Renovering af pudset træloft:
Fra : Bo

Dato : 05-11-03 22:02

Hej alle,

Er der nogen som kan hjælpe?

Vores loft i kælderen, et pudset træloft, er ved at falde ned om ørerne på
os.

Årsagen er en del vandgennemtrængen ifm. renovering af overetagen.
(bjælkelaget er 100 % sundt og flot)

Vi overvejer at slå alt pudsen af, fjerne forskallingsbrædderne og derefter
lægge isolering op mellem bjælkelaget og komme 2 lag gips på undersiden.

Nu er vi så kommet lidt i tvivl om dette er muligt uden at ødelægge
konstruktionen, sker der f.eks noget ved at fjerne Forskallingsbrædderne
eller er de der "bare" for at holde på det pudsede loft?

Med venlig hilsen

Bo

Fra : Biker Mike

Dato : 07-11-03 10:06

Forskallings brædderne er der bare til at holde pudsen, jeg har flere gange
set lofter hvor det hele var fjernet, og man havde lagt loftet op mellem
bjælkerne således at de blev synlige, det har ingen konstruktions mæssig
betydning mig bekendt.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : anders majland

Dato : 06-11-03 18:47

> [...]
> konstruktionen, sker der f.eks noget ved at fjerne
> Forskallingsbrædderne eller er de der "bare" for at holde på det

Der kan også sagtens væet et lerindkud eller anden isolering som i for
ned i hovedet. Men ellers lyder planen helt fin. Der skal jo nok mindst
95mm isolering op ahs til brandkravene og dette skal være fastholdt
enten med 2mm ståltåd per 30cm eller med forskallingsbrædder med samme
afstand. Da i skal have gips op igen er det nemmeste vel nok bare at
holde isoleringen med en tynd ståltråd indtil i slår de
forskallingsbrædder op der skal bære gipsen.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid