Neos og blyholdig Benzin.
Fra : MadiZone

Dato : 06-11-03 18:27

Hej Gruppe.

Jeg er jordens største torsk. Nok om det.
Jeg var inde på en benzinstation i Aalborg for at tanke blyfri 95 på min
Yamaha Neos EU30-scooter.
Men jeg tastede forkert på computeren, og fik istedet for såkaldt "Super
98 med adjektiv bly-noget" benzin på min Neos.

Nu er spørgsmålet. Kan den holde til det? (Jeg har kørt 500 meter på den
hjem med den nye benzin inden jeg kom til at tænke på at der stod Super
98 på min bon). Skal jeg have tanken tømt eller lade den køre for denne
gang?

Med venlig hilsen
Niels

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-11-03 18:37

> [...]
> "Super 98 med adjektiv bly-noget" benzin på min Neos.
> Skal jeg have tanken tømt eller lade den køre for denne gang?

Det kører du bare videre på. Knallerten er fuldstændigt ligeglad.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jacob Larsen

Dato : 06-11-03 18:41

Martin Sørensen wrote:

> Det kører du bare videre på. Knallerten er fuldstændigt ligeglad.

Med mindre den har katalysator, som nogle knallerter har (f.eks. Yamaha
Aeros).
Så må man vel ikke?

Aner ikke om neos har kat, men jeg tror det ikke.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-11-03 18:51

> Med mindre den har katalysator, som nogle knallerter har (f.eks.
> Yamaha Aeros). Så må man vel ikke?

Nej, det er rigtigt, tak for rettelsen.

> Aner ikke om neos har kat, men jeg tror det ikke.

Iflg. http://www.scooterpoint.ch/001sco_02020604_de.htm så ser det faktisk
ud til at den har katalysator. Så er jeg ikke sikker på at jeg umiddelbart
ville fortsætte før jeg havde sikret mig at der ikke skete noget ved det.
Det burde man vel egentligt kunne læse i brugermanualen til knallerten?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : MadiZone

Dato : 06-11-03 18:51

MadiZone wrote:

> [...]
> hjem med den nye benzin inden jeg kom til at tænke på at der stod Super
> 98 på min bon). Skal jeg have tanken tømt eller lade den køre for denne

Jeg har fundet det her stykke i min manual:
"Only use unleaded gasoline. The use of leaded gasoline will cause
severe damage to internal engine parts, such as the valves and piston
rings, as well as to the exhaust system."

"severe damage".... det lyder ikke godt.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-11-03 18:55

> [...]
> rings, as well as to the exhaust system."
> "severe damage".... det lyder ikke godt.

Nej, så ville jeg nok tappe benzinen af knallerten og fylde nyt på. Det
aftappede benzin kan man så bruge til en plæneklipper eller
knallert/bil/motorcykel uden katalysator.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Moller

Dato : 06-11-03 19:03

> Nej, så ville jeg nok tappe benzinen af knallerten og fylde nyt på. Det
> aftappede benzin kan man så bruge til en plæneklipper eller
> knallert/bil/motorcykel uden katalysator.

Eller hælde det over mopeden, og sætte ild til den :) købe en MC, og
derved komme med spørgsmål der høre til i denne gruppe :)

Der er jo en yderst delikat gruppe dk.fritid.knallert som omhandler
maskiner med bundtræk :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Suzuki GSF 1200 S

Fra : MadiZone

Dato : 06-11-03 19:10

Moller wrote:

> [...]
> derved komme med spørgsmål der høre til i denne gruppe :)
>
> Der er jo en yderst delikat gruppe dk.fritid.knallert som omhandler

jajajajja.

den gruppe føres ikke på news.tele.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-11-03 19:13

MadiZone wrote:

> den gruppe føres ikke på news.tele.dk

Hvorfor kan jeg så abb. på den samt skrive i den? Ja jeg sidder på TDC's
newsserver

--
Martin Johansen
Ny på usenet? Se http://www.usenet.dk for en god start!

Fra : MadiZone

Dato : 06-11-03 19:26

Martin Johansen [6000] wrote:

> Hvorfor kan jeg så abb. på den samt skrive i den? Ja jeg sidder på TDC's
> newsserver

En update af gruppelisten virkede.
Jeg skal nok bruge den fremover. tak.

Fra : Thomas

Dato : 07-11-03 21:12

Moller wrote:

> [...]
> derved komme med spørgsmål der høre til i denne gruppe :)

> Der er jo en yderst delikat gruppe dk.fritid.knallert som omhandler

Hehe :)

Fra : Jacob Larsen

Dato : 06-11-03 19:03

> [...]
> rings, as well as to the exhaust system."
>
> "severe damage".... det lyder ikke godt.

Nej, du må hellere hælde det i en dunk.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 06-11-03 22:47

MadiZone wrote:
> [...]
> rings, as well as to the exhaust system."
>
> "severe damage".... det lyder ikke godt.

Nu ligger det tilfældigvis sådan, at man ikke har brugt bly i noget som
helst benzin herhjemme i DK siden midten af halvfemserne!! At det ikke
hedder "blyfri" betyder (dog ret misvisende!) at benzinen indeholder nogle
andre og ældre smørestoffer, end den "nye" type benzin som kaldes blyfri...
Men det indeholder altså _ikke_bly!
Der er sikkert mange der vil være meget skeptiske over mit indlæg her, men
jeg læste for ikke ret længe siden, i gruppen dk.fritid.bil, om en gut med
næsten samme spørgsmål, som fik svaret her af en højerestående gut i et
dansk bezinselskab! Jeg spurgte efterfølgende selv en bekendt, som ligeledes
har meget med benzinselskaber at gøre, om dette spørgsmål og fik samme svar.
Der findes INTET bly i noget som helst benzin her i Danmark. Dog bruges bly
vist stadig i en masse andre lande.
Kort sagt, tror jeg ikke der sker noget for den ene tanks skyld... Jeg ville
i hvert fald fortsætte ufortrødent, hvis da ikke den lille øvert blev solgt
til fordel for en mc...

--
Psycho Cowboy
Babygixxer - nu med storebror

Fra : Anders Thorup

Dato : 06-11-03 22:49

Psycho Cowboy wrote:

> Nu ligger det tilfældigvis sådan, at man ikke har brugt bly i noget
> som helst benzin herhjemme i DK siden midten af halvfemserne!!
<SNIP>

Det er nemlig fuldstændig korrekt, i dag bruger man MTBE og andre sjove
stoffer med mystiske forkortelser

MVH / Best Regards
Anders Thorup(Som i forb. med 3.årsopgave var på besøg ved Shell
raffinaderiet i fredericia, og fik en dags rundvisning af en forsker)
Suzuki GSX 250 EX
Http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Anders_Thorup

Fra : Jacob Larsen

Dato : 06-11-03 22:55

> Det er nemlig fuldstændig korrekt, i dag bruger man MTBE og andre
> sjove stoffer med mystiske forkortelser

Ja, men er spørgsmålet ikke om disse stoffer ikke også ødelægger
katalysatoren ligesom blyholdig benzin? Sådan har jeg da forstået det.
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : p.jarnbak

Dato : 07-11-03 00:50

"Jacob Larsen" <jacobl@(((FJERNDETTE)))cs.auc.dk> wrote in message

> Ja, men er spørgsmålet ikke om disse stoffer ikke også ødelægger
> katalysatoren ligesom blyholdig benzin? Sådan har jeg da forstået det.

Du kan nok regne med at hvis det kommer ud af samme tankpistol som
den grønne benzin så skader det ikke en kat.
Hej Palle.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-11-03 00:57

> Du kan nok regne med at hvis det kommer ud af samme tankpistol som
> den grønne benzin så skader det ikke en kat.

Det synes jeg aldrig jeg har set nogen steder?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 07-11-03 23:14

"p.jarnbak" <jarnbak.slet.@tdcadsl.dk> wrote in news:3faadda9$0$45324
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Du kan nok regne med at hvis det kommer ud af samme tankpistol som
> den grønne benzin så skader det ikke en kat.

Medmindre at du hælder det over katen og tænder ild...

Fra : Armand

Dato : 08-11-03 00:11

Michael E. Christensen <sybil(aaaaat)softhome.net> skrev i en
> "p.jarnbak" <jarnbak.slet.@tdcadsl.dk> wrote in news:3faadda9$0$45324
> $edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Medmindre at du hælder det over katen og tænder ild...

.. . . . hvorved at den kommer til at lyde som en hund: *WooooF* !

Men hvordan får man en hund til at lyde som en kat??

--
Armand.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 08-11-03 02:05

> . . . . hvorved at den kommer til at lyde som en hund: *WooooF* !
>
> Men hvordan får man en hund til at lyde som en kat??

..... ved at fryse den ned og køre den igennem en stor rundsav:
"Miiiiiiiijjjjjjjaaaaaaaawwww!"

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 08-11-03 10:26

Lars T. Thomsen <ltth00@VÆKacoustics.auc.dk> skrev i en

> .... ved at fryse den ned og køre den igennem en stor rundsav:
> "Miiiiiiiijjjjjjjaaaaaaaawwww!"

JUP!

--
Armand.

Fra : Gert Bo thorgersen

Dato : 07-11-03 00:54

"Psycho Cowboy" <chrijac@hotmail.com> wrote in message

> [...]
ville
> i hvert fald fortsætte ufortrødent, hvis da ikke den lille øvert blev

Som tillæg til af dig skrevne fandt jeg sidst der var skriverier om det
blyholdige i min søgen følgende. I bogen af Stephan Arbøl:
"Forbrændingsmotorens Arbejdsproces", trykt i 1965 for ingeniørstuderende på
side 189 at Tetraætylbly (T.E.L.) jo blev opfundet i 1921 hos General
Motors, i søgning efter oktantal til øget tilladt kompression (gadebenzin
0,95 promille), men også: "Andre producenter, som f.eks. det tyske firma
Aral, er nået frem til en fuldstændig blyfri benzin med højt oktantal".
Altså allerede i en nu 38 år gammel bog nævnt at man ikke længere behøvede
bly i benzinen, så det taler jo i favør for det du skriver.

Mvh.Gert Thorgersen

Fra : Armand

Dato : 07-11-03 15:21

Psycho Cowboy <chrijac@hotmail.com> skrev i en

> [...]
> næsten samme spørgsmål, som fik svaret her af en højerestående gut i et

Jup!

Jeg erindrer Haar-bensin for at være pioner deromkring - Argumentet er
typisk danskt, derved at det drejer sig om ren skattetænkning:
For at fremme brugen af blyfrit bensin sænkede man afgifterne derpå med
s.v.j.h. ca. 50øre, og den nye bensintype kunne derfor sælges til samme pris
som blyfrit - dog med + 10-15 øres mer-fortjeneste (med begrundelse af
mer-udgift til produktionen)!
Hvis man på de tankstationer der har såvel blyfri som "rød" bensin noterer
sig at forskellen ikke er større end ~10-20øre, vil man således kunne
konstantere at der ikke er bly i den "røde" bensin!

--
Armand.

Fra : MadiZone

Dato : 07-11-03 10:52

MadiZone wrote:

> [...]
> hjem med den nye benzin inden jeg kom til at tænke på at der stod Super
> 98 på min bon). Skal jeg have tanken tømt eller lade den køre for denne

Tak for alle svarene. Jeg har snakket med forhandleren i dag, og han
bakker Psycho Cowboys teori op. Han sagde at man ikke har kunnet købe
blyholdig benzin i Danmark siden sidste efterår, og i 90'erne begyndte
tankstationerne at sælge benzin med MTBE som erstatning for bly. At
fylde Benzin med MTBE på en motor beregnet til blyfri benzin er spild af
tilsætningsstoffer, men motoren er ganske ligeglad.

Igen - tak for alle svarene.

/Niels

Fra : Jacob Larsen

Dato : 07-11-03 16:23

> [...]
> fylde Benzin med MTBE på en motor beregnet til blyfri benzin er spild
> af tilsætningsstoffer, men motoren er ganske ligeglad.

Er det da kun selve blyet, der kan gå i forbindelse med og dermed skade
katalysatoren?
--
mvh. Jacob Larsen - GS500

Fra : Kim Olsen

Dato : 07-11-03 22:33

> Er det da kun selve blyet, der kan gå i forbindelse med og dermed skade
> katalysatoren?
> --
> mvh. Jacob Larsen - GS500

Ja det mener jeg faktisk at have hørt.

I katalysatoren er et tyndt lag platin på et net af en slags, og hvis blyet
(som jo er et metal) når katalysatoren, vil det nærmest overtrække platinet,
som derefter ikke vil virke.

MTBE ved man jo ikke rigtigt hvad er, men metal er det nok ikke, og hvis det
er en eller anden form for kemi, forbrænder det nok bare i katten.

Kim.