Hackere
Fra : hulabula

Dato : 06-11-03 16:24

Hvordan kan man egentlig se, om der er nogle der snager på ens computer?
Altså jeg mener udefra.

Og hvordan gør de?

Hilsen M

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-11-03 17:05

hulabula skrev:

>Hvordan kan man egentlig se, om der er nogle der snager på ens computer?

Jeg ville kunne se det på mit kabelmodems sendelampe hvis den
lyste på et tidspunkt hvor jeg ikke selv havde nogen
netprogrammer i gang.

Man kan også se det på et Windowssystem ved at skrive "netstat
-a" - forudsat at man ved hvad der normalt skal stå. Ukendt
aktivitet vil så kunne ses som nye oplysninger.

>Og hvordan gør de?

F.eks. spreder en virus der laver om på computerens opsætning så
den virker som en miniwebserver som de selv kan tilgå fra nettet
og derigennem fjernstyre (dele af) computeren.

--
Bertel

Fra : Petersen_Michael

Dato : 06-11-03 18:11

> F.eks. spreder en virus der laver om på computerens opsætning så
> den virker som en miniwebserver som de selv kan tilgå fra nettet
> og derigennem fjernstyre (dele af) computeren.

Jeg er ikke enig..

der bliver spurgt _hvordan_ gør de (altså hackerne)
ikke _hvad_ de gør..

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 06-11-03 18:59

On Thu, 6 Nov 2003 18:10:44 +0100,
Petersen_Michael <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote:

> der bliver spurgt _hvordan_ gør de (altså hackerne)
> ikke _hvad_ de gør..

Nu er der rigtigt mange maader at goere tingene paa. At doemme efter
den maengde swen jeg faar for tiden goer de som regel bare det at
de lokker folk til at klikke paa noget de ikke skulle have klikket
paa.

Alternativt udnytter de programmeringsfejl i programmer. Kendte
(som oftest), eller ukendte.

--
Jesper

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 07-11-03 08:37

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3faa808e$0$94880$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke enig..

Hvorfor dog ikke?

> der bliver spurgt _hvordan_ gør de (altså hackerne)
> ikke _hvad_ de gør..

Så vidt jeg kan se er det også det Bertel svarer på.

Her lettere omskrevet

Spørgsmål:
"Hvordan gør de"

Svar:
F.eks. sender de dig et program, og lokker dig til at installere det, der
gør det muligt at overtage din maskine.

Er du stadig ikke enig?

/Brian

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-11-03 14:04

"Brian R. Jensen" <brjensen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Er du stadig ikke enig?

jo, det hjælper på det

Fra : Per Moreau

Dato : 07-11-03 17:25

"Brian R. Jensen" <brjensen@mail.tele.dk> wrote in

> [...]
> F.eks. sender de dig et program, og lokker dig til at installere det,
> der gør det muligt at overtage din maskine.

Jeg vil sige: Delvist enig.
Prøv at Google efter info om 2 programmer der hedder:
Ettercap og Cain, og bliv overasket hvor nemt det er at snage uden
det gammeldags noget til trojanere.
Jep, hackere og crackere er fulgt med tiden.
Evt til dem der læser tyske Computer Bild, så er der en artikkel om
hvordan der foregår i blad 22/2003 (Okt udgaven) på side 25.
Det skal lige kort nævnes at Computer Bild testede de 2 programmer
på flere såkaldte "computer eksperter" og at alle dumpede testen.

Mvh
Per M.

Fra : Jesper Matthiesen

Dato : 07-11-03 11:12

> Jeg er ikke enig..
>
> der bliver spurgt _hvordan_ gør de (altså hackerne)
> ikke _hvad_ de gør..

Ok! Jamen_hvad_gør_de_så?
-J

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-11-03 11:40

Petersen_Michael skrev:

>Jeg er ikke enig..

>der bliver spurgt _hvordan_ gør de (altså hackerne)
>ikke _hvad_ de gør..

Okay.

Hackerne trykker på tasterne på deres tastatur.

Var det bedre?

--
Bertel

Fra : Jane :o)

Dato : 09-11-03 21:35

> F.eks. spreder en virus der laver om på computerens opsætning så
> den virker som en miniwebserver som de selv kan tilgå fra nettet
> og derigennem fjernstyre (dele af) computeren.

Og hvordan finder man ud af, om der er nogen der har gjort det?

Mvh Jane

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 09-11-03 22:37

In article <BBD4638D.131EC%virker@hotmail.NOSPAMcom>, Jane wrote:

> Og hvordan finder man ud af, om der er nogen der har gjort det?

Principielt kan man godt lave det saadan at du aldrig opdager det
medmindre du lytter paa den trafik din computer foretager sig
(fra en anden maskine du har puttet ind mellem). I praksis glemmer
en indtraenger ofte et eller andet der goer at du kan se at der
foregaar underlige ting. Hvis computeren generelt opfoerer sig
maerkeligt er der en mistanke man boer faa.

--
j.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-11-03 23:14

Jane skrev:

>Og hvordan finder man ud af, om der er nogen der har gjort det?

Jeg ville kunne opdage det fordi mit kabelmodem står 60 cm fra
mig, og det har en sende- og en modtagelampe. Hvis sendelampen
lyser når jeg ikke selv bruger nettet, ved jeg at der er noget
galt.

Man kan også på nogle systemer skrive "netstat -a" i en
kommandoboks. Den vil vise linjer der fortæller noget om
netaktiviteten. Man skal dog være lidt vant til at aflæse de
linjer før man kan slutte noget. Men prøv alligevel om den virker
på dit system.

--
Bertel

Fra : Jane :o)

Dato : 10-11-03 00:08

> [...]
> netaktiviteten. Man skal dog være lidt vant til at aflæse de
> linjer før man kan slutte noget. Men prøv alligevel om den virker

jeg vil lige understrege at jeg sidder på Mac - hvis det har nogen
betydning. Det ovenstående du forklarer forstår jeg nemlig ikke helt.

Mvh Jane

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-11-03 00:12

Jane skrev:

>jeg vil lige understrege at jeg sidder på Mac

Jeg så det godt.

>hvis det har nogen betydning.

Det har det. Har man ikke en kommandoboks på en Mac? På et
Windowssystem og et grafisk Linuxsystem kan man åbne et vindue og
skrive en tekstkommando og derved f.eks. aktivere programmet
"netstat".

>Det ovenstående du forklarer forstår jeg nemlig ikke helt.

Det er heller ikke sikkert at du kan bruge det til noget. I så
fald skal du prøve at finde et program der kan vise
netaktiviteten på dit system. Spørg evt. i Mac-gruppen.

--
Bertel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 10-11-03 01:08

DRBertel Lund Hansen wrote:

> Det har det. Har man ikke en kommandoboks på en Mac?

Det har man, hvis det er Mac OS X. Og i så fald er det
mere eller mindre et BSD system, der ligger nedenunder.
Hvis man bruger en ældre Mac OS version ved jeg ikke,
hvad man kan gøre.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Kent Friis

Dato : 10-11-03 17:38

Den Sun, 09 Nov 2003 23:14:00 +0100 skrev Bertel Lund Hansen:

> [...]
>mig, og det har en sende- og en modtagelampe. Hvis sendelampen
>lyser når jeg ikke selv bruger nettet, ved jeg at der er noget

Den løsning virker.

> [...]
>netaktiviteten. Man skal dog være lidt vant til at aflæse de
>linjer før man kan slutte noget. Men prøv alligevel om den virker

Den virker til gengæld ikke, hvis angriberen har tænkt sig en lille
smule om. Så vil han nemlig bytte netstat ud med en udgave der
lige så stille sorterer de connections fra, som han ikke ønsker at
du skal se.

Mvh
Kent

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-11-03 18:18

Kent Friis skrev:

> [...]
>smule om. Så vil han nemlig bytte netstat ud med en udgave der
>lige så stille sorterer de connections fra, som han ikke ønsker at

Det er selvfølgelig rigtigt. Så må man omdøbe programmet hvis man
er nervøs for det. Så kræver det en noget snu programmør for at
hitte ud af det.

--
Bertel

Fra : Niels Callesøe

Dato : 10-11-03 18:29

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er selvfølgelig rigtigt. Så må man omdøbe programmet hvis man
> er nervøs for det. Så kræver det en noget snu programmør for at
> hitte ud af det.

Det er normalt bedre at have "known-good" kopier af den slags
programmer på et skrivebeskyttet medie--for eksempel en floppy disk.
Disse kan man så bruge til at verificere at de der ligger på maskinen
er som de skal være (md5sum etc).

Ikke at alting dermed er sagt, post-intrusion forensics er en videnskab
i sig selv. Men det er den smule jeg har lært. :)

--
Niels Callesøe - nørd light
"The only thing necessary for evil to triumph is for good men to do

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 10-11-03 23:12

In article <qvhvqvsl6sfubpstos6fadh336kap3dtfk@news.stofanet.dk>, Bertel Lund Hansen wrote:
> Det er selvfølgelig rigtigt. Så må man omdøbe programmet hvis man
> er nervøs for det. Så kræver det en noget snu programmør for at
> hitte ud af det.

?

Hvad med at "patche" kernen så den ikke viser forbindelsen til netstat?

Når man nu er igang med at patche kernen, kan man så også tilføje nye "funktion"
til filsystemet, så man ikke kan se at kernen er rettet, eller at der ligger en bagdør
andetsteds i systemmet.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-11-03 23:32

Christian E. Lysel skrev:

>Hvad med at "patche" kernen så den ikke viser forbindelsen til netstat?

Hvordan er det lige man patcher kernen til Windows?

--
Bertel

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 11-11-03 01:23

In article <1f40rvor8dr2tjq4n2g2ghtp8bqnls9g4e@news.stofanet.dk>,
Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvordan er det lige man patcher kernen til Windows?

Ved at vaere en hulens god assemblerprogrammoer.

--
j.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 11-11-03 01:42

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvordan er det lige man patcher kernen til Windows?

Der er flere mulige fremgangsmåder, det bliver ikke noget kønt
syn, men bare det virker... Man kan f.eks. ændre i den binære
kode i den fil det bliver indlæst fra ved opstart. Alternativt
kan man gøre det på koden i RAM. Endelig kan man bare hook
sig på relevante interfaces ved at ændre en håndfuld
funktionspointere. Jeg kender ikke detaljerne i Windows, men
de nævnte metoder vil virke i alle de systemer jeg kender, og
Windows burde ikke være nogen undtagelse.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 11-11-03 07:59

In article <3FB03054.E13196D2@daimi.au.dk>, Kasper Dupont wrote:

> [...]
> sig på relevante interfaces ved at ændre en håndfuld
> funktionspointere. Jeg kender ikke detaljerne i Windows, men

Et hook plejer at være det nemmeste.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 11-11-03 10:30

"Christian E. Lysel" wrote:

> Et hook plejer at være det nemmeste.

Ja bestemt. Jeg har anvendt dem under både DOS,
AmigaOS og Linux. Jeg vil gætte på, at det er
ca. lige så nemt under Windows.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-11-03 14:44

Kasper Dupont skrev:

>Der er flere mulige fremgangsmåder

Ja, og dem kender jeg godt.

Det vil være meget nemmere at flytte netstat ud på en diskette og
køre den derfra når der er brug for den.

--
Bertel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 11-11-03 14:57

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det vil være meget nemmere at flytte netstat ud på en diskette og
> køre den derfra når der er brug for den.

Pointen er jo netop, at det ikke er sikkert.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 12-11-03 00:08

In article <3FB0EA94.CCF0C923@daimi.au.dk>, Kasper Dupont wrote:

> Pointen er jo netop, at det ikke er sikkert.

Nemlig.

Hvis man vil være sikker skal man have et selvstændigt boot miljø man
kan boote hvorfra man kan tilslutte det angrebne miljø's diske.

Dog skal man være opmærksom på at evt. data kan være placeret på
områder der er markeret "tomt" af filsystemmet. Og man således ikke
kan se dataerne fra et selvstændig boot miljø...dog vil boot strapperen,
kernen eller bibliotekerne i systemet være "patchet", og dette vil
kunne ses.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 12-11-03 13:18

"Christian E. Lysel" wrote:

> Hvis man vil være sikker skal man have et selvstændigt boot miljø man
> kan boote hvorfra man kan tilslutte det angrebne miljø's diske.

Det bliver først rigtig sjovt, hvis der er fejl i filsystems
implementationen. Så kan det "inficerede" filsystem indeholde
logiske fejl, som eksploiter systemet efter du har bootet og
dermed skjule sig selv på trods af, du booter fra et sikkert
medie.

/* Would you like fries with that? */

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 07-11-03 11:14

"hulabula" <virker@hotmail.NOSPAMcom> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan man egentlig se, om der er nogle der snager på ens computer?
> Altså jeg mener udefra.
>
> Og hvordan gør de?

De finder og udnytter svagheder ved brugernes styresystem, som gør det
muligt at komme ind på computeren.

Ofte får de hjælp.

Hvis brugeren promptes for tilladelse til at installere en program, som
åbner for lidt "fjernassistance" og de accepterer, så hjælper nok så mange
firewalls.

Et eksempel på et kommercielt program som kan illustrere det, kan du finde
www.gotoassist.com

Der er tale om et program, som ikke er beregnet til at cracke med, men til
at yde support med, men teknikken minder om den, som en cracker kunne finde
på.

Senariet er, at brugeren bevæger sig ind på en hjemmeside, hvor der er en
interessant knap at trykke på. Brugere trykker altid på en knap, hvis den
lyser tilstrækkelig op. (Det er derfor at vores HPFI-anlæg med den fristende
test-knap er gemt et hemmelig sted i bygningen.) Brugeren spørges høftligt
om vedkommende vil have et program. I ovennævnte tilfælde spørges der
endvidere om, hvorvidt man vil give adgang. Det vil naturligvis ikke ske,
hvis der var tale om en cracker.

Så lidt hjælp får crackerne næsten altid.

Carsten Overgaard

Fra : H.S.

Dato : 07-11-03 12:40

"hulabula" <virker@hotmail.NOSPAMcom> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan man egentlig se, om der er nogle der snager på ens computer?
> Altså jeg mener udefra.

Det er en udbredt misforståelse af Hackere 'snager' - en cracker 'snager' -
men forvirrengen er desværre skabt af medierne.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-11-03 13:07

H.S. skrev:

>Det er en udbredt misforståelse af Hackere 'snager' - en cracker 'snager' -
>men forvirrengen er desværre skabt af medierne.

Here we go again.

Det er en udbredt misforståelse blandt en lille kreds af Unix- og
Linuxnørder at deres opfattelse af ordet "hacker" er rigtig. Vi
andre er heldigvis mange.

Det er også en udbredt misforståelse i samme gruppe at den anden
betydning af "hacker" er udbredt via medierne. Det er kun sandt
for så vidt man kan betragte en C64 som et medium (hvilket man
godt kan). Alle der midt i 80'erne havde en spillecomputer, ved
hvad "hacker" og "cracker" betyder.

Den Rigtige Betydning af "hacker" (tm) er "en der hugger møbler
ud af en træstamme med en økse". Alt andet er misforståelser.

--
Bertel

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-11-03 14:07

> Den Rigtige Betydning af "hacker" (tm) er "en der hugger møbler
> ud af en træstamme med en økse". Alt andet er misforståelser.

jeg ser nu ikke noget problem i at være computer hacker,
med en økse

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-11-03 14:12

Petersen_Michael skrev:

>jeg ser nu ikke noget problem i at være computer hacker,
>med en økse

Næ, så skulle man nok kunne få den nød cracket ...

--
Bertel

Fra : Jesper Matthiesen

Dato : 07-11-03 15:41

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message

> Næ, så skulle man nok kunne få den nød cracket ...

Her er en ganske underholdende side om hacking og cracking under titlen
"Hackers" -- People who think it's cool to be a jerk.
http://www.irchelp.org/irchelp/security/notcool.html
-J

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 07-11-03 17:57

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Næ, så skulle man nok kunne få den nød cracket ...

Det minder mig om en tekst jeg faldt over for lang tid siden - netop om at
"cracke ting".

Det er en lidt længere sag så jeg har lavet en side med opskriften:
http://hiker.dk/tekster/cradon.htm

Og jeg fralægger mig fuldstændig ansvaret, hvis nogle skulle prøve det i
praksis...

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Platte Povl

Dato : 10-11-03 20:52

On 07/11/03 13:06, in article
2g2nqv0ljq4h863c4vbaspou8vboqmhuop@news.stofanet.dk, "Bertel Lund Hansen"
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> Det er en udbredt misforståelse blandt en lille kreds af Unix- og
> Linuxnørder at deres opfattelse af ordet "hacker" er rigtig. Vi
> andre er heldigvis mange.

Yeah! :p

Fra : Socketd

Dato : 07-11-03 16:02

On Fri, 07 Nov 2003 13:06:47 +0100
Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> Det er en udbredt misforståelse blandt en lille kreds af Unix- og
> Linuxnørder at deres opfattelse af ordet "hacker" er rigtig. Vi
> andre er heldigvis mange.

Ja, er der nok der har misforstået et ord ændres betydning af det. Dog
er vi nogle der stadig vil bruge ord som hacker, cracker og
bjørnetjeneste[1], efter deres oprindelige betydning.

socketd

[1] Det har nu 2 betydninger

Fra : Peter Brodersen

Dato : 07-11-03 16:14

On Fri, 7 Nov 2003 16:02:26 +0100, Socketd <db@NO_SPAM_traceroute.dk>
wrote:

>Ja, er der nok der har misforstået et ord ændres betydning af det. Dog
>er vi nogle der stadig vil bruge ord som hacker, cracker og
>bjørnetjeneste[1], efter deres oprindelige betydning.

Jeg er ikke sikker på om du læste hele Bertels indlæg?

(jeg kan dog ikke huske, om IT-brugen af ordet "hacker" decideret er
afledt herfra, eller om det blot er sammenfald i ord... der er dog
andre grupper, der er mere passende hvad det angår)

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: gider (og ikke gidder)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-03 11:18

Socketd skrev:

>Ja, er der nok der har misforstået et ord ændres betydning af det. Dog
>er vi nogle der stadig vil bruge ord som hacker, cracker og
>bjørnetjeneste[1], efter deres oprindelige betydning.

Waw! Laver de selv deres møbler, eller bruger de kun "hacker" om
andre?

>[1] Det har nu 2 betydninger

Det er delvist en myte. Udbredelsen af forestillingen om at ordet
har skiftet status er noget større end den flok der faktisk
bruger det forkert. Men det er rigtigt at den flok findes.

--
Bertel

Fra : Socketd

Dato : 07-11-03 17:06

On Fri, 07 Nov 2003 16:14:29 +0100
Peter Brodersen <usenet@ter.dk> wrote:

> (jeg kan dog ikke huske, om IT-brugen af ordet "hacker" decideret er
> afledt herfra, eller om det blot er sammenfald i ord... der er dog
> andre grupper, der er mere passende hvad det angår)

Jeg tror heller ikke hacker kommer derfra. Men en hacker behøver heller
ikke have noget med computere at gøre. Men som sagt at det ikke "sjovt"
at diskutere herinde, så lad os forsætte det i en anden gruppe eller
bedre endnu, helt stoppe.

socketd

Fra : Alex Holst

Dato : 07-11-03 21:55

hulabula <virker@hotmail.nospamcom> wrote:
> Hvordan kan man egentlig se, om der er nogle der snager på ens computer?
> Altså jeg mener udefra.
>
> Og hvordan gør de?

Dejligt at se denne traad indeholder saa mange referencer til afsnittet i
OSS'en der besvarer ovenstaaende spoergsmaal.

Fra : Socketd

Dato : 08-11-03 11:57

On Sat, 08 Nov 2003 11:18:22 +0100

> Det er delvist en myte. Udbredelsen af forestillingen om at ordet
> har skiftet status er noget større end den flok der faktisk
> bruger det forkert. Men det er rigtigt at den flok findes.

Det var i nyhederne. Der er mange der tror en bjørnetjeneste betyder en
stor og god tjeneste, så ifølge ny dansk ordag har det nu 2 betydninger.
Hvilke jo gør det forvirrende at bruge ordet...ak ak.

socketd

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-11-03 15:40

Socketd skrev:

>Det var i nyhederne.

Og?

>Der er mange der tror en bjørnetjeneste betyder en
>stor og god tjeneste

Der er mange der tror at der er mange der tror at
"bjørnetjeneste" er positivt. Jeg benægter ikke at der er en del,
men jeg benægter at det er mange.

Jeg har i årevis skrevet i sproggruppen hvor det jævnligt
debatteres. Som regel er det én der vil fortælle os at der er
nogen der bruger det forkert. Få gange - om overhovedet nogen
sinde - har vi mødt én der selv brugte det forkert.

Det samme gælder mig i det virkelige liv.

--
Bertel

Fra : Socketd

Dato : 08-11-03 16:47

On Sat, 08 Nov 2003 15:40:17 +0100

> [...]
> nogen der bruger det forkert. Få gange - om overhovedet nogen
> sinde - har vi mødt én der selv brugte det forkert.

Ok, så må det siges at være trist få menneskers forkerte brug af ordet
"bjørnetjenesten", officielt kan få ændret ordets betydning.

socketd