Advarsel: Brdr. Jensen (off-road)
Fra : Claus Rittig

Dato : 14-04-01 21:21

Jeg var ovre ved Thisted og køre Sjørring Off-Road løb igår, det var enormt
sjovt som det plejer.

ALLE kommer til sjørring langfredag, så det er stedet man tjekker de andre
rødders cykler ud - hvem kører på hvad i denne sæson, og hvilke eksotiske
cykler kan man nu se. Og der var rigeligt at kigge på, som sædvanlig. Bl.a.
er det nu muligt at indregistrere enduro-cykler, (som i grove træk er
motocross cykler med lygter), og der var både KTM'er og Gasgas'er - og en
enkelt Yamaha YZ125.

Den YZ så spændende ud, da 125cc og 250cc motocross cykler koster næsten det
samme, er der sjældent nogen der indregistrerer 125'ere, og det er en skam,
for til race er 125'ere faktisk ret hurtige. Jeg har selv længe været lun på
en 125'er, så da jeg stod i kø ved en prøve ved siden af YZ'en faldt jeg i
snak med ejeren. Jeg vidste ikke hvem han var, men det viste sig at være
Brian Jensen, den ene halvdel af Brdr. Jensen i Horsens som lever af at
sælge brugte motorcykler og udstyr. Samtalen var dybt mystisk, men summa
summarum: Han forsøgte at bilde mig ind at den YZ125 var et DT125R-stel med
YZ stumper bygget på, og at jeg kunne købe den af ham for 40.000,- og den
havde kun gået 10 timer. Vi stod ved siden af en af mine kammeraters DT125R,
så det var let at se at hans stel ikke var et DT stel, men et YZ stel. Han
viste os stelnummeret for at overbevise os (der stod efterhånden mange
mennesker og kiggede), og det var ganske rigtigt et DT125R stelnummer - i et
YZ125 stel. Han påstod den var nysynet, men det skal have været en
ualmindelig døv og blind bilinspektør der har overhørt den larm, overset
upside-down forgaflen og alle de andre ting der ikke ligner en DT. Han blev
i ramme alvor ved med at påstå at cyklen var fuldstændig lovlig.

Uanset fristelsen, så lad være med at købe den cykel! Så vidt jeg ved er et
falsk stelnummer at betragte som dokumentfalsk, og det straffes vistnok med
fængsel - ihvertfald er afgiften på sådan en YZ omkring 40.000, og det vil
være en træls regning at få - oveni en bøde.

Cyklen skulle efter sigende stå til salg nede i butikken, og ifølge en anden
kammerat har den stået der et stykke tid - og har iøvrigt kørt væsentlig
mere end 10 timer, selvom den nu er i fin stand.

Jeg ville ikke købe så meget som et cigaret-skod af den mand, men sådan er
vi jo så forskellige - men lad ihvertfald være med at købe den "DT-YZ", det
tror jeg kan risikere at blive et ualmindelig dyrt bekendtskab!

Rittig

Fra : Peter Sindrup

Dato : 16-04-01 18:15

Claus Rittig skrev i meddelelsen <9babch$25u$1@news.inet.tele.dk>...
> [...]
>YZ stumper bygget på, og at jeg kunne købe den af ham for 40.000,- og den

De er vist det man på godt jydsk kalder "krejlere" eller hva'?
Spurgt af en der bor på midtsjælland)

>Jeg ville ikke købe så meget som et cigaret-skod af den mand, men sådan er
>vi jo så forskellige - men lad ihvertfald være med at købe den "DT-YZ", det
>tror jeg kan risikere at blive et ualmindelig dyrt bekendtskab!

Jeg købte min køredragt der forrige år. Og den er det bedste bevis på at man
kan
løbe for billigt. Eller sagt på en anden måde: Kvalitet koster.
Gav kun 2800,- for et sæt, men det er ikke mere end 1400,- værd
3 dråber vand - og man er gennemblødt.

Peter
(Snart i Rukka fra top til tå)