Form større end skærmen.
Fra : Gert Krabsen

Dato : 05-11-03 14:53

Jeg har brug for at lave en form, der er højere end skærmen. I mit tilfælde
med en height på ca. 20.000.

VB6 vil imidlertid ikke tillade værdier større end 15540 i property
'Height'. Uanset om den sættes i designmode eller i koden.

Meningen er så, at jeg fra koden vil flytte rundt med formen. F.eks.
   Me.top = -2000
hvilket virker helt fint. Men den vil stadig ikke blive større.

De 15540 er ikke, som man skulle tro, skærmens højde. Den er i dette
tilfælde 15360, så formen _er altså større end formen.

Og det hjælper ikke at skifte skala fra Twips til pixel eller andet.

Any hint, please?

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : preben nielsen

Dato : 05-11-03 16:55

"Gert Krabsen" <krabsen@krabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newsrx53iuol76ggyl@news.sunsite.auc.dk...
> Jeg har brug for at lave en form, der er højere end skærmen. I
mit tilfælde
> med en height på ca. 20.000.

En form er en "skærm" ting, så det giver ikke mening at lave den
større end skærmen.

Der er sikkert andre og bedre måder at opnå den effekt du ønsker,
men det fremgår ikke hvad du har gang i

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Gert Krabsen

Dato : 05-11-03 17:37

Wed, 5 Nov 2003 16:55:12 +0100, preben nielsen <prel@post.tele.dk> skrev:

> "Gert Krabsen" <krabsen@krabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
> newsrx53iuol76ggyl@news.sunsite.auc.dk...
>
> En form er en "skærm" ting, så det giver ikke mening at lave den
> større end skærmen.

Det giver skam stor mening

Det kunne f.eks. være et landkort, som man så flytter rundt på med musen.
Sådan foregår det faktisk i KMS' landkort.
Eller i grafik-programmer som f.eks. Paint Shop Pro, hvor et foto, vist i
200%, kan være langt større end skærmen, og fokus flyttes med 'klik-og-
træk'.

Eller i dette tilfælde: forestil dig en plakat med alle færdselstavler. Ved
at klikke på den enkelte tavle kommer forklaringen i en msgBox.
Og hvis nu man ikke vil bruge faneblade el.lign, men have een stor form,
hvor fokus så flyttes. Ikke med scroll-bokse, men ved at registrere, når
musen nærmer sig kanten af skærmen (Den del fungerer fint nok, billedet kan
bare ikke rumme alle tavler).

> Der er sikkert andre og bedre måder at opnå den effekt du ønsker,

Ikke, hvis scroll-bokse, faneblade m.v. er udelukket

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Lasse Eskildsen

Dato : 05-11-03 18:04

Hej Gert,
Hvis du ikke kan løse problemet med form størrelsen, kan du evt. bruge en
picturebox som container, og flytte den rundt på formen.

--
Lasse

Fra : Gert Krabsen

Dato : 06-11-03 08:54

Wed, 5 Nov 2003 18:04:08 +0100, Lasse Eskildsen <leskil@SLETwebspeed.dk>
skrev:

> Hej Gert,
> Hvis du ikke kan løse problemet med form størrelsen, kan du evt. bruge en
> picturebox som container, og flytte den rundt på formen.

Lyder som en mulighed - det vil jeg prøve..

mvh&t

Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : preben nielsen

Dato : 06-11-03 16:59

newsrx6a3vnq76ggyl@news.sunsite.auc.dk...
<prel@post.tele.dk> skrev:

> [...]
foto, vist i
> 200%, kan være langt større end skærmen, og fokus flyttes med

Nej, formen er stadig ikke større end skærmen ! Selve billedet er
større, men formen, som det vises på, er ikke ! Der er bare
tilføjet scrollbars så du kan scrolle rundt.

Du mener da vel heller ikke for alvor at et Worddokument på 30
sider skulle have en form som et 30 gange større end et normalt
skærmbillede ?

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Gert Krabsen

Dato : 06-11-03 20:51

Thu, 6 Nov 2003 16:58:36 +0100, preben nielsen <prel@post.tele.dk> skrev:

> [...]
>
> Du mener da vel heller ikke for alvor at et Worddokument på 30
> sider skulle have en form som et 30 gange større end et normalt

Det kan nemt blive til en strid om ord og deres betydning, så lad os lade
det ligge. Jeg kan godt se, hvad du mener

Problemet er jo, at jeg ikke kan gøre det med eet billede, men har 504! der
skal vises. Og hvis man skal undgå forsinkelse på grund af idelige redraws
kan jeg ikke bare 'skifte billederne ud', når der scrolles. Jeg er nødt til
at loade alle billeder fra starten og så flytte hele formen.

Og jeg kan ikke på forhånd samle alle billeder til eet, for brugeren skal
kunne udskifte dem dynamisk

Jeg kan sagtens loade alle billeder og scrolle vandret, men altså ikke
lodret. Og skal de kunne vises på det lodrette areal, så _skal_ det være
større end skærmen, ellers bliver de enkelte billeder for små for brugeren.

Jeg har endnu ikke afprøvet Lasse's ide med at lade en frame være større
end formen..

Sendt via Opera.
www.krabsen.dk
www.responsnord.dk
mfl

Fra : Lasse Eskildsen

Dato : 07-11-03 15:18

> Jeg har endnu ikke afprøvet Lasse's ide med at lade en frame være større
> end formen..

Hej Gert,
Du kan evt. bruge to picturebox, og lade den ene være container for den
anden (således at picture2 er inde i picture1, f.eks. lade picture1 være
samme størrelse som din form). Hvis du så tilføjer en scrollbar, kan du
flytte picture2 rundt inde i picture1 ved at bruge scrollbar_change().
F.eks. picture2.left = vscroll1.value.

Håber du finder en løsning

--
Lasse