Sygedagpenge ?
Fra : Kjeld Knudsen

Dato : 05-11-03 15:56

Goddag

Håber I kan give et godt råd.

En bekendt som driver selvstændig enkeltmandsvirksomhed med 15 ansatte, har
været udsat for en ulykke og lægen vil gerne sygemelde i 6 måneder.
Vedkommendet er IKKE forsikret i Den Sociale Ankestyrelse (den frivillige
sygeforsikring). Vedkommendet har et dårligt resultat (overskud ca.50.000).
pga af øgede omkostninger for medarbejderne.

Kan denne person få sygedagpenge og hvor meget ?

Må denne person arbejde lidt i sin virksomhed mens personen får
sygedagpenge ?
virksomheden kan IKKE fortsætte uden ledelse fra ejeren, og en af
mulighederne vil være at lukke og fyre samtlige 15 ansatte.

Nogen gode råd til hvordan denne hårdt arbejdende samfundsborger, som er
blevet udbyttet af magthaverne i mere end 25 år, kan få sygedagpenge
ligesom andre almindelige lønmodtagere ?

Kjeld Knudsen
Bjæverskov

Fra : Herbert Marianne Bja~

Dato : 05-11-03 18:16

> [...]
> blevet udbyttet af magthaverne i mere end 25 år, kan få sygedagpenge
> ligesom andre almindelige lønmodtagere ?

Er han i A-Kasse, f.eks. de selvstændiges A-kasse ASE ??

Utroligt at han driver det som enkeltmandsfirma med 15
ansatte! Så havde JEG godt nok lavet et ApS.

"Herbert"

Fra : Kjeld Knudsen

Dato : 05-11-03 20:29

Herbert Marianne Bjarne Andersen <eatmy@shorts.now> wrote in

> Er han i A-Kasse, f.eks. de selvstændiges A-kasse ASE ??

Ja han er i A-kasse, men ændrer dette noget når det er kommunen som
udbetaler sygedagpenge ?

> Utroligt at han driver det som enkeltmandsfirma med 15
> ansatte! Så havde JEG godt nok lavet et ApS.

Hvorfor et selskab ?

I et selskab skal firmaet vel lønne hovedaktionæren som så så skal betale
alm AMB og skat af indkomsten - UDEN nogle modregningsmuligheder ?
Fordel ?

Fra : JørgenE

Dato : 08-11-03 17:41

"Herbert Marianne Bjarne Andersen" <eatmy@shorts.now> skrev

> Utroligt at han driver det som enkeltmandsfirma med 15
> ansatte! Så havde JEG godt nok lavet et ApS.
>
> "Herbert"
>
>Der er da ret irrelevant for spørgeren og husk lige, at det absolut ikke
altid er en god ide at være i selskab.

Mvh. JørgenE
www.revisor-partner.dk

Fra : JørgenE

Dato : 08-11-03 17:44

"Kjeld Knudsen" <kjeld.knudsen@.> skrev

> Kan denne person få sygedagpenge og hvor meget ?

Han har haft muligheden for at være frivillig forsikret, og da han ikke er
det, vil han ikke få noget vistnok de først 4-5 uger, derefter overtager det
offentlige udbetaling af dagpenge med godt kr. 500 pr dag før skat.

Det er billigt at sikre sig fra første dag, og sidst jeg regnede på det som
revisor går det i balance ved 4-5 sygedage pr. år.. Så man skal vurdere det
som en lotteriseddel, men absolut en jeg ville tegne.

Mvh. JørgenE
www.revisor-partner.dk

Fra : Kjeld Knudsen

Dato : 09-11-03 18:26

"JørgenE" <elsted@image.dk> wrote in

Tak for dit indput. Kan du så også fortælle hvordan sygedagpengene
beregnes, eller får man altid maxbeløb ?
Du må gerne snakke revisorsprog, f.eks hvilke sumkonti i resultatopgørelsen
der skal korrigere for at danne grundlag for indkomst og sygedagpenge ?

Kjeld Knudsen

Fra : JørgenE

Dato : 09-11-03 21:34

> [...]
resultatopgørelsen
> der skal korrigere for at danne grundlag for indkomst og sygedagpenge ?

Hm - det aner jeg ikke, jeg mener aldrig jeg har givet oplysninger, men da
det er din personlige kommune der udbetaler kan det godt være de kigger på
indkomsten. Jeg ved det helt ærligt ikke.

Vi er i øjeblikket meget spændte, for hvis Told & Skat ikke anker en dom til
højesteret kan vi få korrigeret sygedagpenge fra 1995 til nu, da min hidtil
har krævet am-bidrag for selvstændige men ikke for lønmodtagere. Ret logisk,
ikke.

Så det er am-bidraget tilbage i 8 år, og det kan blive til rigtigt meget.

Først nå vi ved det, kan jeg fortælle dig, om det skal posteres i
virksomhedsregnskabet (=am-bidrag) eller som sygedagpenge i din personlige
selvangivelse (ikke am-bidrag).

Mvh. JørgenE
www.revisor-partner.dk

Fra : Poul Christensen

Dato : 10-11-03 22:59

> Så det er am-bidraget tilbage i 8 år, og det kan blive til rigtigt
> meget.

Men mindre am-bidrag udløser større indkomstskat pga fradragsretten?

Poul C
poulchr03@ofir .dk

Fra : JørgenE

Dato : 11-11-03 00:55

"Poul Christensen" <poulchr03@(-spam)ofir.dk> skrev

> Men mindre am-bidrag udløser større indkomstskat pga fradragsretten?

Du har helt ret, at skatten reducerer beløbet væsentligt, men der er dog
nogen der har været langtidssyge, og her betyder det ret meget.

Vi har talt om i firmaet at f.eks. kr. 5.000 i sygedagpenge ikke berettiger
til, at vi bruger flere timer, for det giver ikke noget efter omkostninger,
men på så mange år kan det for den enkelte alligevel blive rigtigt meget ved
lang sygdom i nogle af årene.

Men ellers helt enig.

Mvh. JørgenE