Belle de Boskoop på svag grundstamme/rod ?
Fra : Frank Hansen

Dato : 14-04-01 20:57

Vi har omkring 15 frugttræer på grunden og har længe været interesseret i
også at plante et Belle de Boskoop æbletræ (madæble), men er veget tilbage
p.g.a. træet er så kraftigtvoksende.

Findes der i handelen Belle de Boskoop podet på en tilpas svag grundstamme,
således at træet udvokset får omkring samme størrelse som "ordinære"
æbletræer på roden MM106 ?

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-04-01 21:32

On Sat, 14 Apr 2001 21:57:00 +0200, "Frank Hansen" <frankh@private.dk>
wrote:

>Findes der i handelen Belle de Boskoop podet på en tilpas svag grundstamme,
>således at træet udvokset får omkring samme størrelse som "ordinære"
>æbletræer på roden MM106 ?

De Belle de Boskoop der forhandles er normalt podet på mm106. Hvis det
er for kraftigtvoksende så kan du bruge en mm26, men om det ligefrem
kan købes på sådan en tvivler jeg på.
Hvis ikke din lokale planteskole kan skaffe den på den rod, så kan du
jo altid selv forsøge dig ud i podningens kunst, for de kan i hvert
fald skaffe dig et par mm26-grundstammer. Selv om det nok er lidt for
sent til det i år...

Sidst jeg rodede med Belle de Boskoop var det dog den anden vej: Nogle
ville have den på vildstamme. De havde masser af plads og ville gerne
have et stort æbletræ som dem der stod i deres barndom. Hvem der dog
bare havde plads til det...

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 15-04-01 23:00

> De Belle de Boskoop der forhandles er normalt podet på mm106. Hvis det
> er for kraftigtvoksende så kan du bruge en mm26, men om det ligefrem
> kan købes på sådan en tvivler jeg på.

Du kan også bruge M9, hvis du vil have et forholdsvis lille træ. Jeg er selv
begyndt at pode på M9, fordi jeg så kan have plads til flere forskellige
sorter og det bliver lettere at plukke frugterne - jeg skal ikke så højt op
på stigen

mvh. Klaus

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-04-01 08:18

On Mon, 16 Apr 2001 00:00:14 +0200, "Klaus Eriksen"
<klaus_eriksen@vip.cybewrcity.dk> wrote:

> [...]
>sorter og det bliver lettere at plukke frugterne - jeg skal ikke så højt op

Næh, med M9 skal man nærmest bukke sig for at plukke frugten
M9 er den som bruges til de æbletræer der sælges som dværgtræer.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 16-04-01 14:13

> Næh, med M9 skal man nærmest bukke sig for at plukke frugten
> M9 er den som bruges til de æbletræer der sælges som dværgtræer.

Så kan jeg måske helt spare stigen.

Jeg har læst et eller andet sted at træerne skulle blive i størelsesordenen
2 til 3 meter i højden, afhængig af sorten. Det er 3 år siden jeg købte 50
grundstammer af typen M9, så jeg har endnu ikke tilstrækkelig erfaring til
at kunne vurdere om de er små eller om de evt. er for små.

mvh. Klaus Eriksen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-04-01 15:03

On Mon, 16 Apr 2001 15:13:25 +0200, "Klaus Eriksen"
> [...]

>grundstammer af typen M9, så jeg har endnu ikke tilstrækkelig erfaring til
>at kunne vurdere om de er små eller om de evt. er for små.

M9 skulle give træer som er mindre end hvis samme sort er podet på M26
som ellers også er en svagtvoksende grundstamme.
Jeg tror det var i Haven sidste forår at der stod noget om
æblegrundstammer, så vidt jeg husker blev M9 lidt mindre end M26, men
meget var det alligevel ikke.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Frank Hansen

Dato : 17-04-01 20:22

Frank Hansen skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
>Findes der i handelen Belle de Boskoop podet på en tilpas svag grundstamme,
>således at træet udvokset får omkring samme størrelse som "ordinære"

Tak for alle indlæg vedrørende emnet.

Det sidste jeg selv har læst er i bogen "Frugt og bær" skrevet af "guruen"
om frugtdyrkning professor, dr. agro. Jørgen Vittrup. Han skriver om roden
M26: Giver ret svag vækst i træerne. Den benyttes til kraftigtvoksende
sorter eller i det hele taget, hvor der ønskes ret små træer.

Vedr. M9, er den svageste af de grundstammer der benyttes. Den er navnlig
anvendelig til espaliertræer, hvor der kun ønskes en begrænset vækst. Men
den kan også bruges til kraftigtvoksende sorter som Gråsten, Bramley og
Boskoop under gunstige forhold, hvis der kun ønskes små træer.

Så nu er jeg nok mere forvirret end afklaret omkring M9 eller M26 vil give
et mellemstort frugttræ. Mon disse iøvrigt findes i handelen, og i givet
fald hvor ???

Venlig hilsen, Frank.