sæbebehandling
Fra : Jette Mogensen

Dato : 05-11-03 16:11

Jeg har anskaffet nye møbler (spisebord,stole og skænk) fra Skovby i
sæbebehandlet bøg.I den vedlagte vejledning står der at møblerne,før de
tages i brug,skal sæbebehandles.

skovby skriver 1½ dl sæbespåner opløses i 2 dl varmt vand til vokslignende
konsistens,Påføres når det er afkølet og tørres af med hårdt opvredet ren
klud. Slibes hvis træet rejser sig med korn 240.

Men jeg kan ikke få sæbeopløsningen til at blive vokslignende. Jeg hælder
sæbespånerne i en skål,tilsætter demineraliseret varmt vand og pisker med
min elspisker i 5 min. Det ligner guf på en is.Men når det er koldt er det
skum med masser af små klumper i.

Hvad gør jeg forkert.?

mvh Jette

Jeg bruger sæbe spånerkøbt i Superbrugsen (Bluecare).

Fra : Inger Pedersen

Dato : 05-11-03 18:09

"Jette Mogensen" <jette.mogensen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> min elspisker i 5 min. Det ligner guf på en is.Men når det er koldt er det

Prøv at piske sæbespånerne i kogende vand (nogen siger, de først skal
opløses i en sjat koldt vand før det kogende) og glem alt om el-piskeren.
Jeg bruger et ganske almindeligt sovsepiskeris (hvis det ikke er i brug til
sovsen, for så bruger jeg såmænd bare opvaskebørsten til at fordele
spånerne).

Og glem alt om den "vokslignende konsistens" - det bliver til noget
grødagtigt - og det sker først, når det er ved at være koldt. Når det er
HELT koldt, kan det i det påførte lag ligne voks.

Du kan roligt gå i gang med at påføre grøden med det samme, selv om spånerne
ikke er helt opløst - det bliver de efterhånden som de arbejder sæben ned i
træet - og jeg synes, en ganske almindelig skumgummi-skuresvamp er velegnet.

Og hvis du har børn: Invitér dem med i arbejdet: det er sk...skægt at tegne
i et tykt lag "barberskum" med fingrene.

Jeg går ud fra, der i brugsanvisningen står, at du hele tiden skal arbejde i
samme retning som træets årer.

God arbejdslyst; det bliver bare SÅ smukt.

Hilsen Inger