ovenstående

Tak til jer alle

Fra : Lars H. ilm

Dato : 08-11-03 01:24

upps, jeg skrev lige denne besked fra en anden bruger, det er selvfølgelig
mig Lars som her takker for hjælpen